Zoutkamer- haloclinic

linda33linda33 Gebruiker
edited februari 2015 in Alternatieve Geneeswijzen
Onze dochter heeft ernstig astma. Ze is inmiddels ook al in Davos geweest en is nu enkele maanden weer thuis na een opname daar.  Enkele weken na thuiskomst ging het weer slechter met haar. Ze kon ook niet meer naar school en kreeg allerlei vage klachten erbij, hoofdpijn en buikpijn en andere allergische reacties op voeding.  Samen met haar waren er nog twee andere kinderen (die tegelijkertijd in Davos) zaten met ook dezelfde klachten De twee anderen hebben inmiddels al weer de eerste prednisonkuur achter de rug, ( konden ook niet meer naar school alweer) net als onze dochter.  Ten einde raad ben ik met haar naar de zoutkamer in Zaandam geweest.Elke dag zit ze nu een uur in de zoutkamer. En , ik durfde niet te hopen, maar eindelijk gaat het met de gezondheid en de longen van onze dochter voorzichtig aan iets beter. Geen hoofdpijn meer, niet meer benauwd en nu kan ze zelfs weer naar school en is begonnen met sporten.Voor ons dus een wonder. Ik heb bijzonder veel mensen met longklachten en hun positieve ervaringen gesproken daar en verbaas me er nu over dat dit niet bekend is ?? Maar, zoals gezegd, ben ik nog heel voorzichtig met mijn uitspraken, maar tot nu toe zie ik alleen maar verbetering! Ik krijg weer wat hoop!  
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• aboabo Gebruiker
    Ja, ook ik verbaas me erover dat er niet meer over bekend is. Ik ben er zelf ook geweest en merkte wel verschil na een sessie. Maar ook ik wil nog voorzichtig zijn in mijn uitspraken, ik geloof wel dat het werkt voor mij. Alleen de laatste keer, alweer een half jaar geleden, heb ik in de luchtstroom gezeten en heb een flinke bronchitis opgelopen. Volgende keer blijf ik dus uit de luchtstroom. Maar binnenkort ga ik het zeker weer proberen. Veel beter dan al die medicatietroep.
  • linda33linda33 Gebruiker
    Wat een bijzondere reactie.
    Enerzijds denk je dat het goed helpt ( na er  slechts 1 keer te zijn geweest )echter anderzijds heb je een ernstige bronchitis van "een luchtstroom" opgelopen ? Klinkt tegenstrijdig.
    In de zoutkamer waar mijn dochter komt is ook geen sprake van een luchtstroom maar een lichte verneveling van medicinaal zout.
    Wellicht was u ergens anders , dat zou kunnen .
    En let op de medicatie... Ik zie het niet als troep maar een noodzakelijk iets vooralsnog .
    Wij kiezen er ook niet voor om te stoppen nu met medicatie. Die blijft (misschien wel voorgoed) nodig !
    Echter door gebruik van deze zout-kamer enerzijds en anderzijds de samenwerking met haar kinderarts en nauwlettend de longfunctie in de gaten te houden zijn we begonnen met een heel langzaam traject van het minderen van haar medicijnen .
    De afgelopen jaren is er elke keer een hogere dosis medicijnen gegeven met als resultaat helaas een steeds zieker wordende dochter die uiteindelijk niet meer naar school kon nét nadat alweer de medicatie omhoog was gegaan ( in Davos nog wel)
    Nu echter zie ik voor het eerst sinds jaren een herstel .
    Een vrolijke dochter die zonder prednisonkuur dit keer zélf is opgeknapt !
    Ik juich zeker niet te vroeg, maar na inmiddels zoveel mensen daar in de zoutkamer gesproken te hebben en natuurlijk door mijn herstellende  dochter durven wij als ouders , heel heel voorzichtig weer wat hoop te krijgen.

• aboabo Gebruiker
    Ik ben in Heemstede geweest, de andere, kleinere locatie van de Haloclinic. De stoel waar ik toen in zat, stond precies in de toevoer van de zout luchtstroom. Een andere stoel kiezen, dan is er niets aan de hand.

