V: Longfuntie

14-08-2014 om 12:16 uur

Gegevens          : Man
Leeftijd             : 82 jaar
Gewicht            : 73 kg
Lengte              : 174 cm
Heb sinds 1935 astma

Ik blaas met een spirometer de volgende waarden     FEV1           1,52     1,41     1,29
                                                                           FEV6           2,10     1,95     1,71
                                                                           FEV1/FEV6   0,72     0,70     0,72

Hoe verhouden zich deze waarden ten opzichte van iemand zonder astma.
Bij de geneeskundigen kom ik niet veel verder. Allemaal mitsen en maren en andere argumenten waar ik niets aan heb. Ik ben vanaf 2003 al niet meert onder behandeling van een longarts

Login of registreer om te reageren
14-08-2014 om 15:39 uur

Vanaf 1935 al? En u heeft er een mooie leeftijd mee kunnen bereiken. ^O^
Vroeger waren er toch geen medicijnen voor?
Wat deed u dan als u het benauwd kreeg?

Login of registreer om te reageren
14-08-2014 om 16:09 uur

Kreeg injecties met ephidrine en slikte Daropyrin (Is er waarschijnlijk niet meer. En verder gewoon doorgaan met ademhalen.Wij doen nog bijna alles. Reizen de hele wereld over. Gaan de bergen in, kom wel meer dood dan levend boven.

Login of registreer om te reageren
18-08-2014 om 13:31 uur

Beste Jaimita,

De uitslagen kun je het best bespreken met je behandelend arts of de zorgverlener die de test heeft afgenomen. Zij zijn deskundig in het goed interpreteren van de uitslagen.

Deel van een antwoord van een longarts op dit forum:
Als  iemand een longfunctie blaast wordt deze vergeleken met normaalwaarden zoals deze bekend zijn. Deze normaal waarden zijn afhankelijk van leeftijd, lengte en geslacht (niet van gewicht) en gelden alleen voor het kaukasische ras (Europa). Tevens is de maximum leeftijd 65 jaar, alle waarden van mensen ouder dan 65 jaar worden berekend.

Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-08-2014 om 18:11 uur

Ik heb de test zelf gedaan met spirometer PIKO-6. Heb de uitslag aan de huisarts gegeven en wacht nog maar even af. Ik vind het vreemd dat er geen vergelijkings gegevens zijn met een gezond iemand van mijn leeftijd en  lengte. Krijg de indruk dat er ergens een taboe op rust. Zal een gezonde vriend eens op de PIKO-6 laten blazen.

Login of registreer om te reageren
16-07-2017 om 21:43 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Jaimita,De uitslagen kun je het best bespreken met je behandelend arts of de zorgverlener die de test heeft afgenomen. Zij zijn deskundig in het goed interpreteren van de uitslagen. Deel van een antwoord van een longarts op dit forum:Als  iemand een longfunctie blaast wordt deze vergeleken met normaalwaarden zoals deze bekend zijn. Deze normaal waarden zijn afhankelijk van leeftijd, lengte en geslacht (niet van gewicht) en gelden alleen voor het kaukasische ras (Europa). Tevens is de maximum leeftijd 65 jaar, alle waarden van mensen ouder dan 65 jaar worden berekend.Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a.Met vriendelijke groet,De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
16-07-2017 om 21:45 uur

U schrijft dat als iemand blaast deze vergeleken worden met normaalwaarden enz enz. Maar ik wil nu juist weten wat die normaalwaarden zijn maar daarover hult iedereen zich in stilzwijgen

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 14:57 uur

Ik heb zelf de test afgenomen. De huisarts, hulpverlener komt er ook niet uit

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 15:20 uur

Waarom niet gewoon een LF bij de huisarts blazen?

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 15:22 uur

Als ik goed reken bent u 85 jaar.... Ik zou zeggen lekker genieten van het leven en de cijfertjes de cijfertjes laten ;)

Login of registreer om te reageren
18-07-2017 om 22:02 uur

Ik heb een LF bij de huisarts gedaan maar daar komt de huisarts en assistente ook niet uit

Login of registreer om te reageren