Mama heeft copd 4

28-12-2016 om 20:54 uur

Hallo allemaal..
Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Mijn mama is 51 jaar en 5 maanden geleden heeft ze een eerste opstoot gekregen van copd.
Ik heb nooit geweten dat ze deze ziekte had.. ze was wel altijd kortademig maar ze heeft jaren gedaan alsof er niks aan de hand was ze deed alles zelf nog.. tot de laatste maanden ze heel erg vermagerd was (20kg) ze zag er niet meer goed uit, bij alles uitgeput..
Ik wist niet goed wat er aan de hand was, zelf zei ze altijd maar dat alles oké was.
Tot ik in juni 2016 een berichtje van haar kreeg, ik ben opgenomen met een opstoot van copd ik lig op het spoed maar het is niet ernstig.. ik dacht hij copd ???? Wat is dat???
Ik meteen naar het spoed gezeten, daar zat ze hevig te snakken naar adem met het zuurstof masker op.
Ze werd over gebracht naar de intensieve zorgen, savonds ging ik naar bezoeken en ze had goed kunnen slapen namiddag en alles leek het ok. De volgende ochtend belde ik naar de afdeling voor te horen hoe het met haar was, de verpleegkundige vertelde mij dat ze haar gingen intuberen want ze kon het niet meer aan, het zuurstof masker was niet genoeg voor haar verder te helpen. Ik wou haar graag nog zien maar zelfs dit was niet meer mogelijk zo uitgeput was ze. Mijn lieve mama heeft toen 10 dagen in coma gelegen, ze heeft moeten vechten voor haar leven. Uiteindelijk waren het 3 weken op intensieve en 1 week op de gewone afdeling. Toen ze ontslagen werd uit het ziekenhuis had ze nog maar 20% longcapaciteit en copd fase 3. Mijn mama heeft een moeilijk leven achter de rug, eigenlijk nooit ouders gehad waar ze op kon terug vallen die hebben haar in de steek gelaten, mijn oudste broer die een hele moeilijke jeugd heeft gehad. Twee jaar geleden hebben we mijn jongste broer moeten afgeven na 6 weken gevochten te hebben voor zijn leven. Een jaar later is ze bij mijn papa weg gegaan en is ze alleen gaan huren toen woonde ik nog samen met mijn vriend. Sinds een dikke 2 maanden woon ik terug bij haar in. Vorige week dinsdag kreeg ze weer een opstoot van copd en heb ik haar met de ambulance laten afvoeren en heeft ze weer een week op intensieve door gebracht, sinds gisteren ligt ze weer op een gewone kamer maar Jezus wat heeft ze weer moeten vechten, ze zegt nu zelf dat ze echt op was en het niet meer zag zitten.. ze heeft 5 dagen met het zuurstof masker gezeten en die hielp haar maar juist. Nu zei ze vandaag dat de dokter zei dat ze in fase 4 zat.
Ze is echt heel erg zwak en ik maak me ook echt zorgen.
Mijn mama is mijn beste vriendin, mijn steun en toeverlaat. We hebben altijd alles samen gedaan!
Ik ben zelf 20 jaar en ik heb al zoveel moeten meemaken, ik vraag me zelf soms af hoe ik dit allemaal aan kan?????
Ik kan mij niet inbeelden moest mijn lieve mama er niet meer zijn en ze is nog zo jong!!!
Ik heb lang nagedacht maar het doet goed mijn verhaal hier kwijt te kunnen...

Login of registreer om te reageren
29-12-2016 om 08:38 uur

Hallo Caartje,
Wat heftig voor jullie. Ik kan je alleen een hele dikke virtuele knuffel geven en jou en je mama heel veel sterkte wensen.
Ria

Login of registreer om te reageren
29-12-2016 om 14:24 uur

Lieve Caartje
Sterkte daar heb je weinig aan maar je kan je mams helpen om er te zijn .
Thuis te helpen met de huishouding.Dat verlicht ik heb het zelfde als je mams en roep ook altijd het gaat goedMaar ben zo blij als iemand mijn helpt Dikke knuffel en we denken aan je

Login of registreer om te reageren
16-02-2017 om 12:11 uur

hoi Caartje
lees net pas je berichtje
ik vraag heel voorzichtig aan je of je mama er nog is
zo ja heel veel sterkte meisje
ik heb ook copd 4 en ook zo'n lieve dochter
ook ik kan niet veel meer
wens jullie alle geluk

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 20:07 uur

Hallo Caartje, inmiddels is het weer enkele maanden verder. Hoe gaat het met je moeder?
Ikzelf heb ook COPD4 met een longcapaciteit van 19%. Ik houd dit niveau nu al enkele jaren vast. Ik krijg wel bijvoeding en daarmee heb ik mijn gewicht kunnen stabiliseren op 71Kg het was 79kg bij een lengte van 182cm.
Ik ben 8 weken in revalidatie geweest bij Ciro in Horn. Ik heb met heel, heel veel training mijn conditie wat op kunnen bouwen. Ik heb nu een saturatie die schommelt tussen de 94 en 99%.
Twee keer per week ga ik naar revalidatie, iedere dag doe ik UAE training gevolgd door 15x squat oefening. daarna probeer ik als het niet regent minstens 10km te fietsen.
Ik weet, het is zwaar dit vol te houden, maar ik ben van heel ver weer wat terug gekomen. Alleen lopen gaat nog moeizaam. Ik blijf kortademig, heel erg zelfs, maar gek genoeg misschien voel ik me wel redelijk prima.
Leg je er niet bij neer maar vecht tegen deze vervelende aandoening en dan valt er met horten en stoten mee te leven.
Ik weet dat ik op termijn in ga leveren, maar op deze manier probeer ik het proces wat te vertragen met redelijk maar wisselend succes! veel sterkte, geef niet op!
Mvgr. Ad

Login of registreer om te reageren