Medicatie tijdens opname

23-01-2017 om 10:31 uur

Zondag word ik opgenomen in een kliniek voor traumabehandeling.
Ik heb dus moeten tekenen dat ik mijn medicatie in beheer geef.
Ik heb anafylaxie (voor tarwe en koemelk). En ik mag volgens de regels dus geen medicatie, geen telefoon en eten wordt geregeld. Ik merk dat ik ontzettend veel angst ervaar, omdat de drie dingen die mij in die situatie houvast en regie geven worden 'afgenomen'. Ik ben nu dus volledig afhankelijk en dat vind ik heel moeilijk. Ik heb net een mail gestuurd of ik mijn noodmedicatie in beheer mag houden en ik zal zelf ook wel het een en ander qua voeding meenemen, zodat ik enigszins controle houd. Overigens geldt dit ook voor mijn astmamedicatie, gezien het feit dat ik een intensief sportprogramma heb daar en zes uur op een dag ga bewegen..

Is er iemand die dit heeft meegemaakt, of misschien tips heeft voor mij?

Login of registreer om te reageren
23-01-2017 om 13:17 uur

Hoi Dees0703,
Wat heftig, om te moeten worden opgenomen in een kliniek voor behandeling van een trauma.
Ik zou daar heel erg de kriebels van krijgen ja, als ik mijn medicatie niet in eigen beheer zou mogen houden. (ik heb een o.m. een allergie voor noten)
Ik zou denk ik een brief of verklaring vragen aan mijn behandelend arts, waarin staat dat ik bepaalde medicijnen onder eigen beheer moet houden.
Ook zou ik van de kliniek de bevestiging willen hebben w.b. het bereiden en serveren van de maaltijden.
Voorbeeld: ik gaf aan in een restaurant allergisch te zijn voor noten, de kok zou daar rekening mee houden, vervolgens hoor ik toevallig aan het tafeltje naast mij, dat veel gerechten met notenolie werden bereid.
Ook moet je de zekerheid hebben dat er schone pannen worden gebruikt.
In jouw geval is een spoortje melk of kruimeltje tarwe al problematisch denk ik.
En je bent waarschijnlijk momenteel geestelijk kwetsbaar?

Login of registreer om te reageren
23-01-2017 om 16:21 uur
Reactie op Thirza

Hoi Dees0703,
Wat heftig, om te moeten worden opgenomen in een kliniek voor behandeling van een trauma.
Ik zou daar heel erg de kriebels van krijgen ja, als ik mijn medicatie niet in eigen beheer zou mogen houden. (ik heb een o.m. een allergie voor noten)
Ik zou denk ik een brief of verklaring vragen aan mijn behandelend arts, waarin staat dat ik bepaalde medicijnen onder eigen beheer moet houden.
Ook zou ik van de kliniek de bevestiging willen hebben w.b. het bereiden en serveren van de maaltijden.
Voorbeeld: ik gaf aan in een restaurant allergisch te zijn voor noten, de kok zou daar rekening mee houden, vervolgens hoor ik toevallig aan het tafeltje naast mij, dat veel gerechten met notenolie werden bereid.
Ook moet je de zekerheid hebben dat er schone pannen worden gebruikt.
In jouw geval is een spoortje melk of kruimeltje tarwe al problematisch denk ik.
En je bent waarschijnlijk momenteel geestelijk kwetsbaar?

Hoi Thirza,
Bedankt voor je reactie!
Dat van die brief is een strak plan, had ik nog niet aan gedacht. De mail die ik heb verzonden is doorgestuurd naar de verpleging, dus verwacht binnen enkele dagen nog wel antwoord te krijgen. Dat wat je schrijft over het restaurant, is het uiteindelijk goed gegaan? Ik blijf uiteten gaan eng vinden, herken je dat?
Wat je schrijft over kwetsbaar zijn.. Ja, dat is zeker zo op dit moment. En hoe dichter ik bij de opname kom, hoe meer kwetsbaar ik word. Ik hoop gewoon dat het goed gaat, omdat ik daar echt 100% wil focussen op de traumabehandeling, maar ik ben echt een beetje angstig. Ik neem sowieso zelf brood mee en sojamelk. En verder iets van soep in blik, zodat ik in elk geval iets heb, mocht het slecht geregeld zijn..
Ik mag de vriezer eventueel gebruiken, maar dat durf ik niet in verband met sporen..

Login of registreer om te reageren
24-01-2017 om 15:30 uur

Ik snap je punt wat betreft de voeding heel erg. Misschien alles wat de diepvries in zou kunnen dubbel verpakken, dan kunnen er geen sporen in je eten komen. En alles natuurlijk heel erg goed labellen. Misschien kun je dan toch voeding voor in de diepvries meenemen.

Login of registreer om te reageren
25-01-2017 om 10:05 uur

@ Dees0703 las de berichten hier boven net. Het is een lastig aspect en begrijp je diverse dillema's hoop dat jij alles rond omtrent je voeding op orde krijgt wens je heel veel sterkte en succes met de behandeling.

Login of registreer om te reageren
25-01-2017 om 13:28 uur
Reactie op Dees0703

Dat wat je schrijft over het restaurant, is het uiteindelijk goed gegaan? Ik blijf uiteten gaan eng vinden, herken je dat?

Ik ga dan ook zelden uit eten, vermeld bij de serveerster altijd dat ik een allergie heb en of ze dit aan de kok wil doorgeven.
Verder neem ik een "naturel" menu, dus een simpel gebakken stukje vis of vlees, zonder garnituur, met alleen aardappeltjes of frietjes en groenten/rauwkost.
Ik durf ook geen schaal- en schelpdieren te eten (was verdacht in bloeduitslag).
Hier en daar wordt er soms nonchalant gereageerd.
Als je vraagt bij de bakker of er noten of amandelen in zitten en ze beweert: nee absoluut niet, terwijl je toch marsepein ziet zitten of amandelspijs op de bodem, is er nog veel voorlichting nodig!
Daar tegenover staat dat een bakker uit zijn bakkerij de winkel inkomt om te vertellen wat er in zit, maar dat er soms wel met noten of amandelspijs wordt gewerkt, dus omgeving.
Je bent terecht bezorgd!

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 10:34 uur

Bedankt allen voor de reacties & de tips! Hier kan ik wat mee. Ik weet toevallig ook dat er lopend buffet is, wat het risico dus enorm vergroot, dus weet nog niet precies hoe ik het ga oplossen, maar ben er mee bezig..

Oh Thirza, zo herkenbaar! Kan mij ook enorm ergeren aan restaurants die het allemaal niet zo nauw nemen vanwege de 'intolerantie hype'. Ja fijn, bij een intolerantie word je niet levensbedreigend ziek.. Zijn wij met anafylaxie altijd de dupe van..

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 19:01 uur

Het is helemaal goed gegaan, gelukkig! Zondag is deel 2.. Nu lekker rustig aan en herstellen. 6 uur sporten op een dag in combinatie met prednison is toch wel erg belastend..

Login of registreer om te reageren