Toegankelijkheid gebouwen

07-03-2017 om 14:09 uur

Als nieuweling op dit forum vraag ik mij af of de toegankelijkheid voor COPD-patiƫnten van (openbare) gebouwen voldoende aandacht krijgt. Ik heb de indruk dat meestal alleen gekeken wordt naar rolstoeltoegankelijkheid. Men legt een hellingbaan aan en klaar....Dat zo'n hellingbaan vaak onneembaar is voor COPD-patiƫnten heeft men dan niet door. Er zou een (trap-) lift aangebracht moeten worden. Zelf heb ik COPD3 en loop ik nogal ens tegen dit probleem aan.

Login of registreer om te reageren
07-03-2017 om 14:18 uur

Je hebt helemaal gelijk!
Ik liep tegen dit probleem aan toen ik achter de kinderwagen liep.
En later met mijn moeder in een rolstoel. Tegen sommige glijbanen kwam ik echt niet op. Of dan was het wel gelukt en bleek er een te kleine draaideur te zijn.
Het zou eens in kaart gebracht moeten worden, door een organisatie.

Login of registreer om te reageren
07-03-2017 om 14:54 uur

Helemaal waar soms moet je in slalom omhoog lopen dan heb ik dus al mijn energie en kunnen al verbruikt. Moet dan eerst weer Lang bij komen om weer verder te kunnen gaan. Heb het al eens aan gegeven ja we Neman het mee hoor je dan.

Login of registreer om te reageren
07-03-2017 om 15:17 uur

Een van de huidige problemen is dat de ANGO (Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie) in 2016 failliet is gegaan er is op dit moment (nog) geen organisatie die de algemene belangen behartigd in algemeen maar ook richting de politiek en lokale besturen.

In het verleden maakte de ANGO zich druk om bereikbaarheid bracht het in kaart en hield dit bij. Heb geen idee waar het archief gebleven is en of dit door geschoven is naar een andere belangen organisatie.

Was al heel lang lid van de ANGO hun pasje heb ik nog steeds en gebruik ik wel eens in het openbaar vervoer om een plekje op te eisen aan mij zie je niet dat ik gehandicapt ben.

Login of registreer om te reageren
14-03-2017 om 15:51 uur

ook zijn de meeste winkels en gebouwen zeer scootmobielonvriendelijk.Je kan met je scootmobiel bijna nergens binnen.

Login of registreer om te reageren
14-03-2017 om 18:09 uur

Helemaal waar, die hellingbanen zijn alleen makkelijk in een rolstoel/scootmobiel maar om tegen op te lopen is niet te doen.
Ik hoorde laatst dat Nederland ook achter loopt ten op zichte van andere europese landen, wat betreft voorzieningen en toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Ik erger mij altijd rot dat je in een restaurant gaat eten en dan blijkt het toilet alleen te bereiken met een vaak lange trap, terwijl je aankomt in een rolstoel waar je weliswaar gelukkig nog uit kunt maar een trap is echt een stap te ver! En zoiets wordt nergens aangegeven, je komt er pas achter met hoge nood

Login of registreer om te reageren