Warm weer en benauwdheid

16-07-2014 om 22:36 uur

Hoi,

Afgelopen 2 juni een longfunctie gehad. Aansluitend een heel fijn gesprek gehad en neem mijn luchtwegen nu dan toch wel wat serieuzer...

Er zal vast al wel een topic van zijn, maar ik kan 'm zo snel niet vinden.
Maar zijn er mensen op dit forum die met dit warme weer ook benauwd zijn?

Ik merk dat als het benauwd en warm weer is dat ik erg kortademig ben.

Groetjes,
Schoffelcowgirl

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 07:49 uur

Mijn eigen redenatie is dat met erg warm weer, je lichaam hard moet werken om de warmte kwijt te kunnen. Soort inspanning dus, waar je benauwd van kunt worden.

Er is nog wel een extra verschil met droge warmte of vochtige warmte. Die laatste is echt niet fijn.

Ik maak dan ook gelijk gebruik van dit topic door te vragen: Weet iemand of het de komende dagen gewoon droog warm wordt? Of dat vochtige warm van vorige week? (Ik ben er best een beetje huiverig voor namelijk...)

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 10:19 uur

Dankje Marjanneke!

Die site van weerplaza kende ik nog niet, athans niet met die luchtvochtigheidspagina's. Zowel die zicht/mist pagina als de luchtvochtigheidspagina zien er goed uit. Hopen voor velen dat dit de komende dagen zo blijft! :Y

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 11:48 uur
Reactie op schoffelcowgirl

Maar zijn er mensen op dit forum die met dit warme weer ook benauwd zijn?

Ik merk dat als het benauwd en warm weer is dat ik erg kortademig ben.

Groetjes,
Schoffelcowgirl

@Schoffelcowgirl, ik ben ook redelijk snel benauwd zodra het weer lekker warm word.
Indien nodig gebruik ik dan gewoon de Ventolin en probeer ik mezelf zo koel mogelijk te houden. Echt buiten komen doe ik dan niet.

Wat betreft de luchtvochtigheid, heb ik nog wel een vraag, maar gewoon voor algemeen..
Wanneer is het te vochtig? Ik zie inderdaad net op die website van de weerplaza dat het bij ons rond de 75% is.. Is dat te vochtig?

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 11:55 uur

Voor in huis wordt meestal gezegd dat een luchtvochtigheid van tussen de 40% en 60% optimaal is. Maar wanneer je echt last krijgt van een te hoge luchtvochtigheid dat weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 12:03 uur

beetje een flauw antwoord, maar zo bedoel ik het niet, de luchtvochtigheid is te hoog als jij er last van krijgt. dat is voor iedereen verschillend

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 13:19 uur
Reactie op emsepems

beetje een flauw antwoord

Dan ben ik net zo flauw ;) Ik wilde dat ook gaan zeggen.
Ook voor lage luchtvochtigheid trouwens. Die bekende maatstaaf van Solstice komt me bekend voor nl, maar als het op mijn slaapkamer 40% zou zijn, is voor mij te droog.
Zowel te hoge als te lage luchtvochtigheid kun je last van krijgen. Maar waar zowel de onder- als de bovengrens ligt, is voor ieder mens anders.

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 12:12 uur

Ik heb een weerstation met buitensensor. Geeft temperatuur en luchtvochtigheid aan (en nog wat dingetjes) van zowel binnen en buiten. Super handig. Vorige week was de batterij van de buitensensor leeg en dan merk je pas hoevaak je er eigenlijk op kijkt. De luchtvochtigheid buiten is hier in Rotterdam nu 68% maar op dit moment binnen hoger (74%). Ik kan zo ook makkelijk bepalen of de ramen open moet doen of juist dicht moet houden en vaak kijk ik ook ff als ik niet zo goed weet wat ik aan moet doen :P Ik heb mijne voor weinig geld gekocht bij de Kijkshop. Misschien een tip.

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 19:02 uur

Wat de anderen inderdaad zeggen, jouw ideale luchtvochtigheid is voor jou ideaal. Ik gok erop dat er minder mensen last hebben met een luchtvochtigheid van ongeveer 55% dan met een luchtvochtigheid van 80% of 30%.

Voor mijzelf is op mijn slaapkamer 40-60% bij een temp van 18-21 graden het fijnst. Voor buiten is het wat variabeler vind ik zelf.
En als ik dan moet kiezen tussen hoge luchtvochtigheid of hoge temperatuur ga ik voor hoge temperatuur.
(Heb wel eens gehad dat het 30% was met een temp van 27 graden, ging veel beter dan 75% met 21 graden). Hoge luchtvochtigheid en hoge temp gaat helemaal fout.

En ik wij hebben net als Daantje een thermometer buiten met temperatuur en luchtvochtigheid (vrij uitgebreid naar wens van m'n vader, maar aan die 2 heb ik genoeg :P ), binnen op m'n kamer een simpel ding met hetzelfde. Weet dan wanneer het handig is om de ramen open te gooien of juist niet. Je kan ze inderdaad al vrij goedkoop en simpel krijgen.

Login of registreer om te reageren
17-07-2014 om 19:16 uur

Ik heb ook erg veel last van benauwdheid! Al veel gepuft. Erg moe ook....

Login of registreer om te reageren