Wat mooi dat er heel langzaam iets geminderd kan worden en dat je dochter zelfs weer kan sporten en er nu iets beter voorstaat.

Longartsen zouden veel meer moeten weten over de zoutkamer, eigenlijk. Want er zijn veel meer mensen die er baat bij hebben en er zijn ook buitenlandse onderzoeken die positieve effecten hebben gemeten. En baat het niet dan schaadt het niet, de zoutkamer zelf heeft geen bijwerkingen.
  • ran61ran61 Gebruiker
    Beste Abo, voor welke klachten ben jij naar de zoutkamer gegaan?
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    altijd nieuwschierig... dus ik wilde ook wel eens naar een zoutkamer. Helaas zijn ze alleen maar in het westen van het land. dat is echt te ver weg.. jammer
  • aboabo Gebruiker
    op 1423083092:

Beste Abo, voor welke klachten ben jij naar de zoutkamer gegaan?

Voor astma.
  • LaurinaLaurina Gebruiker
    Naar aanleiding van dit artikel, heb ik me opgegeven voor een gratis proef sessie in de zoutkamer in Heemstede op 17 februari  (mijn geboorteplaats ..woon in de buurt). Ben vreselijk nieuwsgierig! Ik zal mijn ervaring hier melden!!
    Ben ik even vergeten te melden : ik heb copd gold 2. Ben zo benieuwd. 5 sessies kosten 150 euro. Hoe meer sessies je neemt, hoe goedkoper het wordt per sessie.Ik laat het resultaat weten. Wat ik wel raar vind, is het feit dat huisartsen en/of longartsen niet van een zoutkamer afweten??
  • ran61ran61 Gebruiker
    Beste Laurina,

Twee weken geleden bij Longpunt bijeenkomst in het ZMC.
    Mensen uit het publiek hebben aan de longarts gevraagd over de zoutkamer en de werking ervan.
    Hij reageerde positieve resultaten te hebben gezien bij zijn patiënten. Hij zei ook dat de Halotherapie als complementair te beschouwen en niet vervangend van medicatie.
    Zoals je je klacht aanduid COPD 2 wil ik je een recente succes volle Deense studie over de Halo Therapie laten zien.
    Klik op de onderstaande link
    http://saltstudiopasadena.com/newwpsite/wp-content/uploads/salt-halo-therapy-and-saline-inhalation-administered-to-patients-with-chronic-obstructive-pulmonary-disease-a-pilot-study-2165-7386.1000185.pdf 
  • aboabo Gebruiker
    op 1423225735:

Twee weken geleden bij Longpunt bijeenkomst in het ZMC.
    Mensen uit het publiek hebben aan de longarts gevraagd over de zoutkamer en de werking ervan.
    Hij reageerde positieve resultaten te hebben gezien bij zijn patiënten. Hij zei ook dat de Halotherapie als complementair te beschouwen en niet vervangend van medicatie.

Dat is natuurlijk in Zaandam zelf, een heel klein stukje van Nederland. Dan ben ik wel benieuwd of deze longarts mensen ook actief wijst op de mogelijkheid van de zoutkamer, of dat hij alleen zijn medicatie voorschrijft. Beantwoordt hij alleen vragen over de halotherapie als mensen zelf op het idee komen van de zoutkamer of adviseert hij ook aan bepaalde patiënten om de zoutkamer te proberen? Want als mensen niet afweten van het bestaan, komen ze niet.
  • ran61ran61 Gebruiker
    Beste abo, mensen komen uit het hele land naar de HaloClinic
    omdat ze beter kwaliteit van leven krijgen door de halotherapie.
    Je kan het lezen in de Deense studie dat COPD patiënten beter kwaliteit
    van leven hebben gekregen door halotherapie.
    Ran61, bedankt voor bericht en link! Ik had me al bedacht dat de zoutkamer iets zou zijn voor  naast de medicatie.

