Pepermunt

29-04-2014 om 13:56 uur

Dag longartsen,

onlangs hoorde ik het verhaal, dat van veel pepermunt eten ( mentos, tiktak etc ) longklachten kunnen ontstaan of zelfs astma. Klopt dit?
Het zou de slijmvliezen aantasten en longschade kunnen veroorzaken.

Alvast bedankt voor de reactie.

Login of registreer om te reageren
29-04-2014 om 15:50 uur

Ben benieuwd naar het antwoord.  Ik word altijd benauwd van pepermunt kauwgom, eet ik dus ook maar niet meer.

Login of registreer om te reageren
30-04-2014 om 09:42 uur

Wat grappig, ik heb het gevoel dat ik meer lucht krijg van zo'n sterk pepermuntje. Dat de boel lekker openspringt, tzal wel tussen de oortjes zitten. :Y
Wat ik wel hoorde van de KNO arts, toen ik bij hem was met mijn pa, dat stomen met menthol erg slecht is. Mijn vader deed altijd een paar druppels Poho olie (zo heette dat geloof ik) in zo'n badje heet water, handdoek over het hoofd, en snuiven maar.
Dat was heel slecht en het had de slijmvliezen van vaders neus, nogal aangetast. Maar het is omkeerbaar, dus als je het niet meer doet, herstelt het zich weer.
Dus voortaan maar kamillebloemetjes in het water. :)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-05-2014 om 16:15 uur

Ik ken deze verhalen inderdaad, maar er is ook wel wat te lezen juist over het controleren van astma door pepermunt (olie met pepermuntextract inhaleren).

De waarheid ligt in het midden denk ik, maar het is bekend dat er bij mensen met astma een overgevoeligheid kan bestaan voor bepaalde luchtjes (bronchiasle hyperreactiviteit). Dat zou bij de pepermuntgeur klachten inderdaad kunnen verergeren.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 16:57 uur

leuke vraag
als ik al benauwd ben is het tandenpoetsen een probleem, daar zit ook een mintsmaak aan... gelukkig is er dan paradontax, of eerst een puf en dan tandenpoetsen :-)

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 18:17 uur

Hier nog iemand die zoveel problemen met tandenpoetsen had
Ik gebruik nu elmex mentholvrij, sinds dien gaat het weer goed ^O^

Login of registreer om te reageren
04-07-2014 om 19:50 uur

Daar kan ik wel antwoord op geven. paradontax gel is het mildst elmex varianten, meridol, vitis spoel en tandpasta nog goed tegen bloedend tandvlees ook. spoel middel listerine is ook erg mild de andere varianten zijn te sterk.  :)

Login of registreer om te reageren