Bloeddonor worden om bloeddruk te verlagen

14-09-2014 om 11:40 uur

Ik zag in augustus jl een uitzending op NDR in het programma Visite (dat iedere dinsdagavond wordt uitgezonden met medische topics) waarin ter sprake kwam dat bloeddonor zijn heel goed was tegen hoge bloeddruk; blijkbaar kan dat de druk bij een aantal mensen zodanig verlagen dat je zelfs van de medicatie af kunt komen.
Dat zouden dan mooi twee vliegen in een klap zijn.

Ik zet hierbij de link, kun je zelf kijken als je geinteresseerd bent.

http://www.ndr.de/ratgeber/gesundheit/Blutspende-gegen-Bluthochdruck,bl…

Ben nog maar net lid maar wilde jullie dit toch niet onthouden!

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 12:14 uur

Hey sunbeam,

Het maakt niet uit hoe lang je lid bent hoor.... Vind het zelf een beetje vreemd verhaal maar zal eens gaan kijken naar het programma.

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 12:53 uur

Ik heb hier toch mijn twijfels bij hoor. Zelf heb ik een gezonde bloeddruk, maar ik ben gestopt met volbloed geven omdat ik merkte dat mijn weerstand er een tik van kreeg en er infecties op de loer lagen na de gift. Je raakt niet alleen slechte stoffen kwijt, maar ook ijzer e.d. Sindsdien heb ik alleen nog maar plasma gegeven. Ik zou er toch maar twee keer over nadenken als je gemakkelijk infecties krijgt.

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 13:17 uur

Als ik in het zkh zit voor mijn xolair liggen daar regelmatig mensen met een hoge bloeddruk voor aderlaten. Ik weet natuurlijk niet of ze nog iets anders mankeren, maar er wordt wel steeds gezegd dat dat bloed dat dan wordt afgenomen niet gezond is.

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 15:27 uur
Reactie op ik

Als ik in het zkh zit voor mijn xolair liggen daar regelmatig mensen met een hoge bloeddruk voor aderlaten. Ik weet natuurlijk niet of ze nog iets anders mankeren, maar er wordt wel steeds gezegd dat dat bloed dat dan wordt afgenomen niet gezond is.

zijn dat mensen met een hoge bloeddruk of mensen met teveel rode bloedlichaampjes?

Login of registreer om te reageren
14-09-2014 om 13:23 uur

aderlaten doet me  aan de middeleeuwen denken.... ;) Maargoed als ze zeggen dat het bloed niet gezond is wat ze afnemen dan kun je ook niet zomaar bloeddonor worden denk ik.

Login of registreer om te reageren
15-09-2014 om 11:32 uur

Lijkt mij ook mensen met teveel rode bloedlichaampjes...... Heb dat tenminste in t ziekenhuis een paar keer gezien, maar die mensen zitten daar dan wel aan vast. Dat heet idd gewoon aderlaten.

Login of registreer om te reageren
15-09-2014 om 11:59 uur

Dat bloed wordt ook niet gebruikt voor transfusies omdat die mensen niet per definitie voldoen aan alle eisen.

Login of registreer om te reageren
15-09-2014 om 17:39 uur

Dat klopt. Bloed geven is voor hun gewoon de behandeling en niet als donatie. Hun rode bloedlichaampjes zijnvaak ook minder functioneel.

Login of registreer om te reageren