reis en annuleringsverzekering

02-08-2014 om 21:29 uur

zoals de meesten weten ga ik vaak graag op vakantie.
nu heb ik nooit een annulerings verzekering en ook geen reisverzekering.
Maar t lijkt steeds vaker voor te komen dat ik door ziek zijn niet op vakantie kan gaan.
en nu bleek mijn ziektekostenverzekering maar 50 euro aan spoedmedicatie te vergoeden, dat is als mn medicatie gestolen wordt in t buitenland veel te weinig.

hoe doen jullie het?
hebben jullie een annuleringsverzekering
en een reisverzekering

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 21:36 uur

Ik heb een doorlopende reisverzekering en een annuleringsverzekering. Mijn reisverzekering vergoed geneeskundige kosten en ook heb ik via mijn zorgverzekering zorg in het buitenland volledig vergoed (let op dat je dat niet tot 100% Nederlands tarief doet want heel veel landen zijn duurder). Mijn reisverzekering raadde me aan om bij de reisverzekering ook geneeskundige kosten mee te verzekeren ondanks dat mijn zorgverzekering ook een deel dekt want die dekken dan vaak weer geen transport (op de plek zelf of van/naar Nederland of bijvoorbeeld een gipsvlucht of piste-banaantje oid). Ik weet dat ik misschien oververzekerd ben maar het geeft me een veilig gevoel en het kost me maar een paar euro per jaar extra. Daarbij kan je verzekering je vaak goed helpen als er iets aan de hand is in het buitenland.

Wat ik verder nog een goede tip vond, is om je verzekering goed te bekijken. Zo vergoeden ze vaak wel jouw annulering maar niet die van reisgenoten als dat geen directe familie (partner/kinderen) is bijvoorbeeld. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd oid en als ik zo ziek ben dat ik niet weg ga, wil mijn vriend dat ook niet en wil hij ook zijn kosten vergoed krijgen.

Let ook goed op bij Europa dekking welke landen er wel en niet onder vallen. Ik kan bij mijn verzekering gedurende het jaar nog dingen wijzigen. Zo kan ik hem gewoon elke dag dat ik wil nog omzetten in werelddekking en na mijn reis weer terug naar Europadekking, erg fijn.

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 22:33 uur

Ik sluit altijd een reis- en annuleringsverzekering af. Wat betreft de tips daarover, Daantje geeft eigenlijk al heel goede tips, dat is fijn.

Reactie op Daantje
Wat ik verder nog een goede tip vond, is om je verzekering goed te bekijken. Zo vergoeden ze vaak wel jouw annulering maar niet die van reisgenoten als dat geen directe familie (partner/kinderen) is bijvoorbeeld. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd oid en als ik zo ziek ben dat ik niet weg ga, wil mijn vriend dat ook niet en wil hij ook zijn kosten vergoed krijgen.

Hier heb ik nog een aanvulling op. Ik heb ooit een keer gehad dat ik vlak voor vertrek ziek werd en dacht... gelukkig heb ik een annuleringsverzekering. Maar dit was erg moeilijk. Gewoon ziek vinden ze vaak geen excuus, je moet echt half dood gaan of een direct familielid moet stervende zijn. Letterlijk. Ziek is niet altijd acceptabel, niet alleen je (in mijn geval toen) huisarts moet een verklaring geven, maar nog wat dingen.
Ik weet het niet meer precies, sorry. Ik heb dit zelf ook niet geregeld toen omdat ik erg ziek was. Gebeurde 1 dag voor vertrek en toen moest er binnen zoveel uur dus door HA (en nog wat) dingen geregeld worden.

Ik vond het wel erg moeilijk allemaal eerlijk gezegd. Juist ook vanwege mijn astma en het vele ziekzijn heb ik een annuleringsverzekering dacht ik. Maar blijkt dat je dat dan wel zoveel dagen van tevoren moet annuleren. 1 Dag van tevoren was te kortdag (tenzij je dus letterlijk stervende was of een direct familielid). Uiteindelijk is het goed gekomen maar was echt een geregel met verschillende mensen/instanties.

Mijn advies zou dus ook zijn om die annuleringsverzekering ook heel goed na te laten kijken.

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 22:39 uur

Wat Evi zegt klopt. Vaak moet je minstens in het ziekenhuis opgenomen worden voor je wat aan een annuleringsverzekering hebt. Controleer ook of je huisarts wel een verklaring wil afgeven, mijne doet dit bijvoorbeeld niet.

Overigens gaf de longverpleegkundige mij de tip om hun telefoonnummer ook in je telefoon te zetten voor in het buitenland, ze hebben telefonisch spreekuur en dat kan je daar ook bellen (met tijdsverschil soms wel lastig) en in mijn geval ook mailen. Telefoonkosten krijg je soms ook vergoed.

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 08:50 uur

Bedankt dames!

