Marian

06-02-2017 om 11:57 uur

Hallo allemaal. Ik ben Marian en heb al jaren last van COPD heb verschillende puffers gehad. Vroeger ongeveer 13 jaar terug gestopt met roken en daarna is het eigenlijk begonnen.Voelde me met sigaretten beterde als zonder. Ben gestopt met champix wat goed gelukt is, uiteindelijk, had al van alles geprobeerd.Moet mijn energie goed verdelen wat wel is een probleem is ,want mijn aard is hurrie up.en niet zeuren. Dat is in de zomer wel is een probleem vooral als de tuin gedaan moet worden vroeger of voorheen deed ik dat in een dag nu heb ik er drie nodig.Verder lopen we elke week ongeveer 10 km. veel fietsen en jaren pilatus gedaan. maar vanwege pijnlijke schouders mee gestopt .Zwemmen staat nu met enkele koor leden op de nominatie. Je zing ook nog .Verdere hobby`s zijn breien en haken. Getrouwd en èèn zoon. Leeftijd bijna 66jaar. Zo dat ben ik in noten dop.

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 18:16 uur

Welkom Marian.
Dat van die energie is allemaal zeer herkenbaar. Bij mij wordt de COPD ook erger nadat ik gestopt ben met roken zo'n 3 jaar geleden.
Tsja! En noten (in een dop) en zingen is een mooie hobby.
Breien en haken weet ik niet maar ben man, vandaar.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 11:18 uur

balling ; zoals je weet ben ik niet tegen de e-sigaret ( dampen zoals je het noemt ) maar vind wel dat het een hulpmiddel moet zijn om te stoppen met roken in plaats van een structurele vervanging, wat het voor veel mensen wel is, en ook voor jou.
Nu zeg je dat je COPD erger is geworden na het stoppen met roken. Dat strookt niet helemaal met allerlei andere berichtjes... Zou het mogelijk kunnen zijn, dat die verslechtering niet met het stoppen te maken heeft, maar met het door "roken" / dampen? Ben je wel eens écht gestopt? Helemaal. Ook geen dampen, gewoon niets meer in je longen binnen laten wat er niet hoort?
Probeer het eens een paar maanden, zonder dampen want dan kun je pas écht beoordelen of je verslechtering door het stoppen met roken is, of wellicht toch door het dampen.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 12:15 uur

@Stefanie
Ik dacht eerst even: "Nou heb je me te pakken" maar het is helemaal niet gezegd dat die verslechtering aan het dampen ligt. Een beetje kort door de bocht, "jumping to conclusions". Zoals je weet is COPD een progressieve aandoening.
Ik heb eind vorig jaar in het ziekenhuis gebivakkeerd met een bacteriële infectie en sindsdien is de COPD iets verslechterd. Mijn longarts denkt dat dat de oorzaak zou kunnen zijn. Door de hoge koorts hebben m'n longen ook een flinke optater gehad. Hij vindt het nog steeds prima dat ik damp. Alles is beter dan die stikstokken.
Ter uwer geruststelling: Sindsdien damp ik wel een stuk minder maar wel op een hoger nicotinepercentage zodat ik nog wel aan mijn "gerief" kan komen.
Maar dit alles geheel terzijde: We zijn zo wel het draadje van @Marian aan het vervuilen.
Tenzij Marian hier allemaal meer van wil weten, natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 12:52 uur

Alles beter dan de stinkstokken klopt echter helemaal niets zou het proberen waard zijn, dan maar geen nicotine, ga je ook niet dood aan toch? Of zuigtabletjes what ever. Je zegt immers zelf vaak dat de nicotine maar een klein aspect is van de verslaving.

Welkom Marian ;)

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 13:46 uur

Klopt! @Stefanie
Ik merk dat zelf ook nu ik minder damp. 't is eigenlijk niet echt een probleem.
Iig. schijnt het stoppen met dampen een stuk makkelijker te gaan dan het stoppen met roken maar dat is een gekend gegeven in de dampscene.
Dat ik m'n nicotine verhoogd heb heeft te maken met het feit dat ik mezelf, zelfs na 3 jaar, nog niet helemaal vertrouw tav. roken.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 14:03 uur

Dus conclusie ; Nicotine is verslavend ; De e-sigaret ook en er is nog steeds afhankelijkheid. Het is mogelijk dat de e-sigaret ( bij de ene wel en de andere niet ) klachten veroorzaakt en het is w.s. net zo moeilijk om mee te stoppen dan met echt roken. Ik zou het toch mooi vinden, als je 'm een keer kunt weg gooien en dat kunt testen of je je toch wellicht beter gaat voelen. Dan pas kun je met zekerheid stellen dat hij wel of geen negatieve invloed op je longen heeft.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 14:36 uur

Er is nooit beweert dat nicotine niet verslavend is. Het ligt echter in de lijn met bv. verslaving aan cafeïne.
Een kopje koffie wordt toch niet echt gezien als een bedreiging van de volksgezondheid.
Dit dreigt een herhaling van zetten te worden. Eea. is al uitputtend in andere draadjes ter sprake gekomen en is blijkbaar niet erg bij je beklijfd.
Ik krijg nu het gevoel dat je op alle slakken zout aan het leggen bent, haakse bochten neemt, je schuldig maakt aan "cherry picking" en in mijn geval uit bent in het zoeken naar inconsistenties zonder maar op een moment blijk te geven van zicht op het grote verhaal.
Dus zullen we het hier maar bij laten want we worden het toch niet eens.

Hieronder de link naar 4 pagina's met 131 reacties over het gebruik van de damper (e-sigaret)en de verwijzing naar talloze wetenschappelijke onderzoeken die er het laatste decennium zijn gedaan.
http://www.longforum.nl/discussion/12936162/februari-2014-stoppen-met-r…

PS. Het is wel bemoedigend dat dit onderwerp tegenwoordig hier bespreekbaar is.
Dat is wel eens anders geweest.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 14:45 uur

We hoeven het ook niet eens te zijn en worden toch. Wat mij betreft is alles bespreekbaar.
En om het helemaal af te maken ; Ik ga koffie zetten ( Was ik juist van plan ) anders heeft m'n humeur er onder te lijden :))

Login of registreer om te reageren