Misselijkheid en overgeven na het sporten

15-03-2017 om 20:20 uur

De laatste jaren heb ik (vooral 's winters) veel last van mijn astma. Zo ook deze winter. Ik heb begin december een longontsteking gehad. Omdat ik dacht dat het wel mee viel, ben ik (zover dat kon) doorgegaan met sporten. Door het vele hoesten ging het sporten niet goed omdat ik steeds moest overgeven. Sinds die tijd heb ik een paar weekjes rust genomen en ben daarna weer begonnen met het opbouwen van sporten. Ik loop regelmatig hard en probeer soms wat te fitnessen en buikspieren te trainen.

Sinds mijn longontsteking en mijn nieuwe medicatie (spiriva en foster), is het mij al twee keer overkomen dat ik na het sporten erg misselijk werd en moest overgeven. Dit heb ik zelf nog nooit eerder gehad. Ik heb altijd veel gesport (3-8x in de week) en ben 22 jaar. Naast spiriva en foster gebruik ik ook montelukast.

Iemand hier ervaringen mee? Ik weet niet of het komt door de (combinatie van) medicatie of het herstel van de longontsteking.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 08:36 uur

Het kan van de combinatie komen maar aannemelijker vind ik dat het van de montelukast zou kunnen komen gewoon even met je arts bespreken. Zelf vind ik een minder goede oplossing een maagbeschermer.

Sterkte en succes

Login of registreer om te reageren
21-07-2017 om 18:33 uur

Wat Gymdocent beschrijft herken ik volkomen! Het heeft wel even geduurd voordat ik snapte dat dit van astma komt. Ik heb er bij normaal sporten (althans voor mij normaal

Login of registreer om te reageren
21-07-2017 om 19:07 uur

Sorry mensen, ging niet helemaal goed. Bij normaal sporten (voor mij tot 20 of 25 km hardlopen) had ik geen last van misselijkheid of overgeven, doch bij trainingen en wedstrijden langer dan 30 of 35 km, of na een lange zware rit op de racefiets werd ik 10 minuten na thuiskomst misselijk en moest soms overgeven. Ik ben een goed getrainde duursporter met meer dan 35 jaar duursport ervaring. Vijf jaar geleden werd bij mij astma geconstateerd, ik kreeg eerst drie maanden Seretide, daarna Flixotide en voor het sporten een puf Ventoline. Met deze medicatie had ik na de lange lopen last van de misselijkheid & overgeven, en dacht dat deze dus door de medicatie werd veroorzaakt..Terwijl tijdens het lopen ik mij kiplekker voelde, en ook mijn hartslag was steeds prima in de groene zone. Ruim een jaar geleden ben ik rigoreus gestopt met het eten en drinken van alles wat met melk te maken heeft, inclusief kwark, geitenkaas en boter, en daardoor is nu de astma over/ onder controle. Sinds 10 maanden ben ik gestopt met Flixotide en Ventoline, en kan ik weer genieten van het leven en van het sporten! Echter vorige week heb ik in vochtig weer 120 km hard gefietst (35 km/uur), en 10 minuten na thuiskomst voelde ik me weer misselijk worden. Tegelijkertijd merkte ik dat mijn adem weer piepte, ik kon niet meer diep doorademen en was eigenlijk heel vlak (ondiep) aan het ademen. Pas na drie uur ging de misselijkheid weer weg, ik kon dieper inademen, en ik begon ik te begrijpen wat er gebeurde. Mijn conclusie: bij mij hadden de misselijkheid en overgeven na het sporten niet te maken met de medicatie, maar het is eigenlijk veroorzaakt door een soort van inspanningsastma die optreedt direct na het sporten, in combinatie met een algehele vermoeidheid door de training. Daardoor kan ik niet meer diep doorademen, mijn lichaam krijgt onvoldoende zuurstof om te herstellen, en erger: de afvalstoffen van de training (vooral CO2) kunnen ook niet weg uit de longen, ze blijven in het bloed en zorgen voor een soort vergiftiging, de misselijkheid en soms overgeven. Waarschijnlijk was in de voorgaande jaren, na 4 uur trainen de puf Ventoline die ik een half uur voor de training had genomen weer uitgewerkt...
Om deze theorie te checken zal ik volgende keer na zo'n zware training een puf Ventoline nemen (er ligt tenslotte nog een disc ongebruikt in de la) om te kijken of het dan beter gaat met de inspanningsastma en de misselijkheid wegblijft! Ik ben zelf heel benieuwd, en houd jullie op de hoogte van de bevindingen!

Login of registreer om te reageren