bang

14-08-2015 om 18:01 uur

Dag allemaal,
Enige tiid geleden heb ik te horen gekregen dat ik lichte COPD heb. Ik ben 57 jaar en was een zware roker. Ik voel me rot omdat ik COPD waarschijnlijk aan mijn rookgedrag te danken heb. Eigen schuld dikke bult. Was ik er maar nooit aan begonnen.
Hoe gaan jullie om met die angst (als je die hebt) en met dat rottige gevoel dat het misschien zelf had kunnen voorkomen?

Groet,
Purl

Login of registreer om te reageren
14-08-2015 om 18:47 uur

Helaas vijgen na Pasen... Wees niet te streng voor jezelf! Als ik het goed begrijp ben je met roken gestopt, dat is een hele puike prestatie waar je best trots op mag zijn. Dat je ooit begonnen bent met roken kun je nu niet meer veranderen en bovendien is het toch pas de laatste jaren meer en meer bekend geworden hoe ongezond roken is. Toen mijn moeder kind was (is er nu 57) rookte haar arts gewoon in de spreekkamer. Probeer nu vooral goed voor jezelf te zorgen: zeker niet meer roken, bewegen, gezond gewicht behouden en medicatie trouw nemen. Piekeren over wat geweest is, is ook niet gezond!

Login of registreer om te reageren
16-08-2015 om 00:11 uur

Hallo purl,

Iedereen gooit het direct op roken. Hoeft niet altijd zo te zijn. Kan erfelijkheidsfactor zijn. Je kan het al oplopen als je zelf niet eens rookt maar anderen wel bij je in de buurt. Werd voor aantal maanden nog vastgesteld dat 54 of 52 % van de niet rokers copd hebben. Zo zie je maar weer. Natuurlijk draagt roken eraan bij. En als je een lichte copd heb ga hier goed mee om
Zorg dat je blijft fietsen en wandelen. Zorg dat je spieropbouw blijft behouden. Dan kun je je aardig redden. Succes

Login of registreer om te reageren
18-08-2015 om 18:42 uur

COPD patienten krijgen meteen te horen rook je enz enz terwijl mensen met bv. darmkanker nooit horen van je zal wel slecht gegeten hebben enz... Ik ken ook niemand met bv slokdarmkanker waar aan gevraagd wordt je zal wel te veel gezopen hebben... ik denk dat we de COPD patienten wel wat meer credit mogen geven... het zijn geen misdadigers toch?

Login of registreer om te reageren
19-08-2015 om 16:43 uur

Bij elke ziekte die je krijgt als gevolg van een ongezonde levensgewoonte wordt verwezen naar de oorzaak. Of dat nu te vet voedsel, roken of alcoholgebruik, of nog iets anders is.
Dat gebeurt ook bij mensen die diabetes krijgen of bij kankerpatiƫnten.
Ik zie dat niet als een verwijt naar de persoon toe. Maar het is wel noodzakelijk dat de artsen vermelden wat de oorzaak kan zijn, zodat je er ook iets aan kan proberen te veranderen.
Vaak is er ook geen aanwijsbare oorzaak.

Login of registreer om te reageren
16-07-2019 om 13:56 uur

Dank voor de reacties. Ik ben hier een tijjdje niet geweest, en was eerlijk gezegd vergeten dat ik hier lid was. Dom. Inmiddels heb ik me daarom opnieuw voorgesteld, 4 jaar na mijn eerste post hier. Sorry.

Login of registreer om te reageren