Logopedie bij astma (of een andere longziekte)

05-07-2016 om 17:38 uur

Naar aanleiding van afwijkende bloedgaswaarden en een instabiel, moeilijk behandelbaar astma denkt mijn longarts dat er bij mij sprake is van ademdisregulatie. Dit schijnt veel voor te komen, zowel bij gezonde personen maar ook bij mensen met astma of een andere longziekte en daar ook voor meer klachten te zorgen. Hij doet daar op dit moment een studie naar om te kijken of logopedie iets toe kan voegen. Vandaag ben ik 'goedgekeurd' door de KNO-arts. Voorafgaand aan deelname aan de studie moet er namelijk uitgesloten worden dat er iets anders aan de hand is met je stembanden zoals poliepen of wat dan ook. Dat was niet het geval.

Ademdisregulatie schijnt dus veel voor te komen, oa in de vorm van chronische hyperventilatie. Ik lees veel mensen die daar fysiotherapie voor gehad hebben maar zijn er ook mensen met ervaring met logopedie bij astma (en misschien zelfs met bubbeltherapie?) en voegt het iets toe? Ik had zelf niet verwacht dat ik hier last van zou hebben. Heb ooit logopedie overwogen omdat ik snel last van keelpijn krijg als ik veel praat maar verder ervaar ik zelf niet direct klachten. Mijn KNO-arts gaf ook aan goede ervaringen te hebben bij de mensen die hij doorstuurt maar hij had niet veel ervaring met astma en logopedie.

Login of registreer om te reageren
05-07-2016 om 19:19 uur

Ik heb logo gehad, omdat ik een hese stem heb door de astma en door de pufjes.

Ik heb geleerd om goed mijn adem te gebruiken bij lange zinnen of krachtig iets zeggen.
Dat is handig.
Mijn hese stem of astma is hierdoor niet verbeterd

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 14:41 uur

Ik ben 2 jaar terug voor de bubbeltherapie geweest (bij mevr B. G. Jij misschien ook?). Mijn LA had me doorverwezen, maar niet om reden van ademdisregulatie. Daar ben ik niet mee bekend.
Het was zelfs zo dat ik ongelofelijk snel door alle oefeningen heenfietste en de logopedist versteld stond van hoe ik mijn adem kan reguleren, zelfs in slechte tijden. Leuk compliment ;)

Ik vond het een leuke therapie, maar heb er zelf niet concreet heel veel aan gehad. Maar m'n vader heeft t zelfde gehad, niet vanwege een longziekte, maar vanwege stemproblematiek en hij heeft er erg veel baat bij gehad.

Ik herken wat emsepems schrijft, ik ben als ik benauwd ben ook hees, dat heeft gewoon te maken met gebrek aan ademsteun, omdat k dan veel minder lucht heb. Dat heeft die logopedist idd ook bevestigd en gezegd dat daar helaas niets aan de te doen is. Dat was dus ook wel weer mooi meegenomen.

k Geloof dat ik in het pre-onderzoek zat. Heb het overigens niet helemaal af kunnen ronden, omdat ik steeds in t ziekenhuis lag ;(

Maar als t inderdaad om t zelfde gaat, kan ik het je zeker wèl aanraden!! Hopelijk helpt t je!!

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 15:04 uur

Beste daantje

Ook ik heb tijdens mijn exacerbaties een aantal keren logopedie gehad. Oa omdat er even werd gedacht aan vocal cord dysfunction. Of meer eigenlijk omdat het wegvallen van mijn stem tijdens een exacerbatie niet echt herkend werd. Wat bedoel je precies met bubbel therapie? Lax vox methode? Ik pas die soms nog wel toe als mijn stem weg is maar vooral om mijn stembanden te sparen.. het voorblijven spreken als je stem weg is is nl niet zo goed ;)!

Succes

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 18:38 uur

Jij speelt toch ook een blaasinstrument, Edelweiss? Wellicht ging je daarom zo soepel door de oefeningen heen? Wel grappig dat je ook echt diezelfde therapie gedaan hebt. Dit motiveert me wel om het te gaan proberen. Helpt het niet voor mijn longen dan misschien wel voor mijn keelklachten bij veel praten en dat zou ook wel al heel fijn zijn want ik houd erg van kletsen en dan is dit toch wel erg vervelend. Helpt het voor allebei, dan is het natuurlijk nog mooier. Ik heb niet echt bezwaren om het niet te proberen behalve dat het weer acht keer naar het ziekenhuis is maar ik vind het ook goed dat ze onderzoek doen naar dit soort dingen en daar heb je natuurlijk ook testpersonen bij nodig (heb notabene zelf in het onderzoek gewerkt en weet hoe lastig dat soms is). Ik weet nog niet wie die studie nu doet.

Vocal cord disfunction is een probleem met je stembanden, toch? De KNO heeft dinsdag uitgesloten dat daar bij mij het probleem zit dus dat is het dan niet. Volgens mij is bubbeltherapie en lax vox idd hetzelfde. Heesheid bij benauwdheid herken ik ook maar ik heb het niet altijd.

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 19:51 uur

@Daantje, ja ik speel dwarsfluit. Dat helpt idd misschien wel ja. In ieder geval is het een goede oefening voor mn longen, hoewel ook erg lastig met weinig lucht. Maar tóch wel goed om te doen, en leuk ;)
Hopelijk gaat de therapie jou helpen, liefst voor alles natuurlijk haha.

Login of registreer om te reageren
06-07-2016 om 20:43 uur

Als je besluit om mee te doen met het onderzoek lees ik graag over je ervaringen. Proefpersonen vinden is inderdaad vaak lastig dus ik vind het goed van je dat je overweegt om mee te doen! En ik hoop dat je er dan zelf ook iets aan hebt. :)

Login of registreer om te reageren
12-07-2016 om 14:37 uur

Ik heb net mijn longarts gesproken en ik ga meedoen aan de studie. Krijg een afspraak thuisgestuurd bij een collega onderzoeker en moet nog wat longfunctietestjes doen. Daarna wordt er geloot en weet ik of ik gelijk kan starten met de bubbletherapie of dat ik eerst drie maanden in de controle groep kom. Je hoort zeker hoe het verder gaat, Solstice.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 09:41 uur

Een tijdje geleden ben ik bij de onderzoeker geweest, heb toen heel veel vragen moeten beantwoorden over mijn klachten, gezondheid, leven en medicijnen. Gisteren heb ik de longfunctietesten gehad. Over anderhalve week moet ik weer terug komen bij de onderzoeker, dan wordt er geloot en dan hoor ik ook gelijk of ik in de testgroep of de controlegroep zit. Als ik dan in de controlegroep kom, mag ik na drie maanden alsnog in de testgroep. Ben benieuwd. Tot nu toe al erg leuk dat iedereen in het ziekenhuis het tof vindt dat je mee doet.

Login of registreer om te reageren
22-08-2016 om 14:41 uur

Ik ben ingeloot voor de studiegroep en ga dus bubbeltherapie volgen. Bijna zeker bij dezelfde logopediste als Edelweiss. Ze gaat me bellen om afspraken in te plannen. Als ik daarmee klaar ben, moet ik nog twee keer op de poli komen en ook weer longfunctie blazen ter vergelijking.

Ben wel heel benieuwd! Ik was testpersoon nummer 7 en ze hebben 80 mensen nodig dus ze moeten nog ff aan de slag.

Login of registreer om te reageren