V: Longfunctie test

29-06-2014 om 22:01 uur

Jaren terug kreeg ik regelmatig een longfunctie test. Ik kreeg als uitslag dat ik 43%. laatste 8 jaar niet meer gecontroleerd omdat ik niet kan blazen vanwege ziekte van Bell die ik heb gehad. Op de longforumdagen april 2014 heb ik toch een test gedaan en dat ging goed. Uitsla was FEV1/FEV6  0,58. Hoemoet ik dit vertalen naar het percentage. Hoe staat het in vergelijking tot de 43 %

Login of registreer om te reageren
30-06-2014 om 10:56 uur

Beste Jaimita,

Dit is een echt medische vraag waar de Advieslijn geen antwoord op kan/mag geven. Veel factoren spelen een rol, zoals geslacht, gewicht ect.
Deze vraag kun je het beste stellen aan een zorgverlener: je huisarts of longarts.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
06-06-2015 om 10:41 uur

Als ik een vraag stel krijg ik in 9 van de 10 gevallen als antwoord dat ik het beste een zorgverlener, huisarts of longarts kan raadplegen. Ik heb een longfunctie laten doen door de huisarts maar daar krijg ik geen goed antwoord op, weet het ook niet. Ik krijg keurig een afdruk van de longfunctietest maar kan er niets mee. Allemaal erg teleurstellend.

Login of registreer om te reageren
06-06-2015 om 12:27 uur

Hoi Jaimita, een paar cijfers op zich, zeggen niet alles over de staat van je longen. Degene die jou de test laat uitvoeren, in jouw geval de huisarts dan, moet jou informeren hierover. Uitleg geven wat al die waardes betekenen en wat de belangrijkste waarde is. Bovendien zijn sommige waardes aan schommelingen onderhevig en nog beinvloedbaar soms, door training bijvoorbeeld.
Dus aan een papiertje heb jij niks.
Gewoon nog eens doorvragen.
Misschien kun je het nog proberen in het topic Vraag het de longarts, daar de verschillende waardes in je vraag verwerken, met je leeftijd, gewicht, enz er bij. En heb je astma of een andere longziekte? Allemaal zaken van betekenis.
Met andere woorden 58% blazen is in het geval van een jong volwassene een teleurstellende waarde, maar voor iemand van 68 met COPD eigenlijk best goed.

Login of registreer om te reageren
06-06-2015 om 12:57 uur

Volgens mij is fev1/fev6 de tiffeneau waarde en dus niet de eensecondeWaarde waarnaar men meestal verwijst, dus niet zomaar gelijk aan 58%, kan bovendien ook nog in liter weergegeven worden...
Maw: advieslijn heeft gelijk en heeft veel te weinig info om hierover iets zinnige te kunnen zeggen...
Misschiende vraag op,keus stellen in de rubriek voor longartsen met al je gegevens, diagnoses en de volledige uitslag van je longfunctie.
Maar eigenlijk is het inderdaad aan diegene die opdracht gaf voor de test om je voldoende uitleg te verschaffen over het resultaat.

Login of registreer om te reageren
10-07-2017 om 09:26 uur

Ook hier word ik helemaal niet veel wijzer van. Heb al eens op het forum aan een longarts gevraagd maar die houdt zich ook op de vlakte.

Login of registreer om te reageren