Nieuwe donorwet

28-09-2016 om 15:40 uur

Zojuist zag ik in de email van het longfonds dat de nieuwe donor wet door is.
Toch vind ik persoonlijk, dat het zo niet zo moeten!
Ik neem aan dat bijvoorbeeld ouders voor hun kinderen beslissen. Als een kind 18 wordt en het niet wil en vergeet te regelen, misschien omdat het nooit goed besproken is thuis, dan worden de organen van zo'n persoon misschien tegen zijn of haar wil gebruikt. Het kan ook zijn dat iemand het sowieso vergeet af te melden.
Ik vind dat jouw keuzes sowieso nooit automatisch op ja moeten staan. Zeker in het geval van wel of niet donor zijn. Als je iets wilt, moet je het zelf kunnen regelen. Zelf heb ik me al lang geleden geregistreerd, ze mogen alles van me hebben, maar het is wel mijn keuze geweest, heel bewust.
Hoe gaat het met de huidige demente bejaarden die het nooit hebben gewild? Die kunnen nu niet meer bewust kiezen en daar worden straks wellicht toch organen en/of weefsels van afgenomen.... Dat geldt ook voor mensen die in coma liggen enzovoort. Beter niet doen al hadden die het wellicht wel gewild, dan andersom is mijn mening.

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 17:22 uur

Ze merken er helemaal niets meer van... Het tekort is zo ontzettend nijpend en je moet toch iets.

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 17:25 uur

Nee, ze merken er niks van! Maar zou het probleem niet anders opgelost kunnen worden?

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 17:33 uur

Het is gelukkig allemaal wel wat doordachter dan je in eerste instantie denkt. Waarschijnlijk brengt dit wel een hoop duidelijkheid.

Zo zijn wilsonbekwamen (bijvoorbeeld dementerende ouderen) uitgesloten en ben je niet automatisch donor maar heb je geen bezwaar, daar wordt je van op de hoogte gesteld en spreekt met altijd nog met de nabestaanden.

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 18:15 uur

Heb het gelezen, ik vind nog steeds dat het andersom moet. Dan sturen ze maar extra brieven dat je het kunt regelen als je het wel wilt. Ik lees trouwens de vraag en antwoord of mensen die geen donor willen zijn wel zelf organen krijgen. Ja dus. Ik vind dat als je zelf écht niks wilt weg geven je minstens dan wel helemaal onderaan de wachtlijst moet komen ( en blijven ) ... die personen zelf ook niks moeten krijgen dus!

Login of registreer om te reageren
29-09-2016 om 15:42 uur

Ik heb mijn orgaandonorschap(ben nog steeds bloeddonor)ingetrokken.
In 1998 ben ik orgaandonor geworden naar aanleiding van een gesprek met mijn oma die bloeddonor was.
Ik vond dit een goed punt en bij "orgaandonor" hoorde toen ook de term "in geval van dood...".
Nu de controversie is ontstaan rondom de orgaandonorwet ben ik nog eens goed gaan informeren wat men onder dood verstaat.
Mede door de informatie op onderstaande link heb ik mijn beslissing heroverwogen.

wanttoknow.nl/gezondheid/orgaandonatie-wil-je-zonder-verdoving-geopereerd/

Login of registreer om te reageren
29-09-2016 om 18:23 uur

Je weet wat 'hersendood' betekent? Geen hersenactiviteit meer. Niets. Nul komma nul. Je bent dood in die status ook al doet je lichaam misschien (en geforceerd) nog wat.

Login of registreer om te reageren
08-10-2016 om 08:48 uur

Selah - je suggereert dat de mensen hun organen of weefsels worden afgenomen terwijl ze nog leven en daarbij veel pijn lijden, ik kan me dat echt niet voorstellen dat het op die manier gebeurt. Mocht het zo zijn dat ik ooit hersendood ben mogen ze alsnog alles hebben want wat heb je dan zelf nog voor een leven? Ze mogen dan alles uitzetten en vooraf alles pakken wat ze nodig hebben!

Login of registreer om te reageren
10-10-2016 om 17:48 uur

Het kan naar mijn idee heel erg eenvoudig zijn: .

Gewoon iedereen die dood gaat, hersendood is of anderszins maar dan gewoon dus ook echt iedereen vervalt aan de staat...ze nemen wat nodig is en de staat zorgt voor de uitvaart, crematie of begrafenis met in acht neming wat iemands zijn levensovertuiging verder is.....Niemand meer een begrafenis verzekering ... geen tekort aan donoren en denk dat dit stelsel weleens ook het goedkoopste nog zou kunnen zijn.

Een dergelijk systeem zal in eerste instantie veel weerstand vinden....maar toch voorlopig is het een gedachte een idee.

Ben al donor zolang het al mogelijk is, vroeger al zo een "vodje" papier in mijn portemonnee.

Login of registreer om te reageren
10-10-2016 om 19:17 uur

Dat is nog al een gedachte Marcus. Dat kan toch niet - iedereen moet zelf bepalen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt en daarnaast wil iedereen een ander soort uitvaart met heel erg veel mensen en de ene per auto de ander per koets enz. Wie bepaalt wat het mag kosten en wat voor rouwkaarten enz enz enz.
Het kan nooit zo zijn dat iedereen maar "leeg geplukt" kan worden.... Bij jouw gedachte krijg ik zo'n massa graf gevoel ; iedereen leeg halen en dan 1x per week met z'n allen de grond in ( of oven )... :)

Login of registreer om te reageren
10-10-2016 om 20:38 uur

Het is ook maar een "dwaas" idee en natuurlijk kan het niet ... maar het zou wel zeker een donor / orgaan probleem oplossen ... dat er iets moet gebeuren op welke manier dan ook lijkt me duidelijk. Elk systeem heeft altijd voor en na delen, tegen en voorstanders. Zou het eigenlijk ook niet weten. Ben een tijdje bezig geweest met donatie bij leven maar werd me afgeraden en wellicht was dat maar goed ook..

Voor mezelf hoeft een afscheid / uitvaart eigenlijk niet eens, zoiets is eerder voor nabestaanden en degenen de achter blijven merk er zelf niks van. Wel is al heel lang geleden alles al geregeld, ook een eventuele euthanasie en niet reanimeren verklaring etc. maar dat is een ander topic.

Login of registreer om te reageren