Rookverbod ook van kracht in kleine cafés

10-10-2014 om 18:06 uur

Het eerdere besluit van het gerechtshof in Den Haag om de uitzondering van het rookverbod voor kleine cafés ongeldig te verklaren, blijft van kracht.

Dat heeft de Hoge Raad vrijdag besloten, na een procedure die werd aangespannen door Clean Air Nederland.

Zij gingen in beroep tegen de uitzondering die er bestaat voor kleine cafés. Wanneer cafés een oppervlakte kleiner dan zeventig vierkante meter hebben, mocht er namelijk wel binnen gerookt worden.

De Hoge Raad oordeelde vrijdag dat deze uitzondering ongeldig is omdat die in strijd is met een overeenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor bestrijding van tabaksgebruik.

In dat verdrag staat dat maatregelen moeten worden genomen tegen blootstelling aan tabaksrook in overdekte publieke ruimten. Ook kleine cafés vallen daaronder, oordeelde het hof. De Hoge Raad is het hier mee eens.

Het ministerie van Volksgezondheid was in cassatie gegaan tegen de uitspraak van het hof. Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn wilde daarmee uitsluitsel krijgen en de juridische discussie beëindigen. Dat was voor alle duidelijkheid, want er is al besloten dat alle horeca volgend jaar januari rookvrij wordt.

Uitzondering

Het in 2008 ingevoerde rookverbod gold aanvankelijk voor alle horeca, maar werd massaal overtreden. Vooral kroegbazen zonder personeel zagen het nut er niet van in hun klanten het roken te verbieden.

In 2011 werd daarom een uitzondering op het rookverbod van kracht. Die gold alleen voor cafés met een vloeroppervlak dat kleiner is dan zeventig vierkante meter en zonder personeel.

Clean Air Nederland is van mening dat met de uitspraak van de Hoge Raad, het algehele rookverbod met onmiddellijke ingang in dient te gaan. De organisatie eist daarnaast dat de overheid toeziet op de handhaving van het geldende rookverbod.

Het ministerie van Volksgezondheid zegt dat nu eerst wordt bekeken wat de consequenties zijn van de uitspraak. "We moeten toch de tijd kunnen hebben dit even te lezen", laat een woordvoerder weten. Bovendien moet de Eerste Kamer een nieuw rookverbod per januari nog bevestigen. Er mag daarom nu voorlopig nog gerookt worden in kleine cafés.

Door: NU.nl/Novum

Bron: Nu.nl

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 18:47 uur

Nu nog een verbod om op straat te roken of in ieder geval bij openbare buiten locaties zoals sportvelden, bushaltes etc etc

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 18:51 uur
Reactie op Marcus

Nu nog een verbod om op straat te roken of in ieder geval bij openbare buiten locaties zoals sportvelden, bushaltes etc etc

Mee eens Marcus.
En op terrassen! Ook graag een rookverbod.
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 19:49 uur

[quote author=Oma Akke link=topic=12937748.msg477076#msg477076 date=1413219073]

Reactie op Marcus
Nu nog een verbod om op straat te roken of in ieder geval bij openbare buiten locaties zoals sportvelden, bushaltes etc etc

Mee eens Marcus.
En op terrassen! Ook graag een rookverbod.
Oma Akke
[/quote]Ik vul er nog een op aan die ik erg prettig zou vinden: ziekenhuizen. Bij ons mag je officieel niet binnen een meter of 8 aan weerszijden van de ingangen niet roken maar het wordt wel gedaan. Zou fijn zijn als er beter op wordt gecontroleerd en die rokers worden verwezen naar buiten het anti-rook veld zodat je niet door de rook naar binnen hoeft. :Y

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 19:33 uur

Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan New York, daar mag je vaak onder overkappingen enzo bij ingangen van gebouwen ook niet roken en er stonden dan ook gewoon vriendelijke bordjes.

Ik pleit voor een rookverbod in abri's (bushokjes). Niets zo asociaal als staan roken in de abri terwijl het regent zodat ik in de hoosbui moet wachten op de bus -O-

Login of registreer om te reageren
14-10-2014 om 02:03 uur
Reactie op Daantje

Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan New York, daar mag je vaak onder overkappingen enzo bij ingangen van gebouwen ook niet roken en er stonden dan ook gewoon vriendelijke bordjes.

Ik pleit voor een rookverbod in abri's (bushokjes). Niets zo asociaal als staan roken in de abri terwijl het regent zodat ik in de hoosbui moet wachten op de bus -O-

och als dat eens waarheid wordt.....
Inmiddels verhinderd het mij wel om naar binnen te gaan als er weer een zooi rokers voor een ingang staat te paffen. Mijn longen zijn mee meer waard.

Login of registreer om te reageren
14-10-2014 om 13:41 uur
Reactie op JubikelCats

och als dat eens waarheid wordt.....
Inmiddels verhinderd het mij wel om naar binnen te gaan als er weer een zooi rokers voor een ingang staat te paffen. Mijn longen zijn mee meer waard.

Wat maar weer eens extra bewijst dat die gehele anti rook belijd eigenlijk een wassen neus is .
Alleen al op de manier zo als men bekeurd slaat compleet nergens op . Rook je in een Café krijgt de eigenaar een boete . Terwijl de roker zelf de wet over treed . Als ik vanavond te hard over de A7 rijd dan krijgt de weg beheerder ook niet de boete maar ik . Want ik overtreed de wet . 

