Moe en uitgeput: longprobleem of burnout?

17-03-2017 om 20:31 uur

Beste longarts

Reeds enkele jaren voel ik mij erg vermoeid. Ik geef full-time les in het avondonderwijs en naar het einde van het schooljaar toe ben ik uitgeput. Nochtans las ik zoveel mogelijk rustmomenten in. In 2010 werd verminderde schildklierwerking vastgesteld, waarvoor ik medicatie neem. Twee jaar geleden begon ik barstende hoofdpijn te krijgen (had ik vroeger nooit last van) en was ik regelmatig misselijk en duizelig. Ik schreef dit toe aan menopauze of voedselallergie, maar toen ik vorig jaar nauwelijks nog een inspanning kon doen zonder kortademig te worden ging ik naar de huisarts. Longfunctietest ging heel goed (mijn longinhoud was groter dan normaal), maar op basis van een wheeze bij uitademen schreef de arts Relvar ellipta 92/22 voor. Sindsdien geen last meer van hoofdpijn e.d. Eind vorig schooljaar werd mijn uurrooster totaal door elkaar gegooid en dat leidde ertoe dat ik instortte. Na de zomervakantie hervatte ik met goede moed, maar ik zat elke avond op mijn tandvlees. Na een simpele verkoudheid eind januari zat ik er totaal door. Sindsdien zit ik thuis met een "burnout". Bloedonderzoek was volkomen normaal, behalve hematocriet (49%- normaal 36.6-44), erythrocyten (5.41 - normaal 3.90-5.10) en hemoglobine (16.5 - normaal 11.9-14.6). Ik eet erg gezond (ben vegetariër) en slaap voldoende, maar desondanks val ik soms om van de slaap. Vaak laat ik leuke dingen gewoon aan mij voorbijgaan omdat ik te moe ben. Vermoeidheid neemt toe in de loop van de dag. Hoesten doe ik nooit. Naar mijn gevoel is er iets anders aan de hand dan een burnout (ik doe mijn werk nog altijd met plezier), maar ik moet twee maanden (!) wachten eer ik bij de longarts terechtkan. Ik heb wel al een cardiologisch onderzoek gehad (alles ok). Ik zit met de handen in het haar omdat ik thuis zit zonder een oplossing, wat ook het probleem mag zijn. Ik wil zo graag vooruit!

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 21:03 uur

Heb je de afgelopen tijd ook moeten switchen van schildkliermedicatie (van Thyrax naar iets anders vanwege leveringsproblemen), hoe zijn je schildklierwaarden nu?

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 22:37 uur
Reactie op Daantje

Heb je de afgelopen tijd ook moeten switchen van schildkliermedicatie (van Thyrax naar iets anders vanwege leveringsproblemen), hoe zijn je schildklierwaarden nu?

Neen, ik neem al jaren L-Thyroxine 75 microgram. Schildklierwaarde is normaal (TSH 1.52 - normaal 0.30-4.20).

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 09:21 uur

Hoi Yelly, moe en uitgeput zijn is een heel vervelende klacht.
Het kan zoveel oorzaken hebben ook he.
Zijn de waarden van je vitamine-opname wel eens getest?
Ik denk hierbij bijv. aan vit. B12.
Je bent vegetariër, dus de kans kan bestaan dat je dit tekort komt, deze vit. komt niet voor in een veg. eetpatroon.
Ook een tekort vit D2 is mogelijk.
Verder wordt ijzer uit vlees gemakkelijker opgenomen dan uit groente.
Als dat laatste het geval is, zou je je vraag beter kunnen stellen op het MaagLeverDarmforum bijvoorbeeld.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 11:32 uur
Reactie op Thirza

Hoi Yelly, moe en uitgeput zijn is een heel vervelende klacht.
Het kan zoveel oorzaken hebben ook he.
Zijn de waarden van je vitamine-opname wel eens getest?
Ik denk hierbij bijv. aan vit. B12.
Je bent vegetariër, dus de kans kan bestaan dat je dit tekort komt, deze vit. komt niet voor in een veg. eetpatroon.
Ook een tekort vit D2 is mogelijk.
Verder wordt ijzer uit vlees gemakkelijker opgenomen dan uit groente.
Als dat laatste het geval is, zou je je vraag beter kunnen stellen op het MaagLeverDarmforum bijvoorbeeld.
Beterschap!

