foster serevent en ventolin

17-12-2016 om 08:59 uur

Ik gebruik foster 8 pufjes op een dag, en eigenlijk moet dat naar beneden. Inhalatiecortico is in hoge dosering schadelijker dan langwerkende luchtverwijder op lange termijn. Daarom serevent erbij gekregen, max 3x2.
Ook mag ik er ventolin bij, al was de LA daar niet zo'n fan van omdat dit kort werkt.

Op dit moment red ik het met 6x foster met 4x serevent op een dag.
Maar wat te doen als ik me benauwd voel... pufje foster serevent of toch ventolin?

Wie heeft deze combinatie ook en wat is voor jou het fijnste?

Login of registreer om te reageren
17-12-2016 om 09:18 uur

Serevent lijkt me niet handig als je benauwd bent want dat werkt pas goed na een half uur.

Login of registreer om te reageren
17-12-2016 om 10:11 uur

Ha ems

Ik heb deze combi niet, maar ik zou toch zeggen dat je als noodmedicatie als je echt benauwd bent, de ventolin moet pakken. Zoals Daantje zegt duurt de Serevent lang en is ook meer als onderhouds luchtwegverwijder bedoeld.
Ik heb ook Serevent (en Alvesco) en ik puf Ventolin bij of vernevel Ipramol. Maar zit niet zo hoog gedoseerd met luchtwegverwijders als jij, want ik heb alleen Alvesco en niet Foster waar ook luchtwegverwijder in zit.

Lastig meid, maar bij echt een aanval zou ik dus wel de ventolin grijpen! En bij meer 'overall wat meer benauwd zijn' de Serevent tijdelijk verhogen. Dat verschil voel je denk ik wel..

Liefs

Login of registreer om te reageren
17-12-2016 om 15:25 uur
Reactie op emsepems

Ik gebruik foster 8 pufjes op een dag, en eigenlijk moet dat naar beneden. Inhalatiecortico is in hoge dosering schadelijker dan langwerkende luchtverwijder op lange termijn. Daarom serevent erbij gekregen, max 3x2.
Ook mag ik er ventolin bij, al was de LA daar niet zo'n fan van omdat dit kort werkt.

Op dit moment red ik het met 6x foster met 4x serevent op een dag.
Maar wat te doen als ik me benauwd voel... pufje foster serevent of toch ventolin?

Wie heeft deze combinatie ook en wat is voor jou het fijnste?

Uhh, Emsepems, is Foster + Serevent niet dubbelop?
In Foster zit toch een langwerkende luchtwegverwijder (Formoterol) wat zou die Serevent dan nog toe moeten voegen?
Ik heb weleens gelezen dat als je Serevent gebruikt de Ventolin minder werkzaam zou zijn, bakerpraatje of niet?
Heb je 50 mcg Ems? En doe je dan smorgens en savonds 2 puffjes, of 4 x om de paar uur?

Login of registreer om te reageren
17-12-2016 om 17:04 uur

Ik heb ook gehoord dat ventolin met foster niet goed samengaat maar misschien is dat voor mij persoonlijk. Ik gebruik atrovent als noodmedicatie.

Login of registreer om te reageren
18-12-2016 om 10:54 uur

Bedankt voor jullie reacties dames. Jammer dat er nog niemand geregeerd heeft die dezelfde medicatie heeft.... maar ik denk ook niet dat t veel gegeven word.

Nog even de antwoorden op jullie vragen/opmerkingen?
Omdat alleen foster te weinig doet bij mij is serevent 25 voorgeschreven. De bedoeling is uiteindelijk dat ik 2x2 foster neem en 2x2 servevent neem. Op deze manier heb ik een buffer voordat ik prednisolon nodig heb. Dat was voor mij belangrijk. Ik mag uiteindelijk 8x foster en 6x serevent nemen op een dag (naast de andere astma medicatie)

De longarts noemde serevent een middel vooral voor copd patienten omdat het pas begint te werken na 30-45 minuten. Voor een astma patient is dit te lang. Maar omdat ik slecht of niet reageer of atimos/oxis/foster novilizer... is dit middel mij voorgeschreven.
Omdat de longarts ventolin liever niet voorschrijft omdat dit kort werkt is de keuze eigenlijk uit foster en serevent. Van de longarts mag ik dit zelf uitvogelen wat voor mij het fijnste is, met ventolin erbij omdat ik aangeef dat dit goed bij mij werkt.

Ik denk dat ik de ventolin maar in mijn tas hou voor als ik weg ben, en als ik thuis ben kan ik altijd nog kiezen welk middel ik waarom neem (bij een verkoudheid max foster, bij wat sudderende benauwdheid serevent)

:-) :-) :-)

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 09:49 uur
Reactie op emsepems

Bedankt voor jullie reacties dames. Jammer dat er nog niemand geregeerd heeft die dezelfde medicatie heeft.... maar ik denk ook niet dat t veel gegeven word.

Nog even de antwoorden op jullie vragen/opmerkingen?
Omdat alleen foster te weinig doet bij mij is serevent 25 voorgeschreven. De bedoeling is uiteindelijk dat ik 2x2 foster neem en 2x2 servevent neem. Op deze manier heb ik een buffer voordat ik prednisolon nodig heb. Dat was voor mij belangrijk. Ik mag uiteindelijk 8x foster en 6x serevent nemen op een dag (naast de andere astma medicatie)

De longarts noemde serevent een middel vooral voor copd patienten omdat het pas begint te werken na 30-45 minuten. Voor een astma patient is dit te lang. Maar omdat ik slecht of niet reageer of atimos/oxis/foster novilizer... is dit middel mij voorgeschreven.
Omdat de longarts ventolin liever niet voorschrijft omdat dit kort werkt is de keuze eigenlijk uit foster en serevent. Van de longarts mag ik dit zelf uitvogelen wat voor mij het fijnste is, met ventolin erbij omdat ik aangeef dat dit goed bij mij werkt.

Ik denk dat ik de ventolin maar in mijn tas hou voor als ik weg ben, en als ik thuis ben kan ik altijd nog kiezen welk middel ik waarom neem (bij een verkoudheid max foster, bij wat sudderende benauwdheid serevent)

:-) :-) :-)

Aha, ik snap het. Dank je wel voor je uitgebreide uitleg Emsepems. Ik dacht ook al, jij bent zo ervaren en bijdehand, jij gaat echt niet per ongeluk tweedezelfde middelen innemen. :D
Ik kon niet tegen Foradil, daarom kreeg ik later serevent. Ik vond zelf Foradil wel beter en sneller werken.
Ik merk er van dat ik smorgens ongeveer een uur na het inhaleren wat slijm op kan hoesten, dat zich kennelijk in de nacht heeft verzameld.
Veel longpatiƫnten beginnen te blaffen zodra zij wakker worden, maar dat heb ik dus niet.
Nou, hopelijk helpen al die puffers jou goed om jezelf de hele winter op de been te kunnen houden!

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 08:23 uur

Inmiddels ben ik er uit, als ik benauwd ben pak ik extra foster. Dit werkt goed.

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 10:18 uur
Reactie op Daantje

Ik heb ook gehoord dat ventolin met foster niet goed samengaat maar misschien is dat voor mij persoonlijk. Ik gebruik atrovent als noodmedicatie.

Werkt 1 van de 2 dan minder Daantje?

Login of registreer om te reageren
04-05-2017 om 11:22 uur

Stefamie, t gaat op dezelfde receptoren zitten. Maar bij mij werkt ventolin naast foster prima hoor.

Login of registreer om te reageren