De verantwoording voor dat niet roken moet puur alleen bij de roker terecht komen . Als die de wet overtreed dan moet hij daar voor boeten en niet de eigenaar van het gebouw . Valt dat gebouw onder het beheer van onze staat of gemeente , ja dan betaald de roker wel zelf zijn boete . Je kunt buigen wat je wil maar zulke kromme regels kan je nooit recht buigen .

Als ik dan zie hoe het in Amerika er aan toe gaat draait mijn maag ook een slag in het rondte!!  .... Hadden zich beter wat eerder druk kunne maken . Die wisten al heel lang dat hun fabrikanten te veel rotzooi in de sigaretten stopten en doen zich nu zo schijnheilig voor . Terwijl ze de grootse fabrikant van de wereld waren en vast nog zijn . Ze hielden jaren lang  de tabaksfabrikanten het hand boven hun hooft . Maakt mij niet wijs dat ze niet wisten wat er BV in Peter Stuiverzand werd gestopt om de klant steeds weer te doen verlangen naar hun merk tabak . Hebben via via de onder zoeken naar schaadde van roken toch wel heel erg tegengewerkt .

Pas toen de grootse tabaksfabrikant ter wereld op zijn op plaat ging en publiekelijk aan de schandpaal werd genageld  waren ze der als de kippen bij om hun  medeleven te betuigen met al de slachtoffers en draaide hun mening over roken  in een dag 180 graden om . 

Maar goed  blijft natuurlijk een goede regel . En daar aan vast de bestraffing zo als in Italië .. Waar die ook rookt de roker krijgt en behoorlijke boete . Je mag gewoon nergens meer binnen roken behalve in de privésfeer  dat word nergens meer aan gegeven is gewoon en landelijk belijd . Net als naakt lopen .. staat ook nergens dat niet mag ...  Dat behoor je zelf te weten . En op veel openbare plekken buiten mag je niet roken . En aan de roker de taak zelf uit te zoeken waar wel en niet . En die doen dat wel wan de bekeuringen zijn niet mals . En ruimte voor discussie is er niet .

Dat is in mijn geliefde hengel sport ook zo . Ik moet zelf uit zoeken waar het wel en niet mag .
En alleen ik ben daar verantwoordelijk voor . Der word niet over gediscussieerd . Je mag wel uitleg geven en dan kan het zijn dat de controleur het begrijpt en je weg komt met een waarschuwing . Dat is mij eens gebuurt .  Viste der al 30 jaar en opeens waren de regels verandert . En ik had dat kunnen weten . Mijn schuld .. Punt . En op dat antwoord besloot men een waarschuwing te geven . Dat grootte mond open zetten als men wijst  op het rook verbod door en controleur moest met 400 euro bekeurd worden . Tweede keer 800 .. 1600 enz enz ..

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 19:45 uur

Moet je eens op het station gaan staan. ;) Dat is minstens net zo erg. ;)

Maar inderdaad, volgende stap zou zijn: niet meer roken op straat. Zou een heel goede zaak zijn.

Login of registreer om te reageren
13-10-2014 om 23:47 uur

Ik persoonlijk maar dan ben ik erg egoïstisch . zo liever zien dat het rookverbod in cafés  word op geheven .
En ze alle maal weer gewoon binnen roken .  Maar dan denk wel heel erg aan mij zelf ..... 

Dat roken bij ingangen moet over al gecontroleerd worden . Ik was zaterdag in de bloemenveiling hallen te Eelde . Ik was er erg vroeg maar toen  ik er uit liep moest ik toch door een rookgordijn heen  niet normaal meer . Mijn rokende ( nu aan de e-sigaret) kameraad vond het zelfs asociaal . Zei nog tegen een van de werknemers .. Ja dat helpt  ? Moet je eens zien  waar je door moet ! 

Login of registreer om te reageren
14-10-2014 om 17:50 uur

Mee eens met de meeste van bovenstaande reacties.

Inderdaad, nu nog terrassen en zeker de overdekte terrassen. Heel krom dat daar nog gerookt mag worden. Bushokjes, a-sociaal, inderdaad, de consequentie is wachten in een hoosbui. Bij ziekenhuis heb ik geen probleem ervaren, ooit 1 persoon aangesproken die richting de ingang, deed direct de sigaret uit. Schoolpleinen, altijd pal voor de ingang ondanks bordjes, ik erger me daaraan, gelukkig hoef ik niet meer naar school. Stations, op perrons mag officieel op een groot deel niet meer gerookt worden. Maar men doet het toch weer (verleden was dat minder) en de conducteurs laten dit gewoon gaan. Vooral ergerlijk bij een paar grote steden. En heel irritant, voor de ingang van mijn viswinkel op het ernaast gelegen miniterrasje. Ook buiten voor de ingang van café's last van, want rook trekt altijd naar binnen. De mensen die het antirookbeleid hebben gemaakt, hebben het nog niet helemaal begrepen. En handhaving zou veel beter moeten.

O ja, last but not least: voor de ingang van de Gezondheidsbeurs eind januari. Jaarbeurs Utrecht, onder het overdekte gedeelte. Geen medewerker die daar wat van zegt ... jammer genoeg.

Login of registreer om te reageren