onderhouds-AB en voorkomen van darmproblemen

31-01-2017 om 15:41 uur

Vandaag was ik bij de MDL arts (coeliakie en incontinentie), en vroeg of mijn onderhouds AB ook nare gevolgen kon hebben op den duur. Dat kon: diarree, winderigheid, overwoekering van darmbacteriën.
Om dit te voorkomen zou ik dagelijks probiotica kunnen nemen preventief, al was dit niet wetenschappelijk aangetoond,: was het advies van de arts.

mijn vraag: wie heeft er ook onderhouds ab en gebruikt preventief medicatie of id om problemen in de toekomst te voorkomen.

(deze vraag is bedoeld alleen voor onderhouds-ab ;-) )

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 16:07 uur

Ik heb probiotica gebruikt in de periode dat ik onderhoudsantibiotica gebruikte. Bij een korte antibioticakuur gebruik ik vaak iets van Yakult maar tijdens de onderhoudsperiode heb ik tabletten met probiotica genomen.

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 16:15 uur

Ik gebruik ook onderhouds ab, maar heb geen darmklachten, dus ik gebruik niks daarvoor.

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 10:48 uur

Ik had geen (extra) darmklachten (had al een prikkelbare darm) van de onderhouds ab en heb ook niets gebruikt.

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 12:52 uur

Ik heb al zo'n 10 jaar een onderhoudskuur maar gebruik er niks bij voor de darmen...geen darmproblemen

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 21:49 uur

Bedankt voor al jullie reacties.
De mdl arts gaf al aan dat het een dure actie was, preventief probiotica te nemen.
Mijn alternatieve arts (ook regulier arts), had mij medicatie gegeven, maar daar reageer ik fout op (incontinent).
Na jullie reacties laat ik t zo als t nu is. Dus een extra probiotica of id.
En in de toekomst ga ik met mijn alternatieve arts nog eens stoeien over een middel wat de nadelen van de ondrhouds AB verminderd.

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 17:36 uur

Ik gebruik ook al bijna een jaar onderhoud ab. Ik heb nogal gevoelige darmen en slik daarom standaard een probiotica. Als ik het niet neem heb ik last van m'n darmen. Belangrijk is dat je er een neemt met verschillende stammen. Ik heb capsules met poeder die ik oplos in lauw water, dan worden ze wakker. Is op aanraden van de mdl arts en diëtist. Ik weet niet of ik hier een merk mag neer zetten maar er zijn verschillende soorten. Oja en belangrijk is dat je tussen de ab en probiotica minimaal 4 uur ertussen houd, voor de werking.

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 18:07 uur

Ja hoor @emma25 , je mag het merk noemen, ik hoor het graag

Ook mijn mdl arts gaf een probiotica aan met veel stammen, die 4 uur wist ik niet.
Bedankt voor je reactie!

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 19:29 uur

In het begin slikte ik er geen probiotica bij en toen was m'n hele darmflora van slag. Toen heb ik een maand O.rthiflor O.riginal van o.rthica gebruikt van 30 capsules om het in balans te krijgen. Nu gebruik ik als 'onderhoud' O.rthiflor B.asic. Van 90 capsules, daar doe je drie maanden mee en is qua prijs goed te doen. Dat werkt perfect voor mij. Het gaat ook om de hoeveelheden bacteriën die erin zitten. Dat verschilt per merk. Dit zijn capsules die je op moet lossen in lauw water. Deze werd mij aangeraden door de diëtiste en de mdl arts. In Duitsland schijn je bij een ab kuur standaard probiotica erbij te krijgen. Hier niet. Het ligt er misschien ook aan hoe gevoelig je ervoor bent. Bij apotheken verkopen ze ook dit merk maar dan betaal je de hoofdprijs. Ik bestel het bij de v.itaminstore op internet en altijd keurige service.

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 12:40 uur

Na een nachtje nadenken heb ik toch besloten om probiotica te nemen, t schema die Emma25 aangaf.

Login of registreer om te reageren