goede saturatie en toch benauwd

29-01-2016 om 10:28 uur

Ik heb een saturatie van 96 a 97 en ben toch dikwijls benauwd. Komt dit bekend voor?

Login of registreer om te reageren
29-01-2016 om 10:30 uur

Ook met een goede saturatie kan je benauwd zijn.

Login of registreer om te reageren
01-02-2016 om 19:54 uur

Dat herken ik wel ja, soms dip ik even naar 82, 83 bij inspanning maar als ik rust zit ik zo weer op 96, 97. Heb dan toch dikwijls een benauwd gevoel! Ik heb blijkbaar toch een goed hart!
groetjes Andrie

Login of registreer om te reageren
04-02-2016 om 11:00 uur

Ja janneman, dit komt mij zeer bekend voor.
Tot voor kort hoorde ik regelmatig wat Daantje zei "Ook met een goede saturatie kan je benauwd zijn"
'k Heb dit al een aantal jaren (samen met 1,5 ltr zuurstof)
Maar nu ineens - ná 2,5 jaar zónder ziekenhuisopname - zegt mijn huisarts dat ik de zuurstof moet verlagen. Ik begrijp hier niks van en wordt hier erg onzeker van. 'k Wilde niet eigenwijs zijn en heb dit eventjes (een halve dag) gedaan, toen ik echter steken in m'n hoofd kreeg, heb ik de concentrator gauw weer op 1,5 ltr gezet.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 17:08 uur

Ik had het ook heel erg benauwd en dan satureerde ik toch 96-97% alleen zag je wel aan mijn hartslag dat mijn lichaam er hard voor moest werken (in rust 110x per minuut). En dat terwijl ik normaal heel veel sport en een hartsslag van 60-70x per minuut heb... Is wel apart dat je de benauwdheid dan niet terug ziet in je saturatie, maar je lichaam kan het dus blijkbaar corrigeren.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 18:31 uur

Ik heb geen COPD, maar ik had zelfs met een klaplong toen ik in het ziekenhuis op de behandeltafel lag een saturatie van 98 %. Ik voelde me toen ook ontzettend benauwd. Saturatie zegt niet alles.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 21:22 uur

saturatie zegt idd niet alles ik zit ook vaak tussen de 95% en de 98% en dan toch goed benauwd zijn.

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 08:29 uur

Is het niet zo dat je saturatie gaat zakken als je aan het uitputten bent? Mijn la zegt dat bij astma de saturatie geen graadmeter is van benauwdheid, maar van moeheid.....
Ze gaf mij t advies om niet pas hulp te vragen als mn saturatie zakt, want dan ben je echt aan de late kant vlgs haar! Tuurlijk kan een lage saturatie ook een teken van benauwdheid zijn, maar ik denk dat je dan ondertussen heel ziek bent of een giga-aanval hebt....
Maar wel wordt door medici vaak gezegd dat t allemaal wel meevalt als je nog goed satureerd....

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 14:09 uur

Vermoeidheid speelt zeker een rol, maar ook de luchtvochtigheid. En inderdaad: een goede saturatie maar dan wel hoge polsslag.

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 16:57 uur

@janneman dat herken ik ook wel dat van goeie saturatie maar wel een hoge pols

Login of registreer om te reageren