ademhalingsproblemen bij sporten

09-03-2017 om 18:48 uur

Hallo allemaal
Ik ervaar ademhalingsproblemen bij lichamelijke inspanning. Met name zwemmen en bijvoorbeeld een heuvel, zelfs een trap, oplopen. Ik worstel me met moeite door een baantje borstcrawl heen, terwijl ik 2 km achter elkaar kon. Een fysio hoorde me piepen na traplopen en vroeg me of ik astma had. Toen toch maar weer naar de huisarts gegaan (voor 2e keer). Tot mijn grote consternatie zei de HA dat astma niet of maar heel moeilijk aangetoond kan worden. Ook kon het gezien mijn niet-allergie /niet-astma verleden niet hebben. Hartstikke mooi dat ik het niet heb, alleen vertrouw ik niet op deze redenering. En als ik het niet heb, wat is het dan? Toch een inhalator met Ventolin/Salbutamol gekregen. Werkte de eerste 2 weken prima en toen begon de werking af te nemen. Nu heb ik bijverschijnselen, een soort samentrekken van de spiertjes in mijn keel. Ik wil maar krampachtig blijven slijm rochelen en ophoesten. Moest me weer door de baantjes heen worstelen. Wil dolgraag weer lekker zwemmen en me weer beter voelen, want met de inhalator had ik nieuwe energie. Ik ademde beter/vrijer en sliep ook beter met inname voor het slapengaan.
Moet ik aandringen op een test? Bestaat er inspanningsastma op latere leeftijd? Wat te doen met de bijverschijnselen? (HA al gebeld-geen reactie). Voel me niet echt serieus genomen.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 19:25 uur

Hoi Ezeltje, Ik word dit jaar 59 en sinds 2 maanden ben ik gediagnosticeerd met astma dit na 3 maanden van heftig continue hoesten. Huisarts heeft me uiteindelijk naar een longarts gestuurd en van daaruit heb ik een histamine provocatie test gedaan met de uitslag ASTMA. Laat je doorverwijzen naar een longarts en vraag om zo'n test.
Ik zit met hetzelfde probleem ik kwam wel vaker lucht tekort maar nu is het ook bij het traplopen etc erger geworden. Aangezien ik vw mijn werk wel eens alarm moet lopen bij calamiteiten etc. kan ik dit nu niet meer krijg dan flinke hoestaanvallen en uiteraard kan ik nauwelijks hardlopen 50 m is al voldoende om helemaal buiten adem te zijn. Via het ziekenfonds heb ik geprobeerd om ondersteuning te krijgen bij verbetering hiervan maar krijg nul op het request omdat ik astma heb en geen COPD.
Nu mijn oproep aan allen die dit lezen wie kan mij een effectieve manier van training aanraden om weer een beetje actiever te kunnen zijn zonder naar adem te hoeven happen. Ik heb gelezen dat er zelfs mensen met astma zijn die marathons lopen.
Dus wie kan mij helpen????????

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 19:35 uur

Hallo Ezeltje (vind ik niet leuk om je zo te noemen),
Ik heb mijn hele leven (ben geboren in 1960) lichte luchtwegproblemen gehad bij zwemmen en fietsen. Ik heb daar nooit enige aandacht aan geschonken, heb me nooit gerealiseerd, dat dat wel eens een ziekte kon zijn, zoals astma. Ook was ik veelal oververmoeid en had vaak last van verschrikkelijke hoofdpijnen. Op een gegeven moment merkte ik, dat ik bijvoorbeeld last had van een loopneus, ontzettende hoofdpijn kreeg na landing met het vliegtuig en het sporten ging ook niet meer zo gemakkelijk. Ergens in mijn leven kreeg ik als eerste een neusspray. In 2005 werd COPD gediagnosticeerd (longemfyseem) en later astma er bij. Trappen lopen, gewoon lopen, eigenlijk alle inspanningen zijn nu zeer moeilijk voor me. Dus, ik denk, dat je wellicht een ziekte kunt hebben, maar dat er nooit een diagnose gekomen is. Misschien moet je werk ervan maken om een diagnose te krijgen...

