juli 2015 - Vakantie checklist

01-07-2015 om 07:23 uur

Vakantie checklist

Bijna vakantie! Met een longziekte moet je dan aan nét iets meer denken dan een ander. Van het kiezen van de bestemming tot het inpakken van je koffer. Let bij het kiezen van een bestemming hoe de omstandigheden in het land zijn voor mensen met een longziekte. Is het klimaat geschikt voor je? Zijn er goede medische voorzieningen in de buurt? Waar moet je nog meer aan denken?

Tips
• Stop de medicijnen in het oorspronkelijke doosje in je handbagage en doe een reservevoorraad in de koffer.
• Zorg eventueel voor een noodvoorraad antibiotica, prednison en allergiemiddelen.
• Regel ruim op tijd extra zuurstof.
• Zorg dat u uw medicijnpaspoort en alle medicatie meeneemt.
• Krijg je op vakantie last? Trek tijdig aan de bel, wacht niet tot je weer thuis bent.

Welke tips heb jij om goed voorbereid op vakantie te gaan?

Login of registreer om te reageren
16-07-2015 om 19:00 uur

Hallo longfonds advieslijn,
ik heb onlangs Oxycodon gekregen en toen ben ik toevallig
tegengekomen dat je voor morfine, maar ook bv Oxazepam
en nog meer een Schengenverklaring moet aanvragen bij het CAK, deze neemt een aantal weken in beslag en is ook nodig in bv Duitsland en België,
een medicijnenpaspoort is dan niet voldoende.

De apotheek heeft mij ook nooit hierop geattendeerd, terwijl ik de Oxazepam al jaren gebruik en in die tijd ook al een medicijnenpaspoort heb aangevraagd en gekregen, wat dan eigenlijk niet voldoende is.

Ik kan me zo voorstellen dat je in bepaalde landen toch wel risico loopt door zulke medicijnen bij je te hebben zonder de juiste papieren.

Hoe kan het dat aan de Schengenverklaring (Rijksoverheid, CAK) met verschillende medicatielijsten, niet alleen morfine! zo weinig bekendheid wordt gegeven?
Ben erg benieuwd!

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 13:00 uur

Ik gebruik ook best hoge dosissen morfine en niemand heeft me ooit gezegd dat ik daarmee niet mag reizen?! Wat is een schengenverklaring?

Login of registreer om te reageren
17-07-2015 om 14:53 uur

Hallo Sien, dit kun je na lezen op bovenstaande site, wat het is. in sommige verre landen moet je nog meer doen staat daar ook beschreven.
Ik was vanmorgen bij de huisarts en had het ook nog eens gevraagd bij de assistente en je hebt deze echt nodig!
anders ben je in feite een drugskoerier! in mijn huisartsenpraktijk helpt de assistente je, maar moet dan ook gelegaliseerd worden door het CAK.
dus je moet echt op tijd beginnen hiermee. de assistente zei ook dat ze van iemand wist die had ook geen verklaring en had echt grote problemen gehad in Tunesië, ze werd echt beschouwd als drugskoerier.
ik vind ook dat hier echt wel meer bekendheid aan moet worden gegeven. triest is ook dat in ieder geval mijn apotheek, hier niet op gelet word.

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 14:00 uur

Wij gingen vorig jaar naar Tsjechie. Ik ging de dag van vertrek naar even langs de apotheek voor medicijnenlijst van mijn vriend. Mij werd toen verteld dat de oxycodon niet mee mocht in de Schengen landen en dat je daar vaak hele grote problemen mee krijgt als je die verklaring niet hebt. Ze gaven zelfs aan dat je er soms wel een half jaar voor uit kunt trekken omdat het in het ergste geval erg lang duurt voordat de verklaring binnen is. Als je het aanvraagt en je gebruikt bijvoorbeeld 2x 5 mg oxycodon per dag dan moet dat aantal kloppen als je echt op vakantie gaat. Wat minder zal geen probleem zijn denk ik maar meer kan echt niet gaven ze aan bij de apotheek. Ik werk in de zorg, maar merk dat collega's daar zelfs ook niet van op de hoogte zijn en wat lacherig reageren als je zoiets noemt, omdat mensen het niet geloven!!

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 15:13 uur

inderdaad heb ik ook gelezen dat je exacte hoeveelheden moet meenemen en in originele verpakking en dan de Schengenverklaring waar ook de vakantiedagen in moeten staan en dosering, echt alles gespecifeerd.
het blijft vreemd dat het zo onbekend is.
ben benieuwd naar het antwoord van de advieslijn!

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 15:15 uur

wat de tijd van zo'n verklaring betreft heb ik wel gelezen dat het bij spoed mogelijk is om naar een kantoor van de cak te gaan waar het dan met de benodigde papieren meteen geregeld kan worden. officieel zou het 2-4 weken duren.

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 18:08 uur

Ik ben wel een Belgje dus mss is het wel iets anders hier maar ik zal me toch eens informeren!

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 19:15 uur

Hallo Sien dat zou ik zeker doen! maar als ik er zo over nadenk is het een eis van de landen waar je heen gaat, onafhankelijk uit welk land je komt.
Ik bedoel als je bv naar Spanje gaat moet je een verklaring hebben of je nu uit België, Nederland of Frankrijk komt.
dat is tenminste hoe ik het interpreteer.

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 19:18 uur

Het is een Schengenverklaring dus ik zou het logisch vinden dat het iets is wat in alle Schengen landen hetzelfde is maar of het in de praktijk ook zo werkt, weet ik niet.

Mijn stiefbroertje heeft ADHD en gebruikt Ritalin en daarvoor had hij ook zo'n verklaring nodig maar dat was volgens mij wel redelijk snel en makkelijk geregeld.

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 19:56 uur

Volgens mij ook je hebt een Schengenverklaring voor schengenlanden en er is ook apostilleverklaring welke dan voor apostillelanden is.

Login of registreer om te reageren