April 2016 - Lentekriebels, zin om aan de slag te gaan in huis?

01-04-2016 om 07:28 uur

Op het moment dat de eerste zonnestralen naar binnen schijnen zie je kleine stofdeeltjes opwaaien, wellicht het juiste moment om het hele huis eens goed schoon te maken. Helemaal niet zo gek om dit oude ritueel in ere te houden. Omdat een gezond binnenklimaat vaak belangrijk is als je gevoelige longen hebt. Misschien wilt u wel meer dan dat, verven, nieuwe vloer?

Tips en adviezen:
• Vergeet niet alle ventilatieroosters schoon te maken.
• Kies voor verf die zo min mogelijk prikkels/geur geeft.
• Gebruik groene zeep, soda of niet-chloorhoudend bleekwater ipv schoonmaakmiddelen met een irriterende geur.
• Let erop dat bijvoorbeeld bij laminaat formaldehydegas vrij kan komen (dus goed ventileren).

Hebben jullie nog tips?

Login of registreer om te reageren
01-04-2016 om 13:54 uur

Yes. Stoffen met een goed uitgewrongen microvezeldoekje, klam vochtig dus. Met een droge doek verplaats je het alleen maar.
Toilet en douchecabine kunnen goed schoon gemaakt worden met schoonmaakazijn.
Chloorbleek moet ik helaas wel gebruiken Dat giet ik om de paar dagen in alle afvoerputjes en maak ik de vazen mee schoon, omdat daar de pseudomonasbacterie in kan huizen en die is gevaarlijk voor longpatiënten.
Maar dat kun je eventueel door een gezinslid laten doen, of erin gieten, weglopen uit die ruimte en bij binnenkomst meteen de kraan aanzetten, dan vervluchtigt het heel snel. Ik heb er geen last van.

Login of registreer om te reageren
01-04-2016 om 19:49 uur

ik heb ook nog een leuke:
ik heb erg veel plastic dozen van Samla (Ikea), te koop in allerlei maten. Hier doe ik mijn spullen in, (doos stofjes, doos knutselspul, doos garantiepapieren, doos schoenen, doos computerspul.... etc.
deksel erop en daarna in de kast. werkt prima tegen stof, en nog lekker overzichtelijk ook.

(er zijn meer topics over schoonmaken/huishouden. zoek maar eens)

Login of registreer om te reageren