Ik word steeds nieuwsgieriger en zal te zijner tijd verslag doen.
  • aboabo Gebruiker
    op 1423255535:

Beste abo, mensen komen uit het hele land naar de HaloClinic
    omdat ze beter kwaliteit van leven krijgen door de halotherapie.
    Je kan het lezen in de Deense studie dat COPD patiënten beter kwaliteit
    van leven hebben gekregen door halotherapie.

Dat was niet mijn vraag. Mijn vraag was of de longarts in Zaandam, die vragen van patiënten over de halotherapie beantwoordt, ook zelf het initiatief neemt om mensen door te verwijzen naar de haloclinic? En aansluitend daarop zou ik de vraag kunnen stellen voor andere longartsen in Nederland, maar daar is de kans natuurlijk kleiner dat zij dat ook doen. Mijn longarts is er in elk geval nooit over begonnen.
  • ran61ran61 Gebruiker
    Beste abo, Hij toevallig niet maar andere longartsen en meer en meer huisartsen verwijzen hun patiënten naar de HaloClinic. Er zijn ook artsen die bepaalde longklachten  of allergie hebben die naar de HaloClinic komen voor de behandeling.

op 1422956430:

Ik ben in Heemstede geweest, de andere, kleinere locatie van de Haloclinic. De stoel waar ik toen in zat, stond precies in de toevoer van de zout luchtstroom. Een andere stoel kiezen, dan is er niets aan de hand.

Wat mooi dat er heel langzaam iets geminderd kan worden en dat je dochter zelfs weer kan sporten en er nu iets beter voorstaat.

Longartsen zouden veel meer moeten weten over de zoutkamer, eigenlijk. Want er zijn veel meer mensen die er baat bij hebben en er zijn ook buitenlandse onderzoeken die positieve effecten hebben gemeten. En baat het niet dan schaadt het niet, de zoutkamer zelf heeft geen bijwerkingen.

En vergeet alsjeblieft  niet dat medicijnen wél degelijk enorme schade kunnen toebrengen ,onze dochter kreeg rond haar 12e jaar al beginnende gewrichtsklachten en na de laatste ophoging van medicatie ( zelfs bij de apotheek vertelde ze mij dat de dosering die ik mee kreeg abnormaal hoog was )  kwamen er nog veel meer klachten bij: buikpijn, ondraaglijke hoofdpijn, slapeloosheid...etc bovendien ging de algehele gezondheid erg achteruit ipv vooruit tot het moment dat ze zelfs niet meer naar school kon.
    En nu... nu zien we weer onze vrolijke dochter weer terug:
    Het sporten is hierin niet eens het belangrijkste... ze lééft weer een gewoon leven , ze kan hele dagen naar school , heeft haar sport, huiswerk  en heeft haar hele sociale leven met haar vriendinnetjes weer terug!
  • aboabo Gebruiker
    op 1423734012:

En vergeet alsjeblieft  niet dat medicijnen wél degelijk enorme schade kunnen toebrengen ,onze dochter kreeg rond haar 12e jaar al beginnende gewrichtsklachten en na de laatste ophoging van medicatie ( zelfs bij de apotheek vertelde ze mij dat de dosering die ik mee kreeg abnormaal hoog was )  kwamen er nog veel meer klachten bij: buikpijn, ondraaglijke hoofdpijn, slapeloosheid...etc bovendien ging de algehele gezondheid erg achteruit ipv vooruit tot het moment dat ze zelfs niet meer naar school kon.
    En nu... nu zien we weer onze vrolijke dochter weer terug:
    Het sporten is hierin niet eens het belangrijkste... ze lééft weer een gewoon leven , ze kan hele dagen naar school , heeft haar sport, huiswerk  en heeft haar hele sociale leven met haar vriendinnetjes weer terug!

