V: Saturatie meter geeft bij COPD gold2 patient 90% geeft dit recht op Zuurstof ?

18-07-2015 om 18:14 uur

L.s.

Ik heb een prangende vraag,
Mijn vrouw is 2 jaar geleden gediagnosticeerd met COPD gold2 tegen 3 (longemfyseem).
De kleine luchtwegen zouden nog maar iets van 30% capaciteit en de grote 70% hebben.

Nu wordt ze elke nacht wakker en kan dan de rest van de nacht niet meer slapen.
Omdat wij het gevoel hebben dat dit veroorzaakt word door zuurstof tekort hebben wij een vinger saturatiemeter aangeschaft om te zien of dit ook zo is.

nu constateren we dat ze in rust rond de 92 a 94% zit, echter als ze snacht's wakker wordt dan zit ze op 89% a 90%.
Ook na het wandelen (normaal tempo) zit ze als we thuis komen op 89 a 90%.

Dit verontrust ons enorm.
Is het verstandig om zuurstof aan te vragen, en komt ze daarvoor in aanmerking ?

groetjes

rob

p.s. ik ben zeer blij met de saturatiemeter

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 18:21 uur

Ik vrees dat dit nog onvoldoende zal zijn, maar daar kan alleen bloedgasanalyse bij de longarts uitsluitsel over geven. Enkel een saturatiemeting is hiervoor onvoldoende. De normen zijn helaas erg streng. Bovendien is 90 idd aan de lage kant en ik kan me voorstellen dat uw vrouw zich erg benauwd voelt, maar het is nog niet zorgwekkend laag zodat jullie echt moeten panikeren. Ik zou jullie aanraden de bezorgdheden voor te leggen aan jullie huisarts/longarts. Goede moed!

Login of registreer om te reageren
18-07-2015 om 18:28 uur
Reactie op Sien

Ik vrees dat dit nog onvoldoende zal zijn, maar daar kan alleen bloedgasanalyse bij de longarts uitsluitsel over geven. Enkel een saturatiemeting is hiervoor onvoldoende. De normen zijn helaas erg streng. Bovendien is 90 idd aan de lage kant en ik kan me voorstellen dat uw vrouw zich erg benauwd voelt, maar het is nog niet zorgwekkend laag zodat jullie echt moeten panikeren. Ik zou jullie aanraden de bezorgdheden voor te leggen aan jullie huisarts/longarts. Goede moed!

Sien,

Hartelijk bedankt voor de reactie,

rob

Login of registreer om te reageren
19-07-2015 om 13:31 uur

Hallo Rob
Ik sluit me aan bij Sien het is wel normaal dat je saturatie s'nachts lager kan zijn. Het benauwd zijn heeft niet altijd met de meting van de saturatie te maken kan ook een andere oorzaak hebben. Als ik u was zou ik dit overleggen met de huisarts en of de longarts.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-07-2015 om 08:25 uur

Geachte Rob,

Deze saturaties zijn voor veel longpatiënten betrekkelijk normaal. ´s Nachts daalt het zuurstof inderdaad wel. Zuurstof wordt vooral gegeven als er benauwdheid speelt, met name in rust en als de bloedgasmeting een zuurstofdruk van kleiner dan 7,3 Pa laat zien. (of 8,0 als er tekenen van hartfalen zijn).
Dit kan bepaald worden door een longarts door middel van een prik in de pols.

Met vriendelijke groet,

S.M. de Hosson

Login of registreer om te reageren