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 21:13 uur

@anjaleijen: misschien is longrevalidatie iets voor jou. Dit wordt ook voor astma mensen vergoed uit de basisverzekering. Ik heb die vorig jaar gedaan om weer conditie op te bouwen en meer kennis, acceptatie en levensinzicht te krijgen. Want leven met deze chronische ziekte is niet altijd even makkelijk.
@Ezeltje: ook bij mij is de diagnose pas op 44 jarige leeftijd gesteld. En ja er bestaat inspanningsastma. Er zijn wel degelijk onderzoeken die astma kunnen vaststellen. Een histamine test is er één van maar vaak zijn er meerdere onderzoeken voor nodig. Als ik mij niet vergis heb je met inspanningsastma geen last van histamine volgens mij alleen bij allergisch astma maar dat weet ik niet helemaal zo precies. Ik denk dat het slim is om een doorverwijzing naar een longarts te vragen die weet hoe astma gediagnostiseerd kan worden.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 21:28 uur

Je kan ook gaan trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut bij een medisch trainingscentrum.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 21:32 uur

Dat wordt niet vergoed voor astma patiënten kreeg ik terug van mijn zorgverzekering omdat er dan geen multidisplinairteam achterstaat.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 21:37 uur

Nee dat klopt maar als je normaal gaat sporten wordt het toch ook niet vergoed? Het is wel duurder dan een budget sportschool maar niet zo duur als fysiotherapie behandelafspraken.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 21:44 uur

Nee,dat klopt ook. Maar anjaleijen had geprobeerd via de zorgverzekering iets te zoeken vandaar mijn opmerking voor longrevalidatie. Ik denk zelfs dat longrevalidatie al eerder in het behandelplan moet zitten en niet als je al helemaal onderuit gegaan bent.

Login of registreer om te reageren
09-03-2017 om 23:21 uur

@Ezeltje: ook bij mij is de diagnose pas op 44 jarige leeftijd gesteld. En ja er bestaat inspanningsastma. Er zijn wel degelijk onderzoeken die astma kunnen vaststellen. Een histamine test is er één van maar vaak zijn er meerdere onderzoeken voor nodig. Als ik mij niet vergis heb je met inspanningsastma geen last van histamine volgens mij alleen bij allergisch astma maar dat weet ik niet helemaal zo precies. Ik denk dat het slim is om een doorverwijzing naar een longarts te vragen die weet hoe astma gediagnostiseerd kan worden.[/quote]

Volgens mijn longarts ben ik nergens allergisch voor volgens de testen. Ik heb wel last bij inspanning. Ik was erg gevoelig voor de histamine en reageerde vrij snel. Kan zijn dat het bij mij het weer anders werkt zoveel weet ik er nog niet van.

Dank je wel voor de tip betr. longrevalidatie ik zal eens gaan googlen. Wel eens voorbij zien komen maar dat klonk altijd zo zwaar dat ik dacht dat dat niet voor mij was. Misschien heb ik het wel altijd gebagatelliseerd totdat die hoestbuien kwamen.

Login of registreer om te reageren
12-03-2017 om 13:16 uur

Hoi annajaleijen.
kun je iets meer vertellen over longrevalidatie misschien iets voor mij.
groetje dopheide

Login of registreer om te reageren
13-03-2017 om 08:43 uur

Hoi allemaal
Dank voor jullie reacties. Ik wacht even af of ik het zwemmen met de ventolin kan verbeteren. Conditioneel moet ik het ook rustig opbouwen. Als de klachten terugkomen/ verergeren dan zal ik bij de HA gaan aandringen op een test. Vreemd dat HA zegt dat astma door inspanning niet kan, maar wel voorkomt. Goed om van andere patienten meer info te krijgen!

Login of registreer om te reageren