Hoi allemaal

12-03-2017 om 19:53 uur

Vandaag kwam ik op dit forum uit nadat ik wat aan het inlezen was over luchtvervuiling en hoe ik hier nog mijn steentje aan kan bijdragen om dit zo min mogelijk te veroorzaken.

Vanaf mijn 3de levensjaar was het al duidelijk dat ik astma had. Zowel voor huisdieren, stof, inspanning etc. Ik ben werkelijk overal gevoelig voor blijkbaar. Met veel moeite en veel ziek zijn ben ik mijn jeugd een beetje doorgekomen. Nu ben ik 29 en heb nog steeds medicijnen voor mijn astma. Ik ben er helaas nooit overheen gegroeid.

Wel ik heb ik mijn astma klachten drastisch kunnen verminderen ondanks mijn overgewicht. Allereerst ben ik weer gaan sporten sinds 2 jaar. Helaas moest ik nog wel vaak extra medicijnen tijdens het sporten nemen maar werd steeds iets minder. Sinds meer dan een jaar ben ik 100% plantaardig gaan eten. Ben meteen overgestapt van vlees eten naar helemaal geen dierlijke producten meer. Ik had na 2 weken meteen een soort energie boost en voelde me heerlijk! Ook mijn astma was heel erg afgenomen ondanks dat je als veganist toch best ook nog heel ongezond kan eten, dit deed ik ook zeker nog wel. Eigenlijk deed ik dit niet vanwege mijn gezondheid maar vanwege de impact op de aarde (luchtvervuiling etc) en de dieren.

Nu heb ik sinds een maand nieuwe medicijnen gekregen. Deze hoef ik nog maar 2 keer per dag te nemen en heb zelfs met zware inspanning geen last meer van mijn astma. Ik heb mij nog nooit zo energiek gevoeld in mijn leven als dat ik nu doe.

Ik hoop dat ik nog meer kan leren over luchtvervuiling en hoe ik nog meer mee kan helpen om dit niet erger te maken. Om me heen zie ik teveel mensen met luchtwegklachten en lijken er alleen maar meer te worden.

Mocht je vragen hebben, mag je natuurlijk een berichtje achterlaten. Leuk jullie te ontmoeten in ieder geval!

Sandra

Login of registreer om te reageren
14-03-2017 om 16:26 uur

Dag Sandra
Welkom op het forum.
Je bent goed bezig. Fijn, dat je je zo goed voelt daarbij.
Lieve groet
Christiana

Login of registreer om te reageren
15-03-2017 om 12:29 uur

Welkom op het longforum.
Helaas wordt de vervuiling alleen maar erger en niet minder.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 14:18 uur
Reactie op Marcus

Welkom op het longforum.
Helaas wordt de vervuiling alleen maar erger en niet minder.

De luchtverontreiniging is de laatste 60 jaar aanzienlijk afgenomen in onze contreien.
Wie herinnert zich nog de beruchte London-smog? Die werd veroorzaakt doordat alles en iedereen kolen verstookte. Tegenwoordig zien we dat in zich ontwikkelende steden in de 3e wereld en China.
In de jaren 60 ging men in West-Europa over op olie, gas en kernenergie wat al een aanzienlijke verbetering was.
Echter is het wel zo dat bij, om het even welk verbrandingsproces, er giftige stoffen vrijkomen in de atmosfeer.

Om deze reden onderschrijf ik de energietransitie die men nu nastreeft. Troep in de lucht is iets wat we niet moeten willen.De reden waarom (klimaat) is echter zeer twijfelachtig.
Ik weet dat dit niet het platform is om klimaatvraagstukken te bespreken maar na me toch redelijk verdiept te hebben blijf ik met een aantal vragen zitten.
Aangezien CO2 maar voor een klein deel verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde, kiest de overheid vol voor het verwijderen ervan uit de atmosfeer terwijl CO2 nota bene plantenvoedsel is en in principe een "groenere" planeet zou moeten opleveren.Dit is ook het geval. Sinds te toename van CO2 (zo'n 200 jaar geleden) is flora aanzienlijk toegenomen. Om kort te zijn: Er spelen andere factoren een rol bij de stijging van de temperatuur.
Waarom dan toch zo eenzijdig de rol van CO2 benadrukken. Wil men ons laten verhongeren of zo?

De volgende vraag is waarom men voor de noodzakelijke energietransitie terugvalt op middeleeuwse uitontwikkelde technologie (windmolens) terwijl er veel betere, efficiƫntere en goedkopere alternatieven zijn?
Die alternatieven zijn voorhanden in de vorm van zonne-energie, kernfusie- en thoriumreactoren.

De overheden kiezen hier echter niet voor een snelle transitie maar voor een geleidelijk proces om zo de olie- en gasindustrie niet al te veel in de wielen te rijden. Dit lijkt verstandig maar gaat wel te koste van de welvaart en van de gezondheid van de burger (alleen in NL zijn de kosten E 17 miljard p/j).
Voorlopig zal er dus helaas weinig verbetering in de luchtkwaliteit te verwachten zijn.

Voor meer info over energietransitie en klimaatvraagstukken zie:
http://www.groenerekenkamer.nl/?s=energietransitie

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 17:39 uur

Wat een enorme onzin tekst weer van een een enorm bla bla bla gehalte, hier zitten we met zijn allen op te wachten, deze informatie is erg nuttig en draagt zeker veel bij aan het forum.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 18:12 uur

Waarom je dus niet moet verwachten dat de luchtkwaliteit in de toekomst snel zal verbeteren. Dat vroeg de topicstarter namelijk.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 19:21 uur

balling ik geloof niet dat ze vroeg om zo'n heel verhaal hoor... als je nou eens je eigen politieke partij opricht, heb je wellicht voor jezelf iets nuttigs om handen? We krijgen steeds ongevraagde cursussen zoals dit en hoe je dampvloeistof moet maken enzovoort...

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 11:00 uur

@Stefanie @Marcus
Laten we even wachten op een reactie van @Mizu
Daarna kunnen we elkaar alsnog de hersens in slaan met non-argumenten, toch?

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 12:30 uur

Mizu is er helemaal stil van, wellicht diep onder de indruk van de online cursus. ;)

Login of registreer om te reageren