Pretpark naar klaplong

27-04-2014 om 18:40 uur

Op 10 december 2012 kreeg ik te horen dat ik een volledig ingeklapte long had aan de rechterkant! Ik heb een vats operatie gehad en heb lang last gehad van een verdovend gevoel op me borst/rug!

Nou weet ik dat ik niet meer mag diepzeeduiken alleen vroeg ik mij af aangezien is altijd gek was op achtbanen enz.. of ik wel weer in dit soort attracties mag/kan? Is hier misschien meer over bekend, want ik moet heel eerlijk zeggen dat ik best bang ben geworden voor herhaling! Ik durf hierdoor niet meer goed in attracties. Maar is dit schadelijk? kan ik hierdoor weer een klaplong krijgen? :?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-04-2014 om 13:02 uur

beste Kimmetjuh,

dat is best een moeilijke vraag om heel precies antwoord op te geven.
binnen 6-8 weken na een VATS ivm een klaplong adviseren we om geen "druk verhogende" dingen te doen. en om niet te vliegen. het advies om niet te duiken is blijvend. dat heeft er mee te maken dat als er onder water een nieuwe klaplong ontstaat je dan veel grotere risico's loopt dan gewoon aan de wal, boven water.
als je eenmaal een klaplong gehad hebt is de kans dat je ooit nog een krijgt een beetje groter dan van iemand die nog nooit een klaplong heeft gehad. het kan te maken hebben met je bouw (mensen met een lange en smalle bouw) maar ook met de longen zelf. (of er wel/niet een longziekte is).
er is geen harde reden waarom je niet meer in een achtbaan zou mogen.
hartelijke groet
jeanine antons, longarts.

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 22:26 uur

Ik ben inmiddels weer in attracties geweest, maar ben wel heel lang angstig geweest om er in te gaan. tegenwoordig ben ik minder bang. op het moment dat ik de Klaplong kreeg ben ik gestopt met roken :) en nooit weer begonnen ;) wat ik er wel aan over gehouden heb is het rare gevoel onder de oksel en raar gevoel bij me borst. Af en toe met koud weer krijg ik steken bij me ribben. Vaak heb ik ook het idee wat sneller buiten adem te zijn dan voorheen. Verder geen problemen meer gehad gelukkig :) inmiddels ook 15 kilo aangekomen, maar dat is prima :)

Login of registreer om te reageren