Longrevalidatie

14-05-2016 om 16:16 uur

Hallo, ik heb copd gold 2 en ga elke donderdag naar het ziekenhuis om
mijn conditie op peil te houden. Ik doe dit reeds 4 jaar en elke keer voel ik
mij na de oefeningen slecht, krijg bijna geen lucht meer en dat duurt dan van een
dag tot een paar dagen vooraleer het weer een beetje beter gaat.
Dan komt de donderdag eraan en herbegint alles weer opnieuw
Ik zou graag meer sporten maar het lukt mij niet omdat ik echt heel veel tijd nodig heb
om te recupereren.
Is er iemand de dit herkent?

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 13:24 uur

Ja, dat herken ik wel. Daarom ben ik nu begonnen met longrevalidatie. Wat ik daar met name leer is temporiseren. Ik moet er niet steeds een wedstrijd voor mezelf van maken als ik ga sporten maar het gewoon leuk vinden om te doen. Bij de revalidatie ligt het tempo een heel stuk minder en het is een stuk minder zwaar. De afgelopen weken is het tempo heel langzaam wat opgevoerd en ook de krachttraining is zwaarder geworden maar nog steeds is het minder zwaar en een stuk langzamer dan dat ik gewend ben. Maar ik voel me er een stuk beter bij. Mijn conditie neemt toe en ik wordt sterker. Ook herstel ik beter na een training.
Voor ik start met trainen neem ik wel een puf salbutamol zodat mijn longen maximaal openstaan voordat ik start.
Ik heb enorm veel geleerd de afgelopen weken. Wat ik ook leerde was dat het heel belangrijk is om het temp weer aan te passen als je een "slechtere dag" tussendoor hebt. Zodra het weer wat gaat kun je weer rustig wat verhogen maar wel in stapjes naar waar je gebleven was voor de slechtere dag. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 16:02 uur

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk doe ik te veel mijn best. Ik ga er op letten om te stoppen voor dat ik helemaal uitgeput ben.

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 16:05 uur
Reactie op bedette

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk doe ik te veel mijn best. Ik ga er op letten om te stoppen voor dat ik helemaal uitgeput ben.

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 16:06 uur

Ben het met Spinnetje eens... Leer luisteren naar je lichaam en doseren. We hebben niet zoveel energie en dat moet/mag je over de hele dag verdelen. Ik heb het ook tijdens revalidatie pas geleerd.

Login of registreer om te reageren
16-05-2016 om 20:32 uur
Reactie op bedette

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk doe ik te veel mijn best. Ik ga er op letten om te stoppen voor dat ik helemaal uitgeput ben.

Succes ermee! Ik hoop dat het je wat opleverd!

Login of registreer om te reageren