Ik weet er alles van. Van Ventolin ga ik hevig trillen, van Atrovent krijg ik hartkloppingen, Foster had de meeste bijwerkingen voor mij (trillen, raar gevoel in spieren, opgejaagd en nerveus en slecht in slaap komen), toen kwam de arts uit op Alvesco, enkel een ontstekingsremmer.  Een half jaar lang genomen, toen bij wijze van proef gestopt. Ik kreeg direct iets meer energie, weer gestart, werd weer meer moe en kreeg concentratieproblemen (letters schommelden lichtjes, had ik in begin ook). Dus zelfs Alvesco is geen onschuldig middel. Ik heb gewrichtsklachten, durf deze nog niet te linken aan medicatie, denk dat ik daarvoor veel te weinig heb gehad. En dan ben ik nog een volwassen persoon, ga dan maar na hoe een kind erop kan reageren.
    op 1423738549:

Ik weet er alles van. Van Ventolin ga ik hevig trillen, van Atrovent krijg ik hartkloppingen, Foster had de meeste bijwerkingen voor mij (trillen, raar gevoel in spieren, opgejaagd en nerveus en slecht in slaap komen), toen kwam de arts uit op Alvesco, enkel een ontstekingsremmer.  Een half jaar lang genomen, toen bij wijze van proef gestopt. Ik kreeg direct iets meer energie, weer gestart, werd weer meer moe en kreeg concentratieproblemen (letters schommelden lichtjes, had ik in begin ook). Dus zelfs Alvesco is geen onschuldig middel. Ik heb gewrichtsklachten, durf deze nog niet te linken aan medicatie, denk dat ik daarvoor veel te weinig heb gehad. En dan ben ik nog een volwassen persoon, ga dan maar na hoe een kind erop kan reageren.

Ojee, wat een nare bijwerkingen allemaal, pff vreselijk.
    Maar als je gestopt was met de Alvesco, waarom ben je er uiteindelijk weer mee begonnen dan?
    Inderdaad ook onze dochter begon trouwens op een gegeven moment met concentratieverlies en dat vond ik wel erg eng, Ze was ook vaak licht in haar hoofd en zei dat op een gegeven moment alles twee maal zo langzaam ging in haar hoofd. De Foster was bij haar het medicijn welke het laatste erbij was gekomen en waarna de problemen begonnen eigenlijk.
    /i]
  • aboabo Gebruiker
    Ik was maar voor een paar dagen weer begonnen, om de bevestiging van de bijwerkingen te krijgen, maar ben toen wel weer gelijk gestopt. En op dit moment gebruik ik geen medicijnen.
  • ran61ran61 Gebruiker
    op 1422815836:

Ja, ook ik verbaas me erover dat er niet meer over bekend is. Ik ben er zelf ook geweest en merkte wel verschil na een sessie. Maar ook ik wil nog voorzichtig zijn in mijn uitspraken, ik geloof wel dat het werkt voor mij. Alleen de laatste keer, alweer een half jaar geleden, heb ik in de luchtstroom gezeten en heb een flinke bronchitis opgelopen. Volgende keer blijf ik dus uit de luchtstroom. Maar binnenkort ga ik het zeker weer proberen. Veel beter dan al die medicatietroep.

De kriebel in mijn bronchiën is minder
    http://www.longforum.nl/index.php?topic=12936755.msg470074#msg470074
  • Miri@mMiri@m Gebruiker
    Ook wij hebben een kind met astma. Sinds hij heel klein is, is hij regelmatig benauwd. Ook kreeg hij toen een puf. Ventolin en daarbij Flexotide. Hij veranderde totaal; druk, onhandelbaar, agressief, boos. Dus met het laatste zijn we in overleg met de arts gestopt (hij was toen nog geen 2 jaar).
    Afgelopen juni (hij was net 4) is hij twee keer achter elkaar in het ziekenhuis terecht gekomen ivm astma aanvallen. Kinderarts er bovenop, hij moest weer aan een onderhoudsmedicijn Qvar. Maar weer de bijwerkingen, we hebben de dosis verlaagd maar het hielp niet. In 'overleg' met ziekenhuis weer gestopt. Maar hij werd ongeveer elke 2 weken heel erg benauwd. Het ziekenhuis wilde dat we overgingen naar een ander medicijn (ben de naam even kwijt) en toen dat ook niet hielp wilde ze Montelukast voorschrijven. Toen ik voor dat laatste naar bijwerkingen ging zoeken las ik op een forum over de zoutkamer..... 110 km rijden enkele reis... Maar zoals dat het met hem ging kon het ook niet blijven. Dus eind november toch geprobeerd.

