Gestopt met roken, maar nu weer kortademig?

31-05-2016 om 06:55 uur

Beste geadresseerde,
Ik ben 11 weken geleden cold turkey gestopt met roken, juist vanwege benauwdheid maar vooral kortademigheid bij inspanning, zoals traplopen, etc. Direct na het stoppen had ik meer lucht en kon ik lichamelijk meer aan. Nu echter, begint de kortademigheid opnieuw, vooral 's morgens als ik op gang moet komen, het eerste stuk lopen naar mijn werk snak ik weer naar adem, daarna als ik verder loop gaat het weer. Ik schrik hiervan, want daarvoor ben ik dus gestopt met roken en nu ik niet meer rook komt dat gewoon terug......
Mvg,
Moutarde

Login of registreer om te reageren
01-06-2016 om 07:39 uur

Beste Moutarde,

We horen dit wel vaker. Er zijn een aantal verklaringen voor. Door het roken is het slijmvlies geïrriteerd. Daarom maakt het extra veel slijm aan om zichzelf te wapenen tegen de schadelijke rook. Bij het stoppen met roken wordt de irritatie van het slijmvlies door de geïnhaleerde rook direct gestopt. De extra slijmproductie gaat echter nog een tijdje door, waardoor je het eventueel meer benauwd kunt hebben. De oorzaak van evt. klachten na het stoppen kan ook te maken hebben met een klein percentage luchtwegverwijdende stof die, naast alle resterende schadelijke stoffen, ook in een sigaret voorkomt.

In ieder geval is het veelal een tijdelijk iets. Stoppen loont echt. Gaat de kortademigheid maar niet over , dan is het verstandig eens naar de huisarts te gaan.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-09-2017 om 23:04 uur

Na 10 mnd gestopt heb ik idem.
Wat waren de reacties?

Login of registreer om te reageren
18-11-2017 om 10:09 uur

Beste....,
Het hierboven genoemde herken ik, alleen het verschil is dat ik 45 km per week hardloop.
Ik ben sinds 1 okt jl. gestopt maar ik kan sinds vorige week niet meer hardlopen zo benauwd ben ik.
"Dit alleen tijdens het hardlopen"
Het lijkt ook wel of ik hyperventileer. Oja er zijn foto's gemaakt van mijn longen maar gelukkig niets te zien.
Wie oh wie heeft er tips?

Login of registreer om te reageren