bij jongeren

01-01-2017 om 22:42 uur

Wat is specifiek bij jongeren de impact van astma op het leven (sociaal, sporten,...)?

Login of registreer om te reageren
22-01-2017 om 11:04 uur

Niet plezant.... Mijn zoon van 18 had een keuze gemaakt om topsport te doen. Daarvoor moest hij alles (vrienden, sociaal leven,...) wat opzij zetten. Astma ontdekt en een hele opeenvolging van problemen.
Nu op laag nieuw sporten maar dezelfde problemen blijven. Bijvoorbeeld deze weken niet goed omdat het te koud is buiten.
En mentaal is het voor hem ook lastig. Ondertussen heeft hij zijn ziekte wat aanvaardt en begint stilletjes aan opnieuw zijn sociaal leven op te bouwen. Want aan deze leeftijd moeten ze volop kunnen genieten van het leven .
Er staat een topic van mij hier: http://www.longforum.nl/discussion/12938737/v-topsport-16j-zopas-astma-…
Gr
Carmen

Login of registreer om te reageren
22-01-2017 om 12:26 uur

Hallo Amber en Carmen,

Het betekent aanpassen, aanpassen en nog eens aanpassen. Bedenk dat er nog heel veel kan alleen op een andere manier dan je voor ogen hebt. Zelf had ik graag met paarden gewerkt en wilde de opleiding tot instructeur gaan volgen. Dat is het niet geworden. Werk in de gezondheidszorg en ben muziekles gaan nemen.Totaal iets anders maar werk hier al jaren naar volle tevredenheid. En muziek maken doe ik nog steeds. De laatste jaren zijn de klachten veranderd en toegenomen. Ook nu sta ik weer voor het maken van nieuwe keuzes. Dat is niet makkelijk en het is ook verstandig om hiervoor iemand te zoeken die je daarin begeleiden kan. Iemand die kennis heeft van longziekten, verlies- en rouwproces en het anders omgaan met je gezondheid. Dat betekent vooral heel goed voor jezelf zorgen, weten waar je grenzen liggen. En bewust genieten van de mogelijkheden die je wel hebt. Al met al ben ik een gelukkig mens ondanks mijn beperkingen.

Dit is mijn leven in vogelvlucht van mijn 16 tot 60ste.

Sterkte en succes,

Spirit

Login of registreer om te reageren