- het terug krijgen van je reissom als je door een bekende ziekte (bij mij coeliekaie en astma) zie bent geworden dan krijg je vaak t geld niet terug, was bij mij bekend. Dat was dan ook een reden om nooit een annuleringsverzekering te nemen.
behalve die ene keer, toen kreeg ik een gekneusde voet, had een dure reis (daarom die annuleringsverzekering) en heb toen alles terug gekregen  ;)

-bedenk na t berichtje van Daantje dat ooit een reisleidster zei dat idd transport, zoeken om je, en bij overlijden je vaak alles zelf moet betalen en ook regelen (dat is wel een hele en nare klus).
Hier heb ik altijd op gegokt, want je gaat immers niet dood of verdwalen, en dure dingen heb ik nooit mee, maar ook dat laatste veranderd de laatste jaren.

Eigenlijk is het altijd een afweging, wel of niet die verzekeringen.
- Maar idd reisverzekering is nu wel fijn, en daar zit dus opnieuw medisch in. Een stukje dubbel verzekerd.
- en een annuleringsverzekering: in t voorjaar kreeg ik een anafylactische shock, geen reisje naar vlieland. Op Ameland moest ik eerder weg door astma (miscchien werd er een deel vergoed),
en nu zou het dochtertje van mijn vriendin komen en weer ben ik ziek. Dit kost natuurlijk niks (al had ik de treinkaartjes al gekocht), maar geeft wel aan dat ik wel afspraken maak maar ze niet altijd na kan komen..... vandaar opnieuw denken over een reis annuleringsverzekering.

alle tips blijven welkom!

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 11:19 uur

Reisverzekering is eigenlijk een verplichting daar in een aantal landen ziekenhuisopname (vaak priveklinieken!) (veel) meer kost dan in Nederland. Ze krijgen van de ziektekosten verzekering alleen het bedrag zoals dat in Nederland geldt. De rest betaal je dan zelf. Zoek dus goed uit wat je nodig hebt om het resterende bedrag te betalen.

Ik was in El-Gouna in Egypte toen ik last van mijn hart kreeg en naar het ziekenhuis moest (we waren al uitgecheckt uit het hotel, dus 'last-minute' naar het ziekenhuis. Dat was een prive kliniek, het grapje heeft, inclusief uitgestelde terugreis, rond de 5000 euro gekost. Alles is betaald, inclusief de telefoontjes naar Nederland. Vergis je niet in die telefoniekosten, dat was alleen al rond de 900 euro... Alles is keurig geregeld, het bleek dat de SOS organisatie zowel voor de reisverzekering werkte als voor de ziektekostenverzekering. Dat maakte een en ander erg eenvoudig.

In het buitenland wil je vaak alleen maar naar prive klinieken, daar werken de goede artsen. In Brazilië bijvoorbeeld wil je echt niet in een gewoon hospitaal terecht komen, en al helemaal niet in een universitair hospitaal. Daar wordt inderdaad nog geleerd hoe je iets behandeld. Letterlijk.

Anuleringsverzekering heb ik wel maar gelukkig geen ervaring mee.

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 11:25 uur

Horta, wat een naar verhaal zeg, op t laatste moment hartproblemen krijgen.
Mijn ziektekostenverzekering betaald wel de kosten in een dure kliniek, maar niet de telefoonkosten. Ook weer een goede tip!

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 14:26 uur

Hey Emsepems, kun je geen reis- en annuleringsverzekering afsluiten via je zorgverzekering? Dan heb je geen last van dubbel verzekerd te zijn.

Ik heb mijn vakantie van nu moeten annuleren maar dat kostte gelukkig niets. We zouden met de auto gaan en ik had via booking.com geboekt en vaak kun je kosteloos annuleren. Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering via de zorgverzekering. Ben o.a. in Thailand, Egypte helaas in het ziekenhuis terecht gekomen. Nooit problemen gehad qua vergoeding. Nu hebben we een cruise geboekt en heb ik toch de verzekering gecheckt dat in geval van nood ik aan land gebracht kan worden. Moest wel iets bijbetalen maar niet veel. Moet nog wel even  *) groen licht krijgen van de allergoloog en LA  :P.

S6 met je keuze!
:W

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 16:53 uur

@emsepems: het was een gewogen risico, heb 14 dagen genoten, en pas de laatste dag ging het mis. De verzorging was overigens meer dan uitstekend. Vanuit het hotel werd zelfs lunch gebracht, zo ontzettend aardig.

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 00:51 uur

Ik heb op Kreta in 2 ziekenhuizen gelegen zowel in privé kliniek als in een universitair ziekenhuis. Maar alles is vergoed door de ziektekostenverzekering. Ook mijn telefoonkosten zijn vergoed. Het verblijf van mijn ouders is vergoed en ook nog een deel van de kosten van mn broertje zijn vergoed.

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 06:54 uur

Ik heb die van mij maar eens nagekeken
Voor mij is het goed wat ik heb
Waarschijnlijk kan ik deze maand de wintersport boeken
Moet alleen nog een annuleringsverzekering regelen

Login of registreer om te reageren