Kloppen

30-01-2017 om 12:17 uur

Hallo Lotgenoten,
Een vraagje over het kloppen op de rug zodat het slijm loskomt.
Vroeger werd dit door een fysiotherapeut gedaan, maar dat is allang niet meer. Nu hoorde ik dat het niet meer mag???
Kan iemand mij vertellen waarom het niet mag???

Bedankt alvast.

Login of registreer om te reageren
30-01-2017 om 13:49 uur

Hoi Lia,
Het kloppen wordt al meer dan 25 jaar niet meer gedaan inderdaad en eigenlijk, gelukkig maar. Het was vaak een pijnlijke en tijdrovende bezigheid. Het kan pijnlijk zijn als iemand een longontsteking heeft of erg mager is. Soms werd de patiënt met het lichaam schuin naar beneden gelegd zelfs. (Trendelenburgpositie)
Het zag er allemaal nogal patiéntonvriendelijk en middeleeuws uit.
Er zijn inmiddels betere en effectievere manieren, zoals de flutter, de HUFF techniek, het PEPmasker.

Login of registreer om te reageren
30-01-2017 om 20:19 uur

Ik ben jaren lang gekopt, en vond het heerlijk! onstpannen, de longen deden minder pijn en slijm ging weg.
18 jaar geleden is dit gestopt omdat ik ging revalideren, en idd bleken er makkelijkere manieren te zijn: goede medicatie en huffen.

ohja, naar beneden. ik heb dat advies ook heel lang geleden gehad, bed bij de tenen ging omhoog bij verkoudheid, zo lag mijn hoofd lager en kon het slijm uit de longen stromen... was de bedoeling. helaas werkte het niet bij me.

Login of registreer om te reageren
30-01-2017 om 21:57 uur

Lang geleden dat ik dat hoorde komt uit de tijd dat het touwtje nog uit de brievenbus hing....nu komt dat touwtje weer in wie weet kloppen ook.

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 09:40 uur
Reactie op Marcus

Lang geleden dat ik dat hoorde komt uit de tijd dat het touwtje nog uit de brievenbus hing....nu komt dat touwtje weer in wie weet kloppen ook.

Ha ha, ik moest kloppen want de bel doet het niet. (naar Samson en Gertje)

Wij zetten hier bij zware verkoudheden weer Fluimucil in. Dokter zegt dan: het is niet bewezen, maar.....

Reactie op emsepems

ohja, naar beneden. ik heb dat advies ook heel lang geleden gehad, bed bij de tenen ging omhoog bij verkoudheid, zo lag mijn hoofd lager en kon het slijm uit de longen stromen... was de bedoeling. helaas werkte het niet bij me.

Zo was dat bedacht. Maar het slijm is taai, dat is het probleem en dat stroomt er dan echt niet uit als je op je kop hangt.

Ik denk dat het er ook aan lag door wie je geklopt werd zeker?

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 15:07 uur
Reactie op Thirza

Ik denk dat het er ook aan lag door wie je geklopt werd zeker?

Mijn fysio kon het goed, en had het aan mijn zus geleerd. Ik vond het altijd ontspannend, en zelfs als mijn toen 3 jarig nichtje mee timmerde was het ontspannend.
maar... t kost veel tijd en veel gedoe/geplan/geregel. wat dat laatste betreft ben ik blij dat het kloppen niet meer hoeft.

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 15:39 uur

Als ik (gebeurt heel zelden) echt vol zit bij een bronchitis of longontsteking, vind ik het kloppen ook echt fijn. Alsof je t even niet helemaal alleen hoeft te doen....ik voel me na afloop meestal prettiger dan ervoor. Of k werkelijk meer ophoest weet ik niet, maar t doet me wel goed!

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 10:59 uur

Bedankt voor jullie reacties.

@Thirza zoals jij het beschrijft, zou ik hard weglopen hahaha.
Heb het er wel met mijn fysiotherapeut over gehad gisteren, hij wist niet 100% zeker waarom het niet meer gedaan werd, maar ging dat voor me uitzoeken. Wel dacht hij dat het er mee te maken had dat het de longblaasjes irriteerde.
Hij was trouwens wel van mening dat gently kloppen zo nu en dan geen kwaad zou kunnen, als het nodig is uiteraard.

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 12:22 uur

O ja wilde nog eraan toevoegen dat ik, bij mijn laatste opname inmiddels 5 jaar terug, een tip van de dienstdoende fysiotherapeut kreeg, nl neurieën, als je dit op een lage monotone toon zo lang mogelijk doet en herhaalt, trilt het slijm ook vaak los en het werkt echt!!!!

Login of registreer om te reageren