hygiene en handen geven

27-03-2017 om 12:49 uur

Hoe hygiënisch is jouw (long) arts of zorgverlener? Wast jouw longarts voor elk bezoek (van een nieuwe patiënt) zijn handen? Heb je dat wel eens gevraagd? Wat vindt jij van de suggestie dat (long)artsen en andere zorgverleners op de longafdeling je eigenlijk geen hand meer zouden moeten geven om zo infecties te kunnen voorkomen? Om het niet 'ongemakkelijk ' te maken kan een arts bijvoorbeeld een schouderklopje geven.

Login of registreer om te reageren
27-03-2017 om 12:54 uur

Bij mij op het ziekenhuis worden er geen handen meer geschud moest er wel aan wennen maar wel logisch uit hygiënisch oogpunt.

Login of registreer om te reageren
27-03-2017 om 13:19 uur

Ohh, dat vind ik persoonlijk overdreven. We zitten overal aan, deurklinken, winkelkarretjes, geld enzovoort.

Login of registreer om te reageren
27-03-2017 om 13:53 uur

In het Sophia was jaren geleden al op de longpoli ingevoerd dat er geen handen meer werden gegeven. Naast de deur van de spreekkamer hing een dispenser met alcohol, bij komen en gaan moest je je handen ontsmetten.
Voor en na het onderzoek zag ik de longarts dit ook doen.
Later las ik in de krant dat het Medisch Spectrum Twente het ook ingevoerd had.
Het voelde vanaf het begin niet ongemakkelijk, zeker als een arts gewoon aardig en communicatief vaardig is.
Je geeft met handen schudden vaker en meer bacteriën en virussen af dan bij een zoen.

Login of registreer om te reageren
27-03-2017 om 20:35 uur

Bij mijn longarts hangt er naast de deur ook zo'n dispenser met een schoonmaakgoedje. En als hij naar binnen en naar buiten loopt maakt hij zijn handen schoon. En binnen in de spreekkamer zag ik er ook een hangen, maar heel goed heb ik er toen verder niet opgelet

Login of registreer om te reageren
28-03-2017 om 08:37 uur

Die dispenser naast de deur was echt alleen voor ouders en kinderen, de arts had zelf nog een wastafel met kraan, zeep en desinfectans, waar hij veelvuldig gebruik van maakte.
Ik zag ook dat de stethoscopen werden schoongemaakt met een alcoholdoekje.

En niet alleen de handen moeten schoon, denk ook eens aan de plaat waar je tegenaan staat als je een röntgenfoto moet laten maken.
Of de plastic platen bij een mammo. Je gaat met 3 vrouwen tegelijk de kleedkamers in en achter elkaar gaan die vrouwen op de foto, wordt daar tussendoor schoongemaakt???
Eigenlijk moet je dit altijd vragen he, misschien doen we dit wel te weinig.

Login of registreer om te reageren
28-03-2017 om 16:55 uur

Bestaat niet het vermoeden dat astma mede veroorzaakt kan worden door overdreven hygiëne?

Moet er schoongemaakt worden met alcohol(scherpe lucht) of kan het ook met water? (en zeep).

Schoonmaakmiddel liefst zonder luchtjes anders kunnen we helaas niet meer naar de longarts.

Leuk om hier eens een onderzoek naar te doen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
28-03-2017 om 17:09 uur

De meeste veelvoorkomende bacteriën en virussen kan je bestrijden met water en (speciale) zeep. Er zijn maar een aantal dingen waar je specifiek ook handalcohol.voor moet gebruiken (bij ons op het lab staat op de flessen welke ziekteverwekkers dat zijn). Handalcohol is wel sneller en gek genoeg drogen je handen er minder van uit omdat er iets terugvettends in zit.

In de thuissituatie is water en gewone zeep beter want van handalcohol en desifecterende zeep raakt je gewone huidflora verstoord en heb je meer kans op infecties. Tenzij je natuurlijk geadviseerd bent om echt alcohol of desinfecterende zeep te gebruiken.

Login of registreer om te reageren