Antibiotica

31-01-2017 om 09:34 uur

Zaterdagavond heb ik een docu zitten kijken op een Engelse zender. Het ging over een arts met een missie. Het gebruik van a.b. terugdringen. Hij liep een dagje mee met een huisarts, omdat hij ervan overtuigd was dat een gemiddelde h.a. het veel te vaak - en onnodig - voor zou schrijven.
Dat bleek niet het geval.
Patiënten vragen er vaak om en hij moest het slechts twee keer weigeren die dag.
Hij introduceerde een apparaat waarmee met een vingerprik kon worden aangetoond of het een bacteriële of virale infectie was, in dat laatste geval moest het vanzelf genezen.
Ook die uitkomst viel tegen, in die zin, het was ook weer slechts een enkeling, maar hij keek naar het landelijke percentage wat het zou opleveren en dan was dat behoorlijk.

In onze huisartsenpraktijk wordt het al een paar jaar gedaan. Bij twijfel krijg je even een vingerprik.
Ik vraag zelf nooit naar a.b. Ik baal juist als het toch ingezet moet worden.

Hoe is dat bij jullie in de praktijk of bij de longarts?
Zeker voor de oudere patiënten, zien jullie het verschil in behandeling vroeger en nu?

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 11:36 uur

Interessant onderwerp waarvan ik wel eens meer zou willen weten en horen van de deskundige hier op het forum.

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 21:48 uur

Voor mij is het een topuitvinding! Even een vingerprik en je weet of de exacerbatie wordt veroorzaakt door een virus of een bacterie. Geen onnodig antibiotica meer!

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 10:22 uur

Het is gewoon ontegenzeggelijk een goed iets als er zo een meettechniek ter beschikking zou komen. Het lichaam reageert met diverse systemen direct op een bacteriële of virale infectie is. Mijn lichaam weet het vaak zelf eerder dan ik door de reactie op de bloedsuikers die ik dan weer meet. Het verschil van bacterieel of viraal kan ik in die meting nog niet ontdekken, wie weet met veel ervaring meer erbij.

Ik weet wel dat mijn behandelaars uiterst voorzichtig zijn met alles omdat welke medicatie ook deze nooit zonder gevolgen is, dat realisme is er meer dan vroeger.

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 10:48 uur

Marcus zei:
Ik weet wel dat mijn behandelaars uiterst voorzichtig zijn met alles omdat welke medicatie ook deze nooit zonder gevolgen is, dat realisme is er meer dan vroeger.[/quote]

Het is goed te lezen en ook uit eigen ervaring weet ik dat er over het algemeen in Nederland tegenwoordig wat voorzichtiger wordt omgegaan met antibiotica.
Toen ik laatst met een bacteriële infectie in het ziekenhuis belandde kreeg ik eerst een minimale dosis widthspread om een kweek te maken en na twee dagen een gerichte dosis op wat men in de kweek had gevonden.
Een paar jaar eerder is me dat ook overkomen en toen kreeg ik Siprofloxacine zelfs mee naar huis. Sipro is zo ongeveer de atoombom onder de antibiotica.
Of de prudente benadering o.a komt vanwege budgettaire- en/of medische redenen, kan ik niet beoordelen. maar als het om financiële redenen is, zou me dat niets verbazen.

In het algemeen maatschappelijk discours wordt overigens realisme geduid als populisme. LOL.
Maar dit geheel terzijde.
In de landbouwsector wordt nog steeds preventief antibiotica gebruikt ter voorkoming van ziektes. Daar wordt allang tegen geageerd maar tot nu toch met weinig resultaat.

Login of registreer om te reageren