Bacterie in sputum

30-03-2017 om 16:14 uur

Beste longarts,

Een aantal weken geleden heb in een episode gehad van ziek zijn met met name bovenste luchtwegklachten, daarbij zo'n 48 uur koorts tot 38.8. Ik ben astma patiënt en heb forse doseringen aan onderhoudsmedicatie (foster 2x2 en alvesco 2x2) Ondanks dit regelmatig exacerbaties met prednison gebruik. Gezien het feit dat ik tijdens deze episode behoorlijk vies sputum had heb ik deze op kweek gezet, met als uitslag duidelijke aanwezigheid van Moraxella catarrhalis
De uitslag kwam toen ik eigenlijk weer goed opgeknapt was dus we hebben hier verder geen actie op ondernomen. Op internet kan ik eigenlijk niet terugvinden welke flora we in de longen hebben en of dit een toevalstreffer was of daadwerkelijk ziekmakend. Ik kan me nl ook voorstellen dat mijn immuunsysteem dit ook zonder ab moet kunnen oplossen. Een aantal maanden geleden had ik nl ook al een heamophyllus influenza in mijn sputum en ergens vraag ik me af of deze bacteriën niet steeds de exacerbaties veroorzaken.
Concreet zijn mijn vragen dus:
- komen deze bacteriën ook voor in het sputum/de longen bij gezonde mensen
- kan het zijn dat mijn immuunsysteem een infectie met deze bacterie zelf oplost
- is er een mogelijkheid dat de aanwezigheid van deze bacteriën de astma steeds onrustig maakt? En zou je dit dan moeten aanpakken met onderhoudsab?
Ik ben benieuwd of u hier antwoord op kunt geven
Mvg

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 16:01 uur

Iemand die hier iets wijs over kan zeggen medeforummers? Ik moet morgen naar de longarts en wil wel graag beslagen ten ijs komen...

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 18:40 uur

Ik denk dat dit je wel kan helpen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moraxella_catarrhalis daar wordt ook gesproken over Haemophilus. Het kan dus voorkomen in de normale flora maar dat ligt er blijkbaar aan hoeveel (en waarschijnlijk ook of er nog andere flora gekweekt wordt of alleen deze bacterie). Verder zijn dit vragen die je zonder schroom aan je eigen longarts kan vragen hoor.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-04-2017 om 18:53 uur

Voor alle duidelijkheid: de luchtwegen (voorbij de stembanden) zijn normaal gesproken steriel en dus vrij van bacterien. In de mondkeelholte komen wel veel bacterien voor. Je kan een luchtweginfectie krijgen, omdat bacterien uit de mondkeelholte "afdalen" of omdat je besmet wordt via iemand anders. De bacterien die u noemt komen vaak voor bij longpatienten en zijn over het algemeen gevoelig voor de gewone antibiotica. Deze zijn niet altijd nodig. Soms kan je eigen afweersysteem de infectie overwinnen. Antibiotica zijn nodig als de klachten of te lang duren of te ernstig zijn. Luchtweginfecties maken het astma wel instabiel: je hebt dan meer en langduriger last van het astma. Soms wordt er bij frequente infecties voor gekozen om langdurig antibiotica te geven (onderhoudsbehandeling).

Login of registreer om te reageren