Prednison ja/nee??

03-04-2017 om 18:40 uur

Prednison maakt meer kapot dan je lief is..........
Zijn er lotgenoten die geen prednison nemen ook niet als ze een exacerbatie hebben???
Lia

Login of registreer om te reageren
03-04-2017 om 21:05 uur

Gebruik het wel maar ben er uiterst terughoudend en voorzichtig in het gebruik ervan.

Login of registreer om te reageren
03-04-2017 om 22:05 uur

Bij exacerbaties heb ik echt geen keus. Al wel eens langer gewacht met beginnen omdat ik eigenlijk echt niet weer een stootkuur wilde maar helaas, toch nodig. Nu zit ik al meer dan een jaar op een onderhoudsdosis (die dus af en toe wordt opgehoogd naar een stootkuur)... Afbouwen is geen succes helaas, maar wel mijn doel want het geeft te veel bijwerkingen waar je dan ook weer medicijnen voor nodig hebt :/

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 07:46 uur

Ik heb 2 jaar copd eigenlijk al langer maar het bleek noodzakelijk er iets aan te doen. Ik voorkom aanvallen of opstoten door medrol kuur 32 mgr. Dit wordt langzaam afgebouwd naar uiteindelijk 2 mgr. als onderhoudsdosis.
Als inhalator gebruik ik ultibro. Utibro veroorzaakt bij mij een hoestreflex bij de meeste mensen overigens. Ik hoest dan slijm op en dan heeft ultibro geen effect omdat het mee komt natuurlijk. Door twee keer voorzichtig ultibro te inhaleren heb ik geen hoest reflex en blijft ultibro dus in de longen dat moet je wel effen leren.
Ik ga nu mijn longarts voorstellen wanneer ik een exacerbatie of opstoot voel aankomen om dan 2 dagen 32 mgr. medrol te nemen dit helpt bij mij voldoende. Mijn vraag is of ik dan ook moet afbouwen of kan ik gewoon abrupt stoppen met medrol.

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 09:15 uur

Ik heb nu al 4 jaar een onderhoudsdosering van 15mg,al alles geprobeerd zoals xolair en mepoluzimab,maar allemaal geen succes helaas.Heb nu een verwijzing naar UMCG-groningen voor thermoplastiek.Ik ben benieuwd wat de bijverschijnselen van de prednison,bij jullie zijn?gr patrick

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 10:51 uur

Oh sorry, had gisteren niet gezien dat het bij het topic COPD stond. Ik heb astma, dus mijn reactie is gebaseerd op het hebben van astma...

Login of registreer om te reageren
09-04-2017 om 16:40 uur

Goedenavond, ikmheb me een poos geleden geregistreerd hier, en dacht toen dat het voorlopig wel meeviel met de vervelende kllachten die ik had. Steeds een ab kuur en weer gaan. Het liep toch anders na een schouderoperatie de 2e nacht een exa gehad zoals nog nooit. Kreeg verneveling,zuurstof, in de ochtend weer beetje lucht maar pijn in lijf. Na nog een week naar zorghotel om te herstellen van operatie, ik dacht nu ga ik hele dag buiten zuurstof happen, maar t ging de 1e nacht al fout. Dienstdoende arts kwam en ga me ab kuur en prednison. Dat laatste wilde ik niet ivm met vliegende bloedsuikerwaardes, die combi is waardeloos voor diabetes. De arts werd boos, was t stikken nabij (zo voelde t. Na 1 week uitgeput thuis. Daar begon de ellende weer, ambulance en huisarts, en ziekenhuis in ,met prednison en ab, neveling,zuurstof en suiker liep weer hyper 27 naar hypo 3. Ik heb nu tegen La aangegeven niks meer met cortisone er. Wie van jullie het kent hier ietsje van?
Een rustige zwoele avond gewenst aan allen

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 16:37 uur

@vis50 Dat is niet niks.
Ik heb hier mijn vraag over prednison gesteld omdat ikzelf het gevoel maar niet van me af kan schudden dat beginnen met kuur over kuur prednison, meer het begin van het einde is. Ik ben dus op zoek naar alternatieven. Ik hoop dat jij je inmiddels toch wat beter voelt.

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 18:57 uur

Voor mij een hele dikke NEE. Ik krijg zeldzame bijwerkingen(althans volgens de LA). Als ik 2 dagen of langer prednison gebruik ga ik heel hoog, bijna hyperig ademen. Ook de weken na het gebruik ervan houd ik last van een soort astma-aanvallen. Uiteindelijk zakt het af. Waarschijnlijk veroorzaakt de prednison een angstgevoel, dus liever geen prednison

Login of registreer om te reageren
07-05-2017 om 13:10 uur
Reactie op Lia53

Prednison maakt meer kapot dan je lief is..........
Zijn er lotgenoten die geen prednison nemen ook niet als ze een exacerbatie hebben???
Lia

Ik had longontsteking pas met heel erge exacerbatie, moest van de vervangend arts er prednison bij nemen, wat ik eerst weigerde ivm eerdere vervelende bloedsuikers. Arts werd ongeduldig en vroeg me wat wil je nu? Ik zei ademen. Hij zette het op mn kastje voor als ik me bedacht. 2 dagen later nog erger en zhuis opname. Met idd prednison, mn suiker ging naar 24 en kreeg niet veel lager. Steeds inspuiten. Ik weet het af en toe niet meer. Wie heeft er ook last van?
Btw ik post hier voot t eerst vandaag,en weet niet of het goed gedaan is.

Login of registreer om te reageren