kan ik mijn diagnose door de huisarts serieus nemen

03-04-2017 om 21:26 uur

Begin opnieuw mijn topic.
Longfunctietest, allergietest en vragenlijst en longfoto allen bij de huisarts
Diagnose COPD2 (was eerst 1) astma en de foto wees uit ernstige emfyseemachtige longen.
Is een verwijzing naar de longarts aan te bevelen en kan na v mijn verhaal diagnose longemfyseem vastgesteld worden door de huisarts?
Heb nu twee puffers, een voor benauwdheid en een voor onstekingsremmend effect. Ben kortademig bij inspanning maar kan niet zeggen dat ik benauwd ben.
Graag goed advies. Zie nu het nut van de medicijnen niet en vraag mij af naar aanleiding van dit forum of het allemaal wel oke is. Diagnose longemfyseem moet je toch verwerken als dat zo is dacht ik?
Vast bedankt voor het antwoord

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-04-2017 om 14:56 uur

Beste Niki

De zorg van astma en COPD ligt voor een groot deel bij de huisartsen die daar prima richtlijnen voor hebben en ook goed bekwaam in zijn. Indien er een onduidelijkheid bestaat of een ingesteld regime niet werkt is een verwijzing naar de longarts een mogelijkheid, die samen met de patient genomen kan worden.
Een en ander hangt af van eerder factoren, roken, leeftijd, aantal exacerbaties, allergieen etcetera.
Een goede foto kan een indicatie zijn voor de diagnose emfyseem, maar in een beginstadium zie je dat zelden.
Het uitleggen van de noodzaak tot gebruik van medicatie ligt m.i. bij degene die deze voorschrijft.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 15:33 uur

Dank je voor de reactie.
De foto wees uit ernstig emfyseemachtige longen.
Dit zegt mij dat het dus wel te zien is aan een foto, wat hier op het forum in twijfel getrokken werd.
Ik denk dat ik nu verder kan met mijn huisarts

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 16:48 uur

Ik trek het nog steeds in twijfel en de ene longarts spreekt de ander weer tegen ( gebeurt wel vaker ).

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 17:02 uur

Longarts Peter en Erik spreken elkaar tegen. Gezien Erik zegt dat COPD en Emfyseem niet te zien is op een foto. Maar goed niki hoe dan ook denk ik dan dat je moet doen wat jij denkt dat het beste is. Ik zou in jouw geval wel naar een longarts willen om alle nodige testen te doen en te blazen zoals de mate van gasuitwisselingen enzovoort voordat ik zou aannemen dat ik iets ernstigs heb. Succes in elk geval.

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 20:49 uur

COPD gaat met een lonfunctietest en mijn huisarts zegt dat de foto ernstig longemfyseem laat zien. Op de foto is te zien of de longblaasjes beschadigd zijn.
Ik zal er toch vanuit moeten kunnen gaan dat mijn huisarts weet wat hij zegt.
En het lijkt mij ook logisch dat je kapotte longblaasjes op de rontgen kunt zien

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 21:01 uur

Ja zou je wel denken maar dat kan dus niet....

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 07:57 uur
Reactie op niki

COPD gaat met een lonfunctietest en mijn huisarts zegt dat de foto ernstig longemfyseem laat zien. Op de foto is te zien of de longblaasjes beschadigd zijn.
Ik zal er toch vanuit moeten kunnen gaan dat mijn huisarts weet wat hij zegt.
En het lijkt mij ook logisch dat je kapotte longblaasjes op de rontgen kunt zien

Niki: ik kreeg de diagnose COPD, op basis van een longfunctietest bij de huisarts. Ik kwam daar elk jaar (soms half jaar) zodat ze mij al die tijd vervolgden.
In 2012 was het opeens COPD, maar nog in beginstadium dus voorlopig zou er niets veranderen.
Ik werd vanwege toenemende klachten naar de longarts gestuurd, die korte metten maakte met diagnose COPD,

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 09:49 uur

niki ik wil je ook niet dwarsliggen door te zeggen dat emfyseem niet op een foto te zien is, maar het is nou eenmaal zo, en ik vind het gewoon echt triest dat we steeds vaker horen dat er op dit gebied verkeerde diagnoses gesteld worden en mensen onnodig in doodsangst zitten of hebben gezeten!
Phantom alhier is daar al een voorbeeld van, bleek gelukkig ook allemaal mee te vallen.
Ik wil je sterk aanraden een longarts te raadplegen! Succes met alles.

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 11:45 uur

Morgen ga ik naar de huisarts voor een verwijzing naar een longarts.
Bedankt voor jullie betrokkenheid en ik zal het laten weten.

Login of registreer om te reageren