Helppp

12-10-2016 om 18:07 uur

Hoi,

Ik ben Rik Geurts en ben 26 jaar oud.
Ik heb mij aangemeldt op dit forum omdat ik vandaag een thorax scan heb gehad en me niet fijn voel een beetje bang ben.
Omdat ik de medische begrippen niet zo goed ken.
Ik ben 3 weken terug verkouden geworden met veel gehoest en slijm en vandaag een scan laten doen.

Dit stond er bij het uitslag:
In verglijking met 30-07-2015 is er nu een versterkte tekening rechts basaal met partiele atalectase van de rechtermiddenkwab. Broncopathie in de ondervelden beiderzeids. Geen longvaatovervulling of pleuravocht. Geen haarvormige pathologie.

Conlusie:
Partiele atelectase rechter middenkwab en verdenking op infiltratieve pathologie rechts basaal in combinatie met broncopathie.

Moet deze week nog langs een longarts voor onderzoek maar me beetje zorgen. Wie kan mij alvast betere uitleg geven van de inhoud???

Aub helpp

Login of registreer om te reageren
12-10-2016 om 19:07 uur

Hoi, logisch dat je bezorgd bent als je al dat jargon ziet zonder te begrijpen wat het betekent. Wat ik er van maak is dat je rechter middenkwab ( je rechter long bestaat uit drie kwabben) gedeeltelijk is samen gevallen, dus niet goed ontplooid is. Dit in combinatie met een infiltraat onderin je long, wat meestal berust op een of ander ontstekingsproces. Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
13-10-2016 om 09:43 uur

Bedankt. Ik slik nu antibiotica word dit allemaal weer beter of moet ik mij zorgen maken

Login of registreer om te reageren
13-10-2016 om 14:32 uur

Wie kan mij helpen met de volgende vragen.
Partiele atalectese middenkwab is dat dan cronisch of acut?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-10-2016 om 13:35 uur

atelectase is een stukje samengevallen longweefsel door dat dat deel niet meer belucht wordt..... zie het als een niet opgeblazen ballon waarbij er een dopje in de ingang zit zodat je hem ook niet kan opblazen.
verder zeggen de overige woorden dat je longen hier en daar wat geirriteerd zijn. we zien dat soort afwijkingen bij astma, rokers en chronische-minder chronische infecties.
succes!

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 19:09 uur

De atelectase van de gehele rechter bovenkwab van onze zoon is een jaar geleden opgelost dmv pulmozyme. Heeft wel een tijd geduurd overigens.

Succes bij de longarts!

Login of registreer om te reageren
28-08-2017 om 10:58 uur
Reactie op sanshine

Hoi, logisch dat je bezorgd bent als je al dat jargon ziet zonder te begrijpen wat het betekent. Wat ik er van maak is dat je rechter middenkwab ( je rechter long bestaat uit drie kwabben) gedeeltelijk is samen gevallen, dus niet goed ontplooid is. Dit in combinatie met een infiltraat onderin je long, wat meestal berust op een of ander ontstekingsproces. Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren