december 2016 - Wat doen bij een longontsteking

01-12-2016 om 08:06 uur

Een longontsteking; vervelend om te hebben, toch komt het in de winter helaas vaak voor en jammer genoeg duurt het herstel vaak ook erg lang.

Bij een longontsteking zijn de bronchiën en de longblaasjes diep in de longen ontstoken. Bacteriën en virussen of een combinatie daarvan kunnen de oorzaak zijn van een longontsteking. Een longontsteking is te zien op een röntgenfoto.
De belangrijkste symptomen van een longontsteking zijn benauwdheid, hoesten, koorts, spierpijn en vermoeidheid.

Wat kun je zelf doen bij een longontsteking:
- Maak altijd de antibioticakuur af, ook al voel je je beter.
- Blijf je inhalatiemedicijnen goed gebruiken
- Drink veel water, vooral als je koorts hebt.
- Hoestdrankjes en slijmoplossende middelen versnellen de genezing niet. Ze kunnen wel zorgen dat je minder hoest waardoor je beter slaapt.

Wat doe jij bij een longontsteking?

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 19:46 uur

Pas een longontsteking "achter de rug". Herstel duurt lang, Ik heb het gevoel dat ik nu na 6-7 weken nog meer moe ben dan gewoon.
Komt het iemand bekend voor dat je na een longontsteking eerder reageert op dingen waar je normaal al allergisch op reageert? Ik heb het gevoel dat ik meer allergische klachten heb en ook vooral in de ochtend meer last heb van benauwdheid en kortademig.
Ik ben erg benieuwd of dit herkenbaar is.

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 14:14 uur
Reactie op fientje

Pas een longontsteking "achter de rug". Herstel duurt lang, Ik heb het gevoel dat ik nu na 6-7 weken nog meer moe ben dan gewoon.
Komt het iemand bekend voor dat je na een longontsteking eerder reageert op dingen waar je normaal al allergisch op reageert? Ik heb het gevoel dat ik meer allergische klachten heb en ook vooral in de ochtend meer last heb van benauwdheid en kortademig.
Ik ben erg benieuwd of dit herkenbaar is.

Hoi fientje,

klinkt herkenbaar hoor.. Ik heb in het verleden paar keer een fikse exacerbatie gehad (bij astma); vermoed dat het iedere keer een longontsteking is geweest; kreeg altijd ab kuur van minimaal 5 dagen en vaak daarbij ook prednison. De weken erna was ik ook veel gevoeliger voor stoffen waar ik normaal gesproken allergisch op reageerde en had ik ook meer last van rook, parfum en mist..

Succes met aansterken!

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 14:24 uur

Als ik zelf een longontsteking heb of er tegen aan zit, luister ik altijd goed naar mijn lichaam. Vaak heb ik mijn onderhoudsbehandeling al verhoogd en neem ik naar behoefte extra ventolin gedurende de dag. Mijn verplichtingen zeg ik af en slaap extra om mijn lijf de energie te geven die nodig is om de infectie te lijf te gaan. En bij twijfel over herstel/verergering kan ik altijd overleggen met mijn huisarts. Laatste keer zat ik er bij een flinke verkoudheid afgelopen september er tegen aan te hikken. Had een ab kuur mee gekregen voor de zekerheid, hier zou ik mee mogen beginnen als ik koorts had van 38,5 graden. Gelukkig heb ik het deze keer niet nodig gehad en ben ik voor het eerst door rust alleen weer opgeknapt. En ook nog in redelijk korte tijd (een paar dagen).

Het is altijd zoeken hoe je goed ingesteld bent met medicatie. Ik ben blij dat ik nu op het punt zit dat ik goed in gesteld ben ( heb vanaf 2014 3x een exa gehad waarvoor abkuur + prednison nodig was). Sinds een paar maanden ben ik er op tijd bij als ik voel dat ik een luchtweginfectie heb die uit de hand dreigt te lopen.

Login of registreer om te reageren
26-12-2016 om 23:03 uur

Nog voor de diagnose astma/copd had ik in 2007 en 2008 een longontsteking met koorts en ophoesten van groen slijm.
Uitgeziekt door drie weken in bed door te brengen en pas na de tweede maal naar de huisarts gegaan, om te vragen wat het geweest zou kunnen zijn.
Gek genoeg, of misschien juist daardoor, nooit meer een longontsteking gekregen!

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 20:19 uur

Dat je extra gevoelig bent voor "triggers" na een longontsteking klopt. Dit heet hyperreactiviteit heeft mijn huisarts mij uitgelegd. Hou het in de gaten, want na een tijdje moet het weer minder worden.

Login of registreer om te reageren