lage saturatie peuter

09-03-2016 om 18:57 uur

Beste ls,

Mijn zoontje van net 2 is pas geledeb opgenomen in het ziekenhuis dit ivm een week hoge koorts en uitiendelijk ontstoken amandelen en luchtweginfectie. Zijn saturatie was re laag (slapend 87-89) en moest dus aan het zuurstof. Ze hebben hem om de 4 uur 8 pufjes gegeveb maar ondanks dat zakte zijn saturatie na een half uur a 3 kwartier weer naar beneden. Wakker was hij toen 92-93. Hij gebruikt al qvar dit ivm maandelang (vanaf 6 maanden) de hele nacht hoesten en constant verkouden. Deze zomer ginf het redelijk goed maar nu weer 4maanden nonstop verkouden en veel hoge koorts en nachtelijk hoesten. Hij komt nog amper (inmiddels door opname veel afgevallen) aan en zat voor afvallen al op ondergewicht. Wij lopen bij de kinderarts maar toch vraag ok me af of zijn groei mss te maken heeft met vaak last vzan lage saturatie snacbts. Hij werd ontslagen uiy het ziekenhuis omdat hij met veel hulp van neusspray anders neerleggen en ventolin een nacht zonder zuurstof kon (toch ging dus het alarm vaak af (89-91) maar met de hulpmiddelen dus 92-94. Nu heb ik zelf zn vinger saturatie meter gekocht omdat kk me tocb afvroef of dit alleen maar was vanwege de opgezette amandelen. Gisteren had hij slapend netjes 91-94... vanmiddag zat hij echter op 86-89. Nu zullen deze meters niet zo betrouwbaar zijn als het ziekenhuis maar gezien hij stil lag neem ik aan dat we toch wel rond die cijfers zitten. Is dit nou peuterastma? Wat kan hiermee gedaan worden? Is er een mogelijkheid dat er een soort van tijdje een thuismonitor word gedaan zodaf de kinderarts kan zien dat dit er nog is? De mijne is nogal van zolang ze vrolijk zijn eten en nog en beetje aankomen (bij wijze van 30gr per maand ) qis het allemaal prima... maar mij lijkt het niet gezond om zn lage saturatie te hebben. Gezien hij in hrt ziekenhuis toen zuurstof moest hebben.....

Login of registreer om te reageren
09-03-2016 om 20:33 uur

Hoi Nuffie, toen mijn zoon in het kinderziekenhuis was opgenomen met dubbele longontsteking, hadden ze de saturatiemeter afgesteld op 92. Als hij daaronder kwam, ging het alarm af. Als het te lang of te vaak was, moest hij het neusbrilletje met O2 ondersteuning op.
Die 91-94 waarde, is dat nu hij weer hersteld is?
Ik denk dat dit voor een "gezond" kind, ook al heeft hij astma, aan de lage kant is.
Klaagt hij wel eens over hoofdpijn?

Login of registreer om te reageren
10-03-2016 om 06:52 uur

Het enige wat mij aan hem opvalt is dat hij de laatste maanden niet meer wilt lopen en buiten spelen of na 5 min huilend roept dar hij wilt zitten. Hij kan nog slecht aangeven od hij pijn en waar hij pijn heeft. Zegt wel eens auw maar kan het niet aanwijzen. Zijn abkuut voor de amandelen is afgelopen sinds gisteten dus neem aan dat hij r geen last van heeft. .. vannacht zat hij vooral op de 92 de 5 min dat ik keek. Ja die 91-94 is nu hij weer thuis is

Idd hier ook 92 in zijn slaap was het toeb 86-88 dus ook erg neus brilletje.

Login of registreer om te reageren
10-03-2016 om 13:14 uur

Nuffie, een kindje wat al zo snel gaat zitten en niet meer lekker buiten wil spelen, dat is een slecht teken.
Een jong kind kan het begrip benauwd niet aangeven. Ik maakte in het ziekenhuis mee dat ze dan bijvoorbeeld buikpijn aangeven. Zijn die amandelen er nu uit of lees ik er overheen?
Van chronisch ontstoken amandelen kunnen kinderen behoorlijk hangerig en ziek zijn. Ze hebben een klein keelgat, dus eten gaan dan ook moeizaam.
Maar persoonlijk vind ik die saturatie wel een punt van extra aandacht.
Ik hoop dat de longarts hier wat meer over kan zeggen of e.e.a. verband houdt met elkaar.

Login of registreer om te reageren
11-03-2016 om 12:39 uur
Reactie op Nuffie

Denk niet dat ok nog antwoord krijg

Beste nuffie, de longartsen beantwoorden de vragen in hun eigen tijd. Vrijwillig. Het kost vaak even tijd voor een vraag beantwoord wordt. Kan wel 2weken duren bijv. Jouw vraag is nu 2 dagen oud, dus heeft nog even wat geduld nodig.
Het forum is niet geschikt voor vragen die een acuut antwoord nodig hebben, dan moet je naar de huisarts of kinderarts...

Sterkte met je kleintje!

Login of registreer om te reageren
11-03-2016 om 20:16 uur

Ze kiezen welke vragen worden doorgestuurd naar de longarts.daar doelde ik wat meer op. Dat er tijd overheen gaat snap ik natuurlijk... zijn drukke mensen die ernaast vrijwillig hier antwoorden

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-03-2016 om 10:39 uur

Beste Nuffie,
Uit uw verhaal begrijp ik dat uw zoontje al geruime tijd veel luchtwegklachten heeft en dat hij deze winterperiode veel luchtweginfecties heeft gehad. Bij de laatste infectie werd hij opgenomen en het was blijkbaar nodig om medicatie (elke 4 uur 8 pufjes salbutamol naar ik aanneem) te geven.
Kinderen op deze leeftijd zijn in deze periode echt vaak op-en-af ziek, en dat heeft ook zijn weerslag op de groei (en ontwikkeling) van een kind; neemt de infectiedruk af en worden de perioden zonder klachten weer langer, dan zie je gelukkig (bijna) altijd dat het gewicht snel weer bijgetrokken is.
Bij de beoordeling van benauwdheidsklachten kijken we naar het hele kind, niet alleen naar de saturatie: moet het hard werken voor de ademhaling, hoe snel is de ademhaling, zien we tekenen van een toegenomen ‘ademarbeid’, hoe hoog is de hartfrequentie, wat hoor je als je naar de longen luistert?
Los van dat je niet enkel naar een saturatie moet kijken, is het zo dat veel saturatiemeters minder goed geschikt zijn voor kinderen en de metingen zijn ook vaak gestoord, en daarmee onbetrouwbaar. In de regel raden wij het meten van de saturatie in thuissituatie niet aan omdat het vaak voor onzekerheid zorgt.
Mijn advies is om uw zorgen in deze te bespreken met uw eigen kinderarts en te overleggen of er een indicatie is om verder onderzoek te doen.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren