V: clagett

24-07-2015 om 13:29 uur

In 2010 is bij mijn vader longkanker geconstateerd en is 1 long geheel verwijderd. Door een ernstige complicatie hebben ze in 2011 uiteindelijk een clagett gemaakt. Iedere dag vervangt mijn moeder de tampons van 10 meter lengte welke in een klein beetje azijnzuur gedrenkt worden. Op zich kan mijn vader hier prima mee leven. Het is wel zo dat hij het laatste jaar steeds meer is gaan hoesten. Hij is nog steeds onder controle bij een longarts maar deze kan ons geen verklaring geven voor het vele hoesten. Inmiddels is het hoesten een probleem aan het worden, het weerhoudt mijn ouders vaak om ergens naartoe te gaan omdat het voor andere mensen ook heel hinderlijk is dat gehoest aan te horen. Zodra mijn vader ligt op de zij waar de opening zit heeft hij veel minder last van het hoesten. Heeft u misschien een verklaring voor het vele hoesten en misschien tips om de situatie te verbeteren. Mijn vader heeft al verschillende antibiotica kuren gehad en is ook onder behandeling geweest bij een fysiotherapeut voor zijn ademhaling, helaas heeft dit niets geholpen.
Graag zouden wij in contact komen met lotgenoten maar op internet is er nauwelijks iets te vinden en in het ziekenhuis waar mijn vader onder controle is, is hij de enige patiƫnt met een clagett.
Ik hoop dat u me kunt helpen.

Met vriendelijke groet,
Natasja

Login of registreer om te reageren
24-07-2015 om 16:10 uur

Mijn zwager heeft hetzelfde, ziekenhuis in Tilburg. Hij heeft helaas last van een resistente bacterie, maar hoeft niet vaak te hoesten. Ook de 10 m verband. Wel af en toe antibitica kuren (en ziekenhuis opnames).

Login of registreer om te reageren
26-07-2015 om 07:47 uur

Beste Horta, bedankt voor je reactie! Weet je misschien of je zwager ook azijnzuur gebruikt?

Login of registreer om te reageren
26-07-2015 om 14:26 uur

Ik zal het eens navragen. Dat gaat heel even duren, mijn zwager heeft zojuist weer heel slecht nieuws ontvangen, dus zal hem niet meteen hem er mee lastig vallen.

Login of registreer om te reageren
26-07-2015 om 14:31 uur

O nee laat het dan maar hoor! Heel veel sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren
01-08-2015 om 15:02 uur

Het is natriumhypochloride wat hij gebruikt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-08-2015 om 15:00 uur

Geachte natasja71,

Helaas kan ik u niet helpen aan lotgenoten.
Er zijn verschillende oplossingen die gebruikt kunnen worden, waaronder chloride-oplossingen.

Hoesten kan trouwens goed voorkomen bij Clagett, omdat ook in de longholte hoestreceptoren zitten. Veel sterkte met de klachten en ik hoop dat u op andere delen van dit forum of via Longkanker Nederland wellicht lotgenoten kan vinden (zij hebben ook een website, u vindt ook meer informatie op www.kanker.nl

Vriendelijke groet,

S.M. de Hosson
longarts

Login of registreer om te reageren
31-01-2016 om 13:43 uur

Beste Natasja,
Ik heb nu 2 jaar een clagett rechts. Hoest alleen bij verschonen van de gazen soms. Om de dag verschonen thuis door de thuiszorg. De holte eerst met douchestraal erin doordouchen volstrekt pijnloos. Verder hoest ik niet. Bij mij gaat er nog 4 meter gaas in maar wel droog. Dan afgedekt met een cutisorb dik gaas en fixomull plaktape. In mijn clagett gaat eerst een paar velletjes Aquacell AG+ daarin zit zilvernitraat en werkt goed antibacterieel. Dan kan het gaas er droog in. werkt uitstekend bij mij. Groeten van Hans

Login of registreer om te reageren
01-02-2016 om 17:13 uur

Beste Hans,

Heel erg bedankt voor je reactie!

Groeten Natasja

Login of registreer om te reageren
17-04-2016 om 17:29 uur

Beste Natasja,
Mijn linkerlong is er in juni 2014 geheel uitgehaald. Mijn CRP was erg hoog en antibiotica heeft niet voldoende geholpen. In april 2015 is de hele ruimte leeggehaald en heb nu een clagett. Er gaat niets meer in maar wel dagelijks schoonhouden met douche en cutisorb en en weer pleisters er over. Er komt best nog wel wat vocht uit maar het gaat steeds beter. Bij mij hebben ze ( de chirurg en de longarts ) gewerkt met betadine. Ik ben geholpen door het SFG in Rotterdam.
mvg.
Paul01

Login of registreer om te reageren