Na de eerste keer begon hij 's nachts erg te hoesten en kwam al het slijm en troep omhoog. Dus we hebben doorgezet. Eerst 2x per week 440 km rijden maar wel een zoon die helemaal opknapte. Omdat zijn slijmvliezen niet meer zo geïrriteerd waren heeft hij voor het eerst in 4 jaar vaste ontlasting!  Na 4 weken zijn we gaan opbouwen naar 1x per week. Hij is nu 14x geweest en we gaan opbouwen naar 1x per 2 weken.

Hij is in december nog in het ziekenhuis bij de kinderarts geweest. Ze heeft naar hem geluisterd en hij klonk helemaal schoon. Ze kende de zoutkamer niet maar zou het gaan opzoeken. En we hoeven pas in mei weer terug voor controle.

Sinds we gaan is hij nog wel een keer verkouden geweest maar daar is hij als een normaal kind doorheen gerold. Ook heeft hij in januari de griep gehad toen hij heeft nog wel 4 dagen ventolin gekregen maar verder is hij medicijn vrij en niet meer benauwd. Hij kan nu de hele dag op school spelen, zelf naar school en naar huis fietsen en naar zwemles op 1 dag. De juffen op school zijn ook helemaal verbaast over de ommezwaai die hij heeft gemaakt. We kunnen dagjes weg met een jongetje dat gewoon loopt ipv dat hij in de kinderwagen mee gaat. Ook hoeft hij geen nachten van 14 uur meer te maken om een dagje naar school te kunnen. Hij is weer rustig in zijn gedrag en begint zelfs (eindelijk) te groeien.

In het ziekenhuis maken ze er een ingewikkeld probleem van dat je niet verwacht dat een zoutkamer zijn probleem kan oplossen. Dat lijkt te simpel. Maar in zijn geval werkt het echt super. Dus ondanks dat we er echt een dagdeel en 220 km aan kwijt zijn, zijn we zo tevreden over de resultaten bij onze zoon dat we het er graag voor over hebben. (al is het wel jammer dat onze verzekeraar er niks van vergoed....)
  • KirthKirth Gebruiker
    Ik adviseer van harte de halotherapie bij de Haloclinic in Zaandam, ongeacht je leeftijd.

Dankzij mijn bezoeken aan de Haloclinic heb ik zelf volledig kunnen stoppen met mijn reguliere medicijngebruik voor astma.

Ik gebruikte dagelijks één pufje Pulmicort 200. In 2011 was ik één van de eerste cliënten bij de Haloclinic. Bij aanvang ging ik 2 tot 3 keer per week. Direct voelde ik verlichting. Geleidelijk aan heb ik zowel de medicatie als de frequentie van bezoek aan de zoutgrot kunnen terugbrengen.
    Nu ga ik het liefst één keer per week "om het bij te houden", maar regelmatig zit er langer tussen. Ik merk ook dat ik meer weerstand heb dan vroeger; ben veel minder vaak verkouden. Na ruim 3,5 jaar zoutgrotbezoek merk ik niets van eventuele negatieve bijwerkingen; integendeel! (Er is toch ook niets gevaarlijks aan het maken van een wandeling langs de waddenzee?)

Er zijn diverse wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van halotherapie. Die zijn op internet te vinden (in de Engelse taal meestal), maar zijn ook in te zien bij de Haloclinic zelf. Daaruit blijkt in principe altijd dat de effecten positief zijn. Het wordt tijd dat deze therapie meer bekendheid gaat genieten!

