Februari 2016 - Goed ademhalen met een longziekte

01-02-2016 om 11:20 uur

Op de juiste manier ademhalen is heel belangrijk. Onze ademhaling beïnvloedt namelijk niet alleen hoe prettig we ons lichamelijk voelen, maar ook hoe we ons geestelijk voelen. Ademhalen kan soms lastig zijn als je een longziekte hebt. Goed ademhalen is juist dàn belangrijk. Als je een longziekte hebt, is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want als je benauwd bent, is rustig ademhalen niet zo eenvoudig. Je ademhaling is dan moeilijk onder controle te krijgen.

Tips voor een goede ademhaling:
- Probeer rustig en diep te ademen vanuit de buik.
- Doe 2 keer per dag ademhalingsoefeningen, zodat rustig ademen automatisch wordt.
- Beweeg; sterke spieren helpen je om krachtig adem te kunnen halen.
- Zingen of een muziekinstrument bespelen kan ook helpen.

Wat doe jij om je ademhaling weer onder controle te krijgen?

Login of registreer om te reageren
02-02-2016 om 18:37 uur

Normaalgesproken loop ik op werkdagen 1 uur per dag voor woon-werk verkeer. Ik heb saxofoon gespeeld en wil dat wel weer oppakken. Ik fiets graag op mijn mountainbike met mooi weer. Zo probeer ik m'n energie op te bouwen en mijn longen in conditie te houden. Vanaf half november heb ik nu al problemen exacerbatie van de astma. Dus momenteel nagenoeg geen energie, veel benauwd en ik weet even niet goed hoe ermee om te gaan.

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 21:09 uur

Ik zing al meer dan 30 jaar, maar krijg er steeds meer moeite mee. Dit ondanks het beheersen van een goede ademtechniek. Vooral de heesheid van mijn stem en te weinig kracht om geluid te geven speelt mij parten.

Login of registreer om te reageren
08-02-2016 om 11:26 uur

Ik ontzie mijzelf niet.
Hoewel ik een elektrische fiets heb doe ik zoveel mogelijk met de gewone fiets. Ook als het flink waait.
In aanvang valt het dan wat tegen, maar naarmate ik langer bezig ben gaat het steeds beter.
Ik moet altijd eerst even op gang komen!
Twee keer in de week fysio training, waarbij ik telkens weer wat vooruit ga.
Bij inspanning let ik er op dat ik vooral met buikademhaling bezig ben.
Borstademhaling is funest.
1,5 jaar problemen gehad, waarbij bacteriën de boosdoener bleken te zijn. Nu AB onderhoudskuur.
Daar knap ik enorm van op!

Login of registreer om te reageren