Napijn van een klaplong

17-12-2014 om 11:57 uur

Hallo,
Ik heb in 2008 een klaplong gehad. Na 5 dagen aan een kastje te hebben gelegen was de long weer op normale grootte hebben we ervoor gekozen om de long te plakken.
Dit is gedaan doormiddel van de drain, talk in te spuiten.
Dit heeft heel veel pijn gedaan.

Ik ben erg goed geholpen in het ziekenhuis maar er is niets verteld over de napijn.
Pas een jaar daarna was ik redelijk pijn vrij.

Alleen wat mij de afgelopen jaren is opgevallen dat wanneer ik verkouden (niesen en hoesten) ben of het is koud en vochtig weer dat het weer pijn gaat doen.
Wanneer ik dan diep adem haal krijg ik flinke steken in mijn borstkas op de plek van mijn geplakte long.

Graag wil ik weten wat dit kan veroorzaken en wat ik dan voel?
En wat kan ik hier aan doen (of niet doen), want wanneer dit gebeurd loop ik er meestal een paar dagen tot een week mee.
Groeten, Barry

Login of registreer om te reageren
17-12-2014 om 12:03 uur

Ik heb in juni  afgelopen jaar een klaplong gehad. Ook soms met inspanning nog pijn. Ben gisteren in de ct-scan geweest om te bekijken of het geen spieren zijn of zenuw beschadiging. Ik weet zover niet hoe lang het duurt de genezing. Volgens mijn longarts een half jaar tot een jaar. Heb er net een half jaar op zitten.. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-12-2014 om 17:38 uur

Dit kan helaas voorkomen en is ten gevolge van de verlittekening van het plakken.
Klinkt naar, maar er is niet veel aan te doen voor zover ik weet behoudens pijnstilling zo nodig.

groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
23-12-2014 om 18:38 uur

Ik vraag me dan af of dat dan gevaarlijk is. Ik moest om die napijn de ct-scan in, op de longfoto was niets te zien. 2januari krijg daar de uitslag van, die napijn is echt niet prettig.

Login of registreer om te reageren
28-12-2014 om 16:42 uur

Bedankt voor het antwoord. Dit stelt weer wat gerust.  :)

Login of registreer om te reageren
01-05-2018 om 16:46 uur

Hallo,
Wat een nare ervaringen zeg. Ikzelf ben afgelopen zaterdagochtend voor een klaplong behandeld. Ik was al uren heel erg benauwd. Pas op de foto zagen ze dat het een klaplong was. S'avonds voelde ik me weer 100% ok en had 96 saturatie. Een dag later vroegen ze of ik mijn long wilde laten plakken, dat was beter, zeiden ze. Dat heb ik dus laten doen. Nu heb ik veel meer pijn en een verkrampt gevoel wat ik voor het lijmen niet had. Achteraf had ik m liever niet laten plakken als deze pijn het gevolg is. Het was ook mijn eerste klaplong. In het vervolg pas de tweede keer laten lijmen.
Groeten Robert

Login of registreer om te reageren