Ik zou zeggen: probeer het eens in Zaandam, alvorens af te reizen naar Davos!
  • berthabertha Gebruiker
    Ik was in december erg benauwd,dat ben ik best wel vaak  COPD) ,maar nu had ik ook nog kinkhoest dus nu dubbel zo erg ,dacht zelf het einde van het jaar niet meer te halen,zelfs AB en Prednison werkte niet
    Mijn dochter belde me op,en zei mam wil je aub de zoutkamer eens proberen.ik had niets te verliezen
    Dus afspraak gemaakt op de fiets er heen ,was helemaal kapot,een uur in de zoutkamer gezeten,en dacht nu eens kijken ik naar me dochter gefietst en wel hoor ik had echt meer lucht gekregen kwam niet hijgend aan
    en me stem was nu ook helder en niet schor,was erg verbaasd
    Mijn kleinzoon was ook vaak benauwd,dus die ook mee genomen ,en echt dat jochie knapte er zo van op
    Nu gaan we regel matig naar de zoutkamer met ze tweeen ,en hebben we het een stuk minder benauwd
    en we hebben nog geen AB of Prednison meer gehad,wij zijn SUPER BLIJ MET DE ZOUTKAMER Haloclinic
    Waar is de rest van dit item gebleven? Heb er dinsdag nog een verslagje gemaakt.
  • MillyMilly Schrijver
    op 1424375571:

Waar is de rest van dit item gebleven? Heb er dinsdag nog een verslagje gemaakt.

Er zijn meerdere topics over de zoutkamer........... Even zoeken dan maar!
    Mijn bericht stond gewoon hiertussen. Teveel reclame gemaakt voor de zoutkamer?
  • StardustStardust Gebruiker
    op 1424379548:

Mijn bericht stond gewoon hiertussen. Teveel reclame gemaakt voor de zoutkamer?

Je bericht staat in een ander topic.
    Mijn excuses. heb het gevonden!
  • ran61ran61 Gebruiker
    op 1424375571:

Is toch een geweldig ervaring van mevrouw bertha en haar kleinzoon?
  • pimenroospimenroos Gebruiker
    hallo allemaal,

Ik heb een herseninfarct gehad, en aanvankelijk leek het erop dat mijn longen slechter werden. Na heel veel medicijnen en nog steeds geen juiste diagnose, bij de zoutkamer terecht gekomen. Gelukkig was de diagnose geen COPD maar een hartstoornis waardoor het vocht achter mijn longen terecht kwam, gelukkig kon dit verholpen worden, maar wat schetst mijn verbazing? alhoewel ik niet meer naar de zoutkamer ga om een luchtweg aandoening heb ik gemerkt dat mijn algehele conditie beter is geworden, na 2 uur zoutkamer in de week. Ook mentaal kan ik nu beter met mn handicap omgaan. conclusie: ook een aanrader voor mensen met een neurologische aandoening zoals een herseninfarct. geeft enorm veel rust.  en dat is voor deze aandoeningen heel belangrijk!

• david54david54 Gebruiker
    Beste leden,

Mijn naam is David en ook ik heb last van astma. Ik ben op deze therapie gewezen door een kennis van mij en die verwees mij naar HaloCenter in Haarlem is iemand hier bekend mee?

Ik ben inmiddels een paar keer daar geweest en tot mij verbazing merkte ik meteen al verbetering bij de eerste proef sessie die ik daar had. Ik heb vervolgens een abonnement genomen voor 20 keer en ik zit nu op de ongeveer de helft daarvan en ik merk gewoon dat me luchtwegen veel meer open staan en dat ik het veel minder benauwd heb als voorheen.

Maar nu zie ik dat er meerdere van dit soort centers zijn wat is bijvoorbeeld het verschil tussen halocenter en haloclinic kan iemand mij dat vertellen...??

mvg
    David
Log in of Registreer om te reageren.