Neusholtenoperatie i.r.m. astma

15-02-2017 om 19:54 uur

Goedeavond longartsen,

Allereerst bedankt dat u de moeite wilt nemen om de vragen te beantwoorden.

Ik heb net 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Dit keer waren mijn sinussen de grote boosdoener om de astma zwaar te ontregelen. Volgens de CT zitten al mijn sinussen vol met slijm en zijn doorgangen verstopt. Ik heb het advies van de KNO arts gekregen om een neusholtenoperatie te doen.

Ik ken mezelf niet anders dan nasaal en binnen de kortste keren met een dichte neus. Een paar jaar geleden zijn mijn slijmvliezen (schelpen?) al een keer dichtgebrand. Heeft niet geholpen. Ik spoel al jaren minimaal 2 x per dag met de rhino en zout water en gebruik flixonase. De snot is eveneens als jaren 'groen'.

De astma is elke winter een drama en betekend standaard diverse prednison en/of antibiotica kuren en/of ziekenhuisopnames. Afgelopen december is er nog een bacterie Moraxella in het sputum gevonden en behandeld met AB. En nu heb ik net 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en is er geen bacterie gevonden in het sputum.

Mijn vragen aan u zijn:
- wat zijn uw ervaringen m.b.t. een neusholtenoperatie i.r.m. astma?
- Is een operatie een blijvende oplossing?
- Is nasaal klinken/zijn sowieso slecht voor de astma?
- Betekent nasaal eigenlijk dat de slijmvliezen ontstoken zijn?
- Wat betekent het voor de astma als ik geen neusoperatie zou doen?

Alvast bedankt
Yvonne1959

Login of registreer om te reageren
17-02-2017 om 09:58 uur

Hoi Yvonne1959

Geen ervaring en geen antwoord, maar even een hart onder de riem en beterschapswens omdat je opgenomen was. Dat is nooit leuk!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-02-2017 om 14:17 uur

Neusok kan wonderen doen bij instabiel astma

Niet altijd is dat een blijvend effect, bv poliepen kunnen weer aangroeien en met medicatie behandeld

Of er andere behandel opties zijn is ook afhankelijk van je type astma

Nasaal zijn op zich heeft geen negatief effect op astma maar de oorzaak van het nasaal zijn vaak wel

Onderhoud ab voor een aantal weken kan sons ook helpen. Sterkte

Login of registreer om te reageren
11-02-2019 om 11:50 uur

Hallo,

Ik haak hier even op in, lang geleden, Yvonne, als je er nog bent, heb je de neusbijholte-operatie al laten doen? En hoe is het gegaan, heb je er baat bij gehad?
Ik ga ook deze operatie laten doen op advies van de KNO-arts.
Ben heel benieuwd of mijn astma hiermee ook minder klachten gaat geven.
Verder ben ik wel een beetje bezorgd om de narcose. Mijn astma is momenteel erg instabiel. Ik moet om de 2 maanden naar de longarts hiervoor.
Kan een narcose dan wel? Ben bang dat ik erg benauwd ga worden.

Groet Nicy71

Login of registreer om te reageren