V: Diagnose chronische bronchitis

24-11-2015 om 20:38 uur

Obelix

18:53 Meld bericht

Afgelopen week is door middel van een longfunctietest bij mijn huisarts vast komen te staan dat ik COPD heb. Een milde obstructie met een FEV1 van 81% en een FEV1/FVC van 66%. Chronische bronchitis is de diagnose. De reden van mijn bezoek aan de huisarts was aanhoudende doffe zeurende pijn op de borst na een verkoudheid. Verder heb ik géén klachten zoals hoesten, slijmvorming en benauwdheid. Ook sporten (joggen)gaat verder prima. Hoe valt dit te rijmen met de uitslag van de test? Vanwege het uitblijven van de klassieke symptomen kwam het namelijk nogal plotseling op m'n dak vallen. Wel heb ik in het verleden gerookt en kom ik als eigenaar van een klussenbedrijf veel in aanraking met bouwstof en andere voor de luchtwegen irriterende zaken. Ik draag hiertegen veelal doorsnee mondkapjes. Wat de pijn op de borst betreft dit heeft volgens de huisarts niets te maken met de vastgestelde COPD. Ik ben nu 49 jaar oud. Verder vraag ik me af hoe ze uit zo'n test onderscheid kunnen maken tussen chronische bronchitis of longemfyseem? Voor zover ik weet is vooral bij chronische bronchitis sprake van veel hoesten en slijmvorming en bij longemfyseem beduidend minder. En is de diagnose COPD gerechtvaardigd? Kunt u me hier iets meer over vertellen?

Citeren

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 09:20 uur

Hoi Obelix, was zeker even schrikken voor je. Ik heb die diagnose ook jaren geleden gekregen. Maar ik hoestte wel, voornamelijk s'morgens.
Alleen begrijp ik nu niet waarom je dit COPD noemt, deed de arts dit of noem je het zelf zo?
Want COPD is echt iets anders dan astmatische bronchitis.
Misschien is het goed om betere mondkapjes aan te schaffen, je hebt verschillende soorten op de markt, elk voor een eigen doel (zoals fijnstof, grof stof, chemische stoffen enz) Je longen zijn het waard!

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 10:18 uur

Chronische bronchitis valt onder copd. Astmatische bronchitis is iets anders.

Login of registreer om te reageren
25-11-2015 om 11:42 uur

Volgens mijn longarts niet Daantje, hij zegt dat COPD echt een andere aandoening is, 95% veroorzaakt door roken en 5% "pech".
Ook mijn nieuwe longarts vindt dat ik geen COPD heb.
Ik begreep dat chronische of astmatische bronchitis een verouderde term is (?)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-11-2015 om 16:48 uur

Beste Obelix,

Bij u is er een vernauwing van de luchtwegen gemeten bij longfunctieonderzoek.
In dat geval is er meestal sprake van twee mogelijke hoofddiagnoses: astma of COPD. Het COPD wordt op zijn beurt weer onderverdeeld in chronische bronchitis(gepaard met hoesten en slijm) en longemfyseem(kapotte longblaasjes).
Wat bij u de diagnose precies is hangt van een aantal zaken af. Heeft u veel gerookt(10 jaar of langer een pakje sigaretten per dag) dan is er waarschijnlijk sprake van COPD. Had u als kind al luchtwegklachten, bent u allergisch en komt er in de familie astma voor, dan is astma waarschijnlijker.
De pijn op de borst is niet een heel typische klacht, maar kan er wel bij passen tijdens een luchtweginfectie.
U bent wel relatief jong voor de diagnose COPD.
Op landelijk niveau hebben huisartsen en longartsen met elkaar in richtlijnen vastgelegd, dat COPD patienten onder de 50 jaar naar de longarts worden verwezen.
Wellicht iets om eens met uw huisarts te bespreken?

Login of registreer om te reageren