Werkomgeving

24-03-2017 om 10:59 uur

Hoi, zijn er bepaalde regels waaraan je werkplek moet voldoen als je astma hebt? Ik werk op een school, waarbij we aankomend schooljaar gaan verhuizen. Ik zou dan graag vooraf willen aangeven waar ik recht op heb. Ik nu regelmatig erg benauwd thuis of wordt dit al op mijn werk.

Login of registreer om te reageren
24-03-2017 om 15:15 uur

Mijn advies zou zijn bespreek dit met een arbo arts.

Login of registreer om te reageren
24-03-2017 om 19:01 uur

Je zou om een whiteboard ipv krijtbord kunnen vragen
En geen vloerbedekking op de vloer

Login of registreer om te reageren
25-03-2017 om 08:44 uur

Joj__91, ik ken geen enkele school meer die nog vloerbedekking op de vloer heeft.
Maar w.b. harde vloeren, die zijn pas echt nuttig als ze goed schoon gehouden worden en daar ontbreekt het bij veel scholen aan! Weinig budget voor een gedegen schoonmaakster.
Op de lagere school waar mijn kinderen zaten, gingen we soms met een paar moeders de kleuterklassen schoonmaken. En de toiletten.
Veel scholen zijn broeinesten van bacteriƫn, schimmels en virussen.

Login of registreer om te reageren
25-03-2017 om 12:54 uur

Fijn! Ik weet nog wel een paar middelbare scholen met vloerbedekking in de lokalen... en dan een krijtbord erboven. Vreselijk!

Maar je hebt gelijkt, het werkt pas als er goed schoon gemaakt word. Daar mankeert het helaas bij ons op school ook aan.

Login of registreer om te reageren
25-03-2017 om 14:27 uur

Ouderwets hoor een krijt bord.... ik zie schoolborden alleen nog digitaal. En inderdaad nog nooit vloerbedekking op een school gezien.

Login of registreer om te reageren
27-03-2017 om 09:14 uur

Beste Yvo_nne,

Volgens de Arbowet hebben werknemers in Nederland recht op een veilige en schone werkplek.

Het schoonhouden van school is essentieel voor de beheersing van astmaklachten. Een gezond binnenklimaat op school is een samenhangende aanpak van diverse onderdelen zoals schoonmaak, ventilatie en inrichting.

Negatieve invloeden op school zijn o.a. open kasten, overvolle vensterbanken, onvoldoende schoonmaak van bijv. de vloer. Een gebrekkige ventilatie heeft eveneens een slechte invloed op het binnenmilieu. De allergenen die door de kinderen, ook vanuit huis, worden meegenomen, worden hierdoor makkelijker verspreid.

Hierbij een link naar een voorlichtingsfilm: www.eenfrisseschoolbegintindeklas.nl.

In bijgaande link www.ggdkennisnet.nl/?file=47&m=1308838229&action=file.download vind je een beeldenkaart van de GGD met tips over het schoon houden van het klaslokaal. De GGD kan ook een adviserende rol spelen.

Hoop dat je wat hebt aan bovenstaande informatie.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren