zeilen voor diplomas met astma

19-08-2014 om 00:42 uur

Hallo,

ik zeil al meer dan tien jaar zelfstandig op kleine open kielboten in Friesland. De laatste jaren heb ik minder vaak gevaren en daarom heb ik deze zomer les genomen om mijn vaardigheden bij te spijkeren, meteen de eerste keer dat ik kennismaakte met instructie bij zeilscholen. Ik werd ingedeeld voor CWO3 training - zelfstandig schipperen.

Vanwege inspanningsastma gebruik ik bij harde wind de motor als we bijvoorbeeld vastlopen aan de grond op een ondiepe zandbank. Ik kan tijdens zwakke wind wel met een boom en een peddel wegkomen, maar niet met windkracht 6. Ik dacht, ik laat het zonder motor zien bij windkracht 4 en dan is dat ook afgetekend. Helaas, CWO eist dat je onder alle omstandigheden zonder motor met max 2 personen de boot loskrijgt van de grond en dat ook nog snel. Nu is me verteld dat ik ik dus geen CWO diploma kan krijgen.

Ik ben verontwaardigd dat ze mij een diploma onthouden om medische redenen en niet accepteren dat ik of met 3 personen, of langzaam, of met de motor deze manoeuvre bij windkracht 6 uitvoer. Ik stond ook met een mond vol tanden van verbazing over de uitleg van deze regels. Kunnen ze niet wat creatiever meedenken?

Verder vertellen ze me dat ik verder prima zeil en de manoeuvre goed beheers, maar wat heb ik daaraan? Ik zoek maatwerk. Heeft iemand hier zelf ervaring mee?

grt. Lidewij

Login of registreer om te reageren
18-09-2014 om 20:50 uur

Ze kunnen ook niet zomaar de diploma-eisen aanpassen, lijkt mij. Dat is net zoiets als bv. voor zwemdiploma B 2 meter minder onder water zwemmen, omdat je astma hebt. Kun je niet kijken of je er toch aan kunt voldoen, door bv. met een sterk iemand in 1 boot de examen-opdracht te doen?

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 09:13 uur

He! Beter laat dan nooit. Maar kan er bij een andere zeilschool wel gekeken worden? Uit ervaring weet ik dat zeilscholrn verschillend kunnen reageren.

Groet
Désirée

Login of registreer om te reageren