Waar consult?

08-03-2017 om 16:04 uur

Ik ben in behandeling bij een longarts. Ik kom 2x per jaar bij hem. Nu weet ik echter niet zo goed bij wie ik moet zijn met vragen/problemen, bij de huisarts of bij de longarts? Is het consult bij de longarts ook gratis?

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 16:18 uur

Consult longarts zit in de basis verzekering. Eventuele medicatie gaat eerst van je eigen risico af. Consult longarts niet. Ik denk dat gratis niet een gepast woord is...
Het is afhankelijk van de afspraken die je gemaakt hebt met HA en LA.
Ik zelf kan naar beide en kies zelf de noodzaak voor welke ik zal aanspreken.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 16:35 uur

Het consulttarief van een longarts zal wellicht hoger zijn, dan dat van de huisarts. Nu zal dat voor mij dan geen verschil uit maken, maar mijn ziektekostenverzekeraar zal het wellicht wel merken. Overigens zijn de reiskosten voor mij wel hoger naar de longarts. Ook denk ik, dat de longartsen je bij kleinere problemen/vragen liever naar de huisarts zien gaan. Dat baseer ik voornamelijk op het gegeven, dat een longarts tijdens een Longpuntbijeenkomst, naar de huisarts verwees bij mogelijke hartproblemen/hartonderzoek.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 16:52 uur

In principe is de huisarts laagdrempeliger te consulteren dan de longarts. De laatste heeft vaak een langere wachttijd voor je op het spreekuur komen kan.
k Zou dus eerst naar je huisarts gaan. En die kan je dan eventueel naar de longarts verwijzen (ik bedoel dus: adviseren om dit specifieke met je eigen longarts te bespreken) en mogelijk invloed uitoefenen op de wachttijd, indien nodig.
Maar als je met je vragen kunt wachten tot het eerstvolgende consult bij je longarts, is dat misschien een idee en dan meteen bespreken bij wie je aan moet kloppen in voorkomende gevallen..

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 16:54 uur

Heb je geen longverpleegkundige? Een zorgverzekeraar heeft er niks mee te maken / over te zeggen als jij bij de LA bent geweest / kan niet bepalen dat je naar de HA had moeten gaan. Ik weet niet hoe je het geregeld hebt, maar als ik een vraag heb kan ik gewoon het ZH bellen en eventueel belt de LA me dan terug. Dat zelfde geldt voor de HA.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 18:11 uur

In algemeen is je huisarts het eerste aanspreekpunt en is gewoon eerste lijn medische hulp.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 18:15 uur

Kom je uit Belgiƫ, Anita?

Ik ga met al mijn vragen over mijn astma naar mijn longarts (al dan niet via de longverpleegkundige bij spoed). Alleen als ik daar niet op korte termijn terecht kan als ik wel gezien moet worden ga ik naar de huisarts maar die kan eigenlijk niets anders dan me prednison geven en dat heb ik thuis al liggen.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 19:36 uur

Dank voor jullie reactie. En Stefanie, ik heb geen longverpleegkundige en ik woon in Nederland, Daantje.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 19:43 uur

In dat geval wordt een consult bij de longarts ook gewoon vergoed door je zorgverzekering maar telt dat wel voor je eigen risico mee. De eerste 385 euro betaal je zelf maar dat geldt niet voor de huisarts, dat is altijd gratis. Over het algemeen wordt er een DBC (diagnose-behandelcombinatie) gedeclareerd voor jouw longziekte en wordt daarvoor een vast bedrag gerekend en maakt het niet uit hoe vaak je op de poli komt of belt of wat dan ook, het gaat niet per afspraak.

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 20:21 uur

Is dat zo Daantje dat een longarts consult van het eigen risico af gaat? Ik dacht altijd van niet? Ben altijd eind januari al door mijn eigen risico heen dus merk ik die dingen niet #:-S

Login of registreer om te reageren
08-03-2017 om 20:47 uur

Ja, alles gaat van je eigen risico af behalve huisarts en huisartsenzorg, kraamzorg en nog wat dingen als ketenzorg en dingen waar ik niet in thuis ben. Ziekenhuizen zijn alleen vaak pas erg laat met declareren waardoor je eigen risico dan al op is aan medicijnen bijvoorbeeld.

Login of registreer om te reageren