Astma en trainen (hardlopen)

06-04-2016 om 14:35 uur

Hallo allemaal!

Er zijn al best wat onderwerpen op het forum terug te vinden over sporten met astma. Heb hier al best veel van kunnen leren, wat erg fijn is. Momenteel loop ik bij de arts en word er gekeken wat er precies aan de hand is met mijn luchtwegen. Ik lijk een vorm van inspanningsastma te hebben, maar hier bestaat nog geen duidelijkheid over.

De problemen treden op met het hardlopen, maar niet bij elke keer dat ik loop. Mijn dokter adviseerde eerst een neusspreider (zoiets) te gebruiken. Gaf een klein beetje verbetering maar de problemen bleven terugkomen. Tijdens het lopen ineens buiten adem zijn en de ademhaling met moeite terug kunnen krijgen.

Men dacht hierna dat het kwam doordat ik teveel zou rennen, wat uiteindelijk ook weer uitgesloten werd. Ben wel benieuwd of er mensen met een soort zelfde "onregelmatigheid" problemen met de luchtwegen hebben. Zijn er attributen die je gebruikt? Misschien een soort van neusspray wellicht?

Ben erg benieuwd of iemand dit herkent, zeker nu de doktoren er nog niet veel mee lijken te kunnen...

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 20:29 uur

Ik heb ook astma met daarbij inspanningsastma. Ik doe ook aan hardlopen. Mijn advies is om een lange warming up te doen van zeker 10 minuten wandelen waarbij je het tempo langzaam opvoert naar stevig doorwandelen. Je longen wennen da
Er dan rustig aan dat ze wat moeten gaan doen. (Ik weet het leuk is anders, ook ik ga het liefst gelijk hardlopen ipv dat suffe wandelen). Daarnaast is het bij mij ook nog afhankelijk van de weersomstandigheden. Bijvoorbeeld: vocht, kou, klam/warm weer daar word ik niet vrolijk van. Hardlopen is dan voor mij geen optie. Ook als er veel pollen in de lucht zijn, blijf ik gewoon binnen. Vaak loop ik dan op de loopband. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Login of registreer om te reageren
12-05-2016 om 12:58 uur

Ik heb behalve astma en allergieën ook inspannings astma. Ik kan rustig m'n fitness doen of 5 uur achtereen wandelen maar als ik wil hardlopen loop ik binnen no-time eorm te hoesten en te happen naar adem - fenomeen; door een rietje naar lucht happen. Terwijl ik net als jij een loopband heb in een geklimatiseerde ruimte. Ik heb extra hiervoor Salbutanol gekregen en dat helpt tov Ventolin maar iets beter. Vlgs m'n longarts is een goed medicijn voor de doelgroep met matige tot ernstige inspannings astma nog niet uitgevonden.

Noot:
In de winterperiode gaat het hardlopen beduidend beter.

Login of registreer om te reageren
06-09-2016 om 09:07 uur

Ik heb ook astma en inspanningsastma. Ik neem voor het sporten altijd twee inhalaties salbutamol, dat helpt mij om mijn longer rustig te houden. Daardoor kan ik nu steeds iets langer hardlopen. Zonder salbutamol ben ik snel benauwd en kan ik de teaining stoppen. En uiteraard rustig aan eerst opwarmen, dus eerst even wandelen.

Login of registreer om te reageren