Hoi Medegenootjes!

31-03-2017 om 10:28 uur

Hoi,

Ik ben Angela en ben 23 jaar.
De diagnose astma heb ik al vanaf mijn 4e jaar.

Mijn astma is op het moment erg slecht onder controle. 3 verschillende pufjes, kuren , pred... noem het maar op.
Afgelopen week een bronchoscopie gehad en daarop waren er idd overal ontstekingen in mijn longen.

Ik merk dat alles mij gigantisch veel energie kost. Ik werk 32 a 36 uur per week in het UMCG. Daarbij een dochtertje van 4 jaar. Na een week ben ik KAPOT! Geen energie meer om leuke dingen te doen, vrienden te bezoeken.. Ik ben compleet op.

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan?

Groetjes,
Angela

Login of registreer om te reageren
31-03-2017 om 11:30 uur

Hoi Angela,
Welkom op het forum. Je kreeg een naar bericht. Kennelijk is er niet zo veel meer te doen dan ze al inzetten om de ontstekingen in je longen te bezweren?
Dat kost je heel veel energie en logisch dat je dan kapot bent na een werkweek.
Is het niet mogelijk dat je minder uren gaat werken?
Ik vind 36 uur werken in de zorg nl heel pittig.
Ik heb geen tips, dan alleen pak je rust als het kan.

Login of registreer om te reageren
31-03-2017 om 13:47 uur

Hoi Angela,

Welkom op het longforum

Het is logisch dat je na zoveel uur werken en de zorg voor je dochtertje kapot bent. Energie verdeling maar ook herstel is een lastig iets. Er zijn ook brochures en website om astma en je beperkingen met je leidinggevende en mensen op het werk te bespreken. Pak je rust ook op het werk en als het niet anders kan minder gaan werken bijvoorbeeld 5 dagen 6 of 4 uur. Je zou de uitslag van de bronchoscopie ook met de bedrijfsarts kunnen bespreken of je een tijdje 5 dagen 4 uur zou kunnen gaan werken tot je weer beter bent, met andere woorden je ziek melden voor 50 procent.

Wens je heel veel sterkte.
Marcus

Login of registreer om te reageren
31-03-2017 om 17:22 uur

Zoveel werken is voor mensen met een kind/kinderen al een hele opgave maar jij bent daarnaast ook nog chronisch ziek wat ook heel veel energie kost. Heb je een partner, werkt die ook?

Het is iets wat je niet zomaar besluit en waar ik zelf tijd voor nodig had om in te groeien en aan te wennen maar ik ben uiteindelijk minder gaan werken en dat heeft mij heel goed gedaan. Ik ben nu 30, werk ook in de zorg, heb geen kinderen en een lange ziekteperiode achter de rug.

Verder is misschien ergotherapie iets voor je. Die kan je helpen om een goede verdeling te maken tussen werk en thuis en hoe je alle taken zo kan verdelen dat het je zo min mogelijk energie kost en soms kan je dingen ook op een andere manier doen. Bij veel zorgverzekeraars heb je hiervoor geen verwijzing nodig en een aantal uur krijg je uit de basisverzekering.

Login of registreer om te reageren