Is 7 dagen prednisolon misschien te kort?

05-03-2017 om 12:03 uur

Vrijdag een week geleden ben ik na telefonisch contact door mijn longarts doorgestuurd naar de SEH ivm ernstige benauwdheid. Ik ben bekend met astma. Het vernevelen thuis met atrovent gaf slechts heel kort verlichting. Uiteindelijk mocht ik onder voorwaarde naar huis met een stootkuur prednisolon voor 7 dagen. Normaal krijg ik voor 10 dagen mee. Daarbij moest ik 4-6 keer per dag vernevelen. Het leek even beter maar afgelopen dinsdag werd ik door bepaalde prikkels opnieuw erg benauwd. Woensdag bij mijn huisarts geweest die me dringend adviseerde om het een paar dagen echt rustig aan te doen. Hij vond de kuur van 7 dagen kort en was bang dat de benauwdheid in alle hevigheid terug zou kunnen komen na einde van de kuur. Vrijdag de laatste pred geslikt en sinds gisterenavond flinke keelpijn. Heeft de prednisolon dit onderdrukt? Is 7 dagen inderdaad te kort geweest?
Herkent iemand dit?

Bij voorbaat dank.

Login of registreer om te reageren
05-03-2017 om 14:32 uur

P.s vanaf afgelopen donderdag ging het duidelijk een stuk beter. Veel minder slijm en niet meer hees. En nu 2 dagen na de laatste prednisolon begin ik weer benauwder te worden.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 18:14 uur

Ik krijg meestal een kuur van 10 dagen uren korter dan 10 dagen zelfs stoot kuren werken bij mij niet voldoende maar of dit bij iedereen zo is weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 15:29 uur

t Kan best zijn dat de kuur van 7 dagen deze keer te kort was. Maar het is vooraf lastig te voorspellen hoe lang nodig zal zijn...Altijd maar standaard voor 10 dagen voorschrijven, hoeft lang niet altijd (Marcus heeft het wel nodig, voor hem dus wel..) Dus een arts zoekt naar de korst mogelijke tijdsduur en de laagst mogelijke dosering voor toch een optimaal resultaat. Maar dat komt niet altijd zo uit als je hoopt natuurlijk..Dan moet t verlengd of verhoogd...op bevind van zaken en daar ben je zelf de verantwoordelijke in: aangeven als het niet gaat en je weer melden bij je arts.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 17:39 uur

Ik denk dat je aan het einde van een prednison kuur een duidelijke verbetering moet merken. Als dit niet zo is of als je na de kuur snel weer achteruit gaat is dat reden om contact op te nemen met je arts.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 18:45 uur

Dank jullie wel voor de reacties. Gelukkig sinds afgelopen dinsdag een heel stuk beter. Ik zal zeker aan de bel trekken bij nieuwe klachten. De astma lijkt toch wat instabiel te zijn.

Login of registreer om te reageren
11-03-2017 om 19:26 uur

Helaas,
sinds vandaag opnieuw benauwd. Ben weer aan het vernevelen met atrovent.

Login of registreer om te reageren
21-03-2017 om 11:48 uur

Lief dat je ernaar vraagt.
Het is een week duidelijk beter geweest. Gisteren tijdens de cardiofitness weer erg hees en vandaag benauwder. En dit gaat weer gepaard met pijn tussen de schouderbladen. De astma is instabiel, volgende week heb ik een afspraak met de longarts.

Login of registreer om te reageren
24-03-2017 om 20:33 uur

Lastig is dat! Het kan soms na een kuur toch nog lang duren voordat het weer stabiel beter gaat, dat herken ik wel.
Ik hoop dat je longarts nog iets weet om de astma weer stabieler te krijgen.

Login of registreer om te reageren