Dank je voor de reactie Thirza. Ik heb absoluut geen vitamine- of mineralentekort. Vit B12 komt wel degelijk voor in mijn dieet (ik ben geen veganist en eet dus wel eieren en kaas en zo; is ook toegevoegd aan amandelmelk). Ook vit D heb ik geen tekort, zelfs aan het eind van de winter. Ijzer heb ik zelfs iets teveel. Daaraan kan het dus niet liggen.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 12:28 uur

Ook als je plezier in je werk hebt, kun je een burnout krijgen.
Maar als je full-time les geeft in het avond onderwijs betekent denk ik dat je elke avond ( tot laat? ) in de weer bent. Dan heb je dus ook al een dag achter de rug en dan nog werken.
Vaak is dat extra vermoeiend dan een baan overdag.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 13:01 uur
Reactie op Stefanie

Ook als je plezier in je werk hebt, kun je een burnout krijgen.
Maar als je full-time les geeft in het avond onderwijs betekent denk ik dat je elke avond ( tot laat? ) in de weer bent. Dan heb je dus ook al een dag achter de rug en dan nog werken.
Vaak is dat extra vermoeiend dan een baan overdag.

Dag Stefanie, dank je voor de reactie. Het is natuurlijk wel zo dat je ook overdag iets doet, maar ten eerste geef ik al dertig jaar zonder problemen avondles en ten tweede ben ik normaal gezien echt een avondmens. Nu is de vermoeidheid zo erg dat ik al een tijd de hele dag niets deed om 's avonds net genoeg energie te hebben om les te geven. Een burnout lijkt me eerder iets voor mensen die te hard van stapel lopen, maar dat is bij mij echt niet het geval.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 13:19 uur

30 jaar avondles... doet me denken dat je geen 18 bent. Soms gaat de leeftijd ook een rol spelen. Niet lullig bedoeld... ik ben bijna 47 en merk ook dat ik niet meer zo flexibel ben als vroeger ( werk ook al 10 jaar avonden ) en het gaat toch anders aanvoelen...

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 13:28 uur
Reactie op Yelly

Dank je voor de reactie Thirza. Ik heb absoluut geen vitamine- of mineralentekort. Vit B12 komt wel degelijk voor in mijn dieet (ik ben geen veganist en eet dus wel eieren en kaas en zo; is ook toegevoegd aan amandelmelk). Ook vit D heb ik geen tekort, zelfs aan het eind van de winter. Ijzer heb ik zelfs iets teveel. Daaraan kan het dus niet liggen.

Okay, het was maar even meedenken.
Moeheid is een gecompliceerde aandoening, en ik weet niet of een (long)forum nu de aangewezen plaats is om het op te lossen.
Ik bedoel, een arts heeft aanwijzingen nodig (bloeduitslag, foto/scan, lichamelijk onderzoek)
Mijn dochter heeft vorig jaar een heel medisch circuit doorlopen, zij had dezelfde klachten als jij, uiteindelijk bleek een virus de oorzaak. Dat had maandenlang nodig om uit haar lichaam te verdwijnen.

Maar misschien heeft de dokter nog een idee of advies voor je.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 15:42 uur
Reactie op Thirza
Reactie op Yelly

Dank je voor de reactie Thirza. Ik heb absoluut geen vitamine- of mineralentekort. Vit B12 komt wel degelijk voor in mijn dieet (ik ben geen veganist en eet dus wel eieren en kaas en zo; is ook toegevoegd aan amandelmelk). Ook vit D heb ik geen tekort, zelfs aan het eind van de winter. Ijzer heb ik zelfs iets teveel. Daaraan kan het dus niet liggen.

Okay, het was maar even meedenken.
Moeheid is een gecompliceerde aandoening, en ik weet niet of een (long)forum nu de aangewezen plaats is om het op te lossen.
Ik bedoel, een arts heeft aanwijzingen nodig (bloeduitslag, foto/scan, lichamelijk onderzoek)
Mijn dochter heeft vorig jaar een heel medisch circuit doorlopen, zij had dezelfde klachten als jij, uiteindelijk bleek een virus de oorzaak. Dat had maandenlang nodig om uit haar lichaam te verdwijnen.

Maar misschien heeft de dokter nog een idee of advies voor je.

In ieder geval bedankt, Thirza. Twee weten immers meer dan één, he? De reden waarom ik hier aanklop is omdat ik mij afvraag of ik zo moe kan zijn van astma/ander longprobleem (vanwege de afwijkende bloedwaarden en de wheezing). Bij de huisarts gebeurt er helemaal niets, en ik vind dat behoorlijk frustrerend.

Login of registreer om te reageren
18-03-2017 om 15:44 uur
Reactie op Stefanie

30 jaar avondles... doet me denken dat je geen 18 bent. Soms gaat de leeftijd ook een rol spelen. Niet lullig bedoeld... ik ben bijna 47 en merk ook dat ik niet meer zo flexibel ben als vroeger ( werk ook al 10 jaar avonden ) en het gaat toch anders aanvoelen...

:)) Dat heb ik nog gehoord! Alleen is het in de vakanties niet beter :(

Login of registreer om te reageren