diffusiestoornis

07-11-2014 om 22:25 uur

wat houd een diffusiestoornis precies in

Login of registreer om te reageren
08-11-2014 om 03:39 uur

Dit betekent een probleem met de gasuitwisseling in je longen, waardoor je bvb minder goed zuurstof opneemt. Het komt voor bij verschillende longziekten zoals emfyseem, fibrose, ...

Login of registreer om te reageren
08-11-2014 om 11:53 uur

ik ben blij met dit antwoord want ik heb copd gold 3 maar ik vond het al vreemd dat ik het al zo snel benauwd heb nu ben ik het bewegen wel wat aan het opvoeren maar af en toe heb ik echt iets van ik kan niet meer

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-11-2014 om 17:36 uur

Beste Thea,

In je longen wordt zuurstof opgenomen. Hiervoor heeft de long een structuur waarbij er een groot oppervlakte wordt gecreerd (dmv longblaasjes) zodat er zo veel mogelijk zuurstof wordt opgenomen. Indien je door een longziekte verlies van zuurstofopname capaciteit hebt, dan heet dit een diffusie stoornis. Kortom longziekten waarbij je longblaasjes verliest zoals emfyseem leiden op den duur tot een probleem in de zuurstofopname en dat is je diffusie stoornis

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
25-10-2019 om 09:01 uur

Zojuist van de longarts van dit forum gehoord dat de saturatie (zuurstofopname) prima kan zijn terwijl er toch sprake is van een diffusiestoornis.

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 09:03 uur

Kan het zijn dat je bij een diffusiestoornis bij inspanning een hyperventilatie achtige ademhaling krijgt? (lichamelijke reactie om de druk op te bouwen?)
Ik heb sarcoïdose, met daarbij longfibrose en milde pulmonale hypertensie.
Ik ben niet bekend met hyperventilatie en ben ook niet angstig. Voor mij lijkt het een reactie van mijn lichaam?
Saturatie blijft ip wel goed.

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 09:45 uur

Bedankt voor je bericht SGC. Als je wilt dat een longarts je vraag in behandeling neemt dan zou je hiervoor een nieuw topic moeten maken.
Op dit bericht wordt dus niet gereageerd door een arts.

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 10:31 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Bedankt voor je bericht SGC. Als je wilt dat een longarts je vraag in behandeling neemt dan zou je hiervoor een nieuw topic moeten maken.
Op dit bericht wordt dus niet gereageerd door een arts.

Bedankt. Dat ga ik doen.

Login